خانه » همه » سلامت » نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

مواد غذایی تخلیه کننده انرژی بدن

جالب است بدانید که همانطور غذا برای بدست آوردن انرژی مصرف می شود در برخی مواد غذایی این جریان بالعکس می باشد.

098765 - نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

شاید نوشیدنی‌های انرژی‌زا، انرژی شما را به‌طور موقت افزایش دهند اما به محض آنکه انرژی ناشی از کافئین ازبین رفت، شما بیشتر از همیشه احساس خستگی خواهید کرد. این مقاله‌، نتایج یک مطالعه‌ی بسیار جالب را نشان می‌دهد. به بزرگسالانی که دچار کمبود خواب بودند، نوشیدنی انرژی‌زای قندی داده شد و از آنها خواسته شد که یک‌سری آزمایش خسته کننده (یکنواخت) انجام دهند.

به گروه دیگر، یک نوشیدنی با همان طعم داده شد که فقط حاوی کافئین بود. بعد از نیم ساعت، نتایج هردو گروه یکسان بودند اما بعد از ۵۰ دقیقه گروهی که نوشیدنی قندی نوشیده بودند، از گروه دیگر عقب افتادند.

غذاهای شیرین صبحانه: دونات، رول‌های شیرین و …

شکر و آرد سفید، تخلیه‌کننده‌های وحشتناک انرژی هستند. مایه‌ی تأسف است که بسیاری از افراد روزشان را با یک صبحانه‌ی شیرین شروع می‌کنند – البته اگر تصمیم بگیرند که اصلا صبحانه بخورند.

اساسا زمانی که شما مقدار زیادی قند (شکر) مصرف می‌کنید، کربوهیدرات‌ها بسرعت مصرف می‌شوند، قند خون افزایش می‌یابد و سپس مغز شما تولید اورکسین را متوقف می‌کند؛ اورکسین، چیزی است که شما را هوشیار نگه می‌دارد.

غذاهای چرب و سرخ‌ شده

وعده‌های غذایی پرچرب مانند آنهایی که حاوی غذاهای سرخ‌شده هستند، هیچ فایده‌ای برای عملکرد مغزی شما ندارند. مطالعات نشان داده‌اند که غذاهای با محتوای چربی بالا می‌توانند در کوتاه مدت باعث خستگی و در درازمدت باعث کاهش عملکرد شناختی شوند.

این ظاهرا در مورد وعده‌های غذایی پرچرب و کم‌کربوهیدرات و همچنین رژیمی که سرشار از چربی‌های اشباع و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده است نیز کاملا صدق می‌کند.

we should never have told people to stop eating fat - نوشیدنی‌های انرژی‌زا

غذاهای حاوی آهن کم

کم‌خونی یا سطوح پایین آهن در خون، یکی از علل اصلی خستگی، بخصوص در بانوان است. در حالی که علل متعددی برای کم‌خونی وجود دارد – از قاعدگی گرفته تا بیماری مغزاستخوان – غذاهای حاوی آهن پایین در رژیم غذایی، یک علت بسیار متداول برای خستگی هستند. بنابراین به جای استفاده از سبزیجات کم‌آهنی مانند هویج، کرفس و گل کلم، سبزیجات برگ‌دار تیره مانند کلم کیل و اسفناج یا کنگر فرنگی را امتحان کنید که سرشار از آهن هستند. بجای استفاده از برنج سعی کنید مصرف عدس یا نخود را افزایش دهید. و ضمنا گاهی اوقات به‌جای پروتئین‌های کم‌آهن مانند مرغ و ماهی از گوشت قرمز استفاده کنید.1

نوشابه های لایت

نوشابه های لایت یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در جهان است. دلایل متعددی نیز وجود دارد. قبل از هر چیز چون میزان قند آن ها کمتر از نوشابه های معمولی است؛ بنابراین طرفداران زیادی در بین افرادی که به دنبال لاغری هستند دارند. البته طعم نسبتاً کم شیرین آن ها نیز برای بسیاری از افراد مطلوب است.

متأسفانه اکثر همین نوشابه های لایت حاوی یک شیرین کننده ی مصنوعی به نام آسپارتام است که میزان سروتونین را کاهش داده و سطح انرژی را پایین می آورد. آسپارتام مسئول بروز افسردگی و حتی کاهش میل جنسی است. اگر با مصرف این نوشیدنی ها متوجه شده اید شور و حال سابق را ندارید از مصرف آن ها خودداری کنید. می توانید همان نوشابه های معمولی را آن هم به میزان کم و متعادل مصرف کنید.

نعنا

نعنا برای خوش طعم کردن غذاها و حتی نوشیدنی ها فوق العاده است. این سبزی همچنین برای خوشبو کردن نفس استفاده می شود. اما نعنا همچنین می تواند برای پرانرژی بودنتان دردسر ایجاد کند و حتی میل جنسی را کاهش دهد؛ به خاطر این که حاوی ترکیبی به نام مانتول است که میزان تستوسترون را کاهش می دهد و یک مشکل بالقوه برای آقایان محسوب می شود. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که زیاد نعنا می خورید بهتر است تجدید نظر کنید.

مواد غذایی کنسروی

از ابتدای قرن بیستم به مدت چند سال مصرف مواد غذایی کنسروی جزو انتخاب های عالی و هیجان انگیز غذایی محسوب می شد. چون حمل و مصرف و نگهداری این مواد غذایی راحت و ساده است. اما مصرف زیاد این محصولات غذایی سدیم و بیسفنول A به بدن می رساند که باعث افزایش فشار خون و به هم ریختن هورمون های بدن می شود.

مقاله ای که در هافینگتون پست به چاپ رسیده است نشان می دهد که ترکیب شیمیایی بیسفنول A باعث بروز اختلالات هورمونی می شود که به کاهش انرژی منجر خواهد شد. به عقیده ی محققان میزان این ترکیب شیمیایی در بدن افرادی که به مدت 5 روز سوپ های کنسروی مصرف کردند به میزان 1221 درصد بیشتر از افرادی است که طی این مدت سوپ تازه مصرف کرده اند. بنابراین اگر می خواهید پرانرژی باشید دور مواد غذایی کنسروی را خط بکشید.

پنیر

پنیر یک ماده ی غذایی پرمصرف و پرطرفدار در سرتاسر جهان است. اما باید بدانید که این ماده ی غذایی تأثیری منفی روی سطح انرژی دارد. چون اکثر پنیرهای به فروش رفته در مغازه ها از شیر گاو تهیه می شوند که معمولاً در معرض هورمون های رشد و آنتی بیوتیک ها هستند. مشکل اینجاست که مصرف زیاد این هورمون ها و آنتی بیوتیک ها ممکن است به افزایش توکسین های بدن منجر شود. این توکسین ها یا همان سموم نیز به کاهش میزان تستوسترون ختم می شود. بنابراین بهتر است بدانید که مصرف زیاد پنیر می تواند باعث کاهش انرژی و اعتماد به نفس در آقایان شود.

11601022 172 - نوشیدنی‌های انرژی‌زا

پاپ کورن های مایکروویوی

پای ثابت تماشای فیلم یک ظرف بزرگ پاپ کورن آغشته به کره است. درست است که خوردن پاپ کورن می تواند لذت بخش باشد اما از طرف دیگر مشکلاتی در میزان انرژی تان به وجود خواهد آمد. اکثر پاپ کورن های آماده و حاضری یا همان پاپ کورن های مایکروویوی حاوی ترکیبی به نام اسید پرفلورواکتانوئیک (perfluorooctanoic) هستند که باعث بروز بیماری های تیروئیدی و حتی مشکلات پروستات می شود. تیروئید غده ای پروانه ای شکل جلوی گلو است و وظیفه ی تولید هورمون ها و کنترل متابولیسم و انرژی را بر عهده دارد. 2

نان، پاستا و برنج سفید

غلات سرشار از کربوهیدارت ها هستند که منبع انرژی خوبی برای بدن تامین می کنند. اما زمانی که موضوع سطوح انرژی مطرح می شود، غلات پالایش شده مانند آنهایی که در نان سفید، پاستای سفید و برنج سفید یافت می شوند، ممکن است بیشتر از این که مفید باشند به ضرر شما تمام شوند.

یکی از دلایل شکل گیری این شرایط جداسازی لایه بیرونی حاوی فیبر غلات نام سبوس است که طی فرآیند پردازش حذف می شود. بر همین اساس، غلات پالایش شده حاوی سطوح فیبر کمتری هستند و روند گوارش و جذب آنها سریع‌تر از غلات کامل صورت می گیرد.

در نتیجه، یک وعده غذایی یا میان وعده سرشار از غلات پالایش شده به طور کلی افزایش سریع سطوح قند خون و انسولین و متعاقب آن افت سریع انرژی را به همراه دارد.

در مقابل، غلات کامل به تنظیم سطوح قند خون کمک می کنند و بهره‌مندی از سطوح پایدار انرژی در طول روز را ممکن می سازند.

همچنین، غلات پالایش شده فاقد یک بخش مهم دیگر به نام جوانه هستند. جوانه حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است که می توانند نقش مهمی در حفظ سطوح انرژی داشته باشند. به عنوان مثال، جوانه سرشار از ویتامین های B است که بدن می تواند برای تولید انرژی از آنها استفاده کند.

قهوه

زمانی که حد اعتدال در مصرف آن رعایت شود، قهوه می تواند آثار جسمانی و روانی مثبتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، برخی مطالعات نشان داده اند که قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های انحطاط عصبی، مانند پارکینسون و آلزایمر، به میزان 26 تا 34 درصد کمک کند.

همچنین، طی بررسی 18 مطالعه مشخص شد که هر فنجان قهوه که یک نفر در روز می نوشد ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 7 درصد کاهش دهد.

کافئین، ماده محرک موجود در قهوه، مشخص شده است که موجب تقویت کوتاه مدت انرژی و عملکرد مغز می شود و بر همین اساس افراد بسیاری هنگام احساس خستگی به این نوشیدنی پناه می برند.

اما مصرف منظم قهوه می تواند به شکل گیری مقاومت در بدن منجر شود که کاهش قدرت اثرات این نوشیدنی را در پی داشته و برای کسب نتایجی مشابه باید قهوه‌ی بیشتری بنوشید. مهم‌تر این که وابستگی به قهوه به جای دریافت مواد مغذی مناسب و خواب کافی می تواند با گذشت زمان سطوح انرژی را کاهش دهد.
کافئین بیش از حد می تواند اثر منفی روی کیفیت خواب داشته باشد که کاهش سطوح انرژی را در بلند مدت به همراه دارد.

افرادی که قهوه می نوشند باید میزان مصرف خود را به حدود چهار فنجان در روز محدود کنند.

غذاهای کم کالری

برخی افراد نسخه های کم کالری از غذاهای محبوب خود را برای میان وعده ها انتخاب می کنند و بر این باورند که آنها انتخاب هایی سالم‌تر هستند.

اما افزودن بیش از اندازه این قبیل مواد غذایی به رژیم غذایی ممکن است به مصرف کالری ناکافی در طول روز منجر شود که به شدت سطوح انرژی را کاهش می دهد.

کالری واحد اندازه گیری مورد استفاده برای برآورد میزان انرژی تامین شده برای بدن توسط یک ماده غذایی پس از گوارش آن است. بدن انسان از کالری ها برای حفظ عملکردهای پایه مانند تنفس، تفکر، و ضربان قلب استفاده می کند.

اگر به طور منظم میزان کالری دریافتی شما کمتر از حد نیاز باشد، این شرایط می تواند عدم تعادل هورمونی و کند شدن آهنگ سوخت و ساز را در پی داشته و با تخلیه انرژی مواجه شوید.

همچنین، دریافت کالری بیش از اندازه کم از وعده های غذایی یا میان وعده ها ممکن است به افزایش هوس های غذایی منجر شود. این شرایط می تواند به پرخوری در وعده غذایی بعدی منجر شود و احساس پری بیش از اندازه در افت انرژی نقش ایفا کند.3

پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.article.tebyan.net
3.www.eghtesadonline.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد