خانه » همه » مذهبی » نقطه اي از جهنم كه از شدت سرما، اعضاي بدن از هم متلاشي مي شود!!!

نقطه اي از جهنم كه از شدت سرما، اعضاي بدن از هم متلاشي مي شود!!!

كلمه «زمهرير» فقط يك بار در قرآن به كار رفته است. در سوره دهر درباره پاداش ابرار و نيكان فرموده: (و جزاهم بما صبروا جنّة و حريراً متّكئين فيها على الاءرائِك لا يروْن فيها شمساً و لا زمهريراً)؛ [خداوند در برابر شكيبايى آنان ، بهشت و لباس هاى حرير بهشتى را به آنان پاداش مى دهد. اين در حالى است كه بر تخت ها ي زيبا تكيه كرده اند. نه آفتاب را در آن جا مى بينند و نه سرما را].در اين آيه كلمه «زمهرير» به معناى سرما آمده است. در لغت نيز زمهرير به معناي سرماى شديد يا شدّت غضب ياسرخ شدن چشم بر اثر خشم است.از اين آيه استفاده نمى شود كه زمهرير جايگاهى براى عذاب باشد، ولى در روايات زمهرير را يكى ازجايگاه هاى عذاب مطرح كرده كه برخلاف جهنم، از شدت سرما در عذابند.
در حديثى آمده است كه در جهنم نقطه اى وجود دارد كه از شدّت سرما اعضاى بدن از هم متلاشى مى شود.(1) .در تفسير امام عسكرى آمده است : در جهنم خطاب به گناهكاران گفته مى شود: (انتم فى النار خالدون تعذبون فيها و تهانون و من نيرانها الى زمهريرها تنقلون) ؛(2) [شما در جهنم همواره و هميشه در عذاب خواهيد بود و از آتش به زمهرير منتقل خواهيد شد].در حديث ديگر آمده است: گرمى تابستان از گرماى جهنم سرچشمه مى گيرد و سرماى زمستان از زمهرير جهنم است.(3)
بر خلاف آنچه برخي مطرح مي كنند در روايات مطلبى يافت نمى شود كه زمهرير به  سادات گناهكار اختصاص داشته  باشد، و اطلاق آيات عذاب شامل سادات و غير سادات مى شود. سادات دو عنوان دارند. در يك عنوان مانند بقيه مردم هستند و به اندازه آنان محاسبه و مجازات مي شوند. گناه آنان مانند گناه ديگران و ثواب آنان مانند ثواب ديگران است. عنوان دوم سادات اين است كه آنان انتساب به پيامبر و امامان دارند و در ديد مردم داراى مزيت هستند و از آنان توقع و انتظار نيكوكارى دارند و بدى و زشتى را از آنان نمى پسندند. همان طور كه علماى دين داراى دو عنوان هستند، يا زنان پيامبر داراى دو عنوان هستند. در يك عنوان با ساير مردم مساوى هستند و در عنوان ديگر انتساب آنان به دين و پيامبر است كه خوبى آنان باعث مزيد ثواب و بد كردن آنان باعث مزيد عذاب مى شود. قرآن به زنان پيامبر مى فرمايد:( فانّ اللّه أعدّ للمحسنات منكنّ أجراً عظيماً)؛(4) [خداوند اجر عظيمى براى خوبان شما آماده كرده است] . بعد فرمود:( يا نساء النبى من يأتِ منكنّ بفاحشةٍ مبيّنةٍ يضاعف لها العذاب ضعيفين) ؛(5) [اى زنان پيامبر! هر كدام از شما گناه آشكارى انجام دهيد، عذابتان دو چندان خواهد بود].

منابع:
1.تفسير نمئونه ، ج 25 ص 363 به نقل از درّ المنثور، ج 6 ص 300
2.بحارالانوار، ج 7 ص 191.
3 .همان،ج 8 ص 283

4.احزاب،آيه 29

5.همان،آيهء 30
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد