خانه » همه » مذهبی » نگاه برادر به فیلم های مستهجن، هرزه بینی برادر

نگاه برادر به فیلم های مستهجن، هرزه بینی برادر


نگاه برادر به فیلم های مستهجن، هرزه بینی برادر

۱۳۹۳/۰۳/۲۲


۴۰۷ بازدید

باسلام متاسفانه ازموقعی که کامپیوتر گرفتیم و مجهز به اینترنت ADSL شدیم برادرم که دوسال ازمن بزرگتر است به وسیله فیلترشکن ودانلود ازاینترنت مبتلا به دیدن فیلم های مبتذل وسکسی است و هربارکه من سرکامپیوتر می روم تا این فیلم ها را می بینم شروع به پاک کردن این فیلم ها می کنم ولی فایده ندارد ما باهم صحبت کلامی دراین موضوع اصلا نداشتیم و نداریم ما هردو مجرد هستیم من ۲۲سال و برادر ۲۴سال رارد کرد ه پدرو مادر هم نه سواد ان چنانی دارند که بفهمند که برادرم هربارکه سرکامپیوتر میرود چه کار می کند و من اصلا روم نمیشه که با انها درباره ی این موضوع صحبت کنم چگونه از این موضوع جلوگیری کنم و فیلترشکن را از کامپیوتر حذف کنم راهنمایی کنید؟

چقدر زیباست اهتمام شما به حفظ و ارتقاء سلامت روانی و دینی برادرتان. قدر اعتمادی را که در این راه به ما دارید می‌دانیم. *** پرسشگر گرامی؛ در پاسخ به سؤال مهم تان راهکارهایی را برای یاری‌دهی برادرتان در عبور از این مشکل،‌ ارائه می‌نماییم و توجه شما را به نکاتی جلب می‌کنیم که مهارت شما در برقرای ارتباط مؤثر و تأثیر گذاری بر برادرتان را ارتقاء می‌دهد .
شما باید برای اصلاح و نجات وی از خطراتی که او را تهدید می کند تلاش ها و دلسوزی های خود را متناسب با اصول خاصی پیگیری نمایید تا بتوانید تأثیر مناسب را داشته باشید. ما کلیاتی را در زمینه چگونگی تأثیرگذاری بر نوجوانان و جوانان و راهکارهای آن خدمتتان عرض می کنیم و امیدواریم با بهره گرفتن از آن اصول و راهکارها بتوانید به برادرتان کمک کنید.
برای فراهم کردن تعاملی موثر با برادرتان چند نکته را تقدیم نگاهتان می کنیم که با توجه به آنها می توانید تا اندازه ای بر او تاثیر بگذارید و به او کمک کنید :
1. اولین نکته ای که باید مد نظر شما قرار گیرد این است که برای این کار باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید. شما با زور که نمی خواهید او را واردار به ترک اعمالش بکنید. چون می دانید این کار نتیجه عکس می دهد و او را نسبت به خطایش مشتاقتر می سازد. بنابراین راهی جز این ندارید تا به نحوی بر رفتار او اثر بگذارید و کاری کنید که خود این عمل را کنار بگذارد. این یک کار تدریجی است و زمان می برد. بنابراین هرگز عجله نکنید و به آرامی به راهکارهایی که در اختیار شما می گذاریم عمل کنید تا به تدریج رفتار او را هدایت کنید.
2. دومین نکته این است که برادر شما در اوج سن جوانی قرار دارد (24 سال)؛ احساس غرور و شخصیت و استقلال از ویژگی های بارز سن اوست. بنابراین هرگز با تحکم و زور با او برخورد نکنید و سعی نکنید شخصیت او را زیر سؤال قرار دهید یا او را تحقیر کنید. در این سن، جوانان، به سمت فردی بیشتر گرایش پیدا می کنند که برایشان ارزش بیشتری قائل شود و به آنها شخصیت بدهد. اجازه ندهید شخص دیگری این کار را بکند تا می توانید برای او شخصیت قائل شوید؛ به گونه ای که از این لحاظ کاملاً تامین باشد و نیاز به مراجعه به فرد دیگری نداشته باشد.
3. نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شوید و تا اندازه ای مربوط به مورد قبل می شود، این است که آدم ها در انتخاب راه زندگی و در انتخاب گرایش های فکری خود دوست دارند آزاد باشند و دیگران به آن احترام بگذارند. و معمولاً نسبت به تحمیل و شرایط زور و تهدید و اجبار، واکنش منفی و معکوس نشان می دهند. یعنی اگر احساس کنند که چیزی به آنها تحمیل می شود، لج خواهند کرد و مقاومت نشان خواهند داد و بر خطاهای خود اصرار می ورزند. بنابراین حتی اگر کسی اشتباه می کند، ما نباید به خاطر کارهایی که انجام می دهد به او بی احترامی کنیم و مدام با تهدید یا با خشونت او را وادار به ترک عملش نماییم. علاوه بر این نباید انتظار داشته باشیم رفتار دیگران، صد در صد مطابق نظرات ما باشد. تنها باید در صورتی که شرایط فراهم بود و در فضایی به دور از تنش و درگیری و بدون اینکه تحمیل و اجباری احساس کنند، درباره نقاط ضعف رفتارشان به صورت کاملاً منطقی با آنها صحبت کنیم و آنها را از انجام خطاهایشان نهی کنیم. این مطلب در مورد جوانان که روحیه اطاعت پذیری کمتر و غرور بیشتری دارند، بیشتر صدق می کند. جوانان با کوچکترین امر و نهی احساس حقارت می کنند و غرورشان زیر سؤال می رود و احساس می کنند به آنها توهین شده است. در عوض وقتی به آنها بفهمانید که هیچ اجباری در کار نیست، خیلی زود تحت تأثیر قرار می گیرند و همراه می شوند.
4. در صورتی که این مسائل از ناحیه دوستانش برای او پیش آمده است، شما باید سعی کنید بین او و دوستان این چنینی فاصله قرار دهید. البته این کار را نیز نباید به صورت مستقیم انجام دهید؛ چون اثر منفی خواهد گذاشت بلکه ابتدا باید خود شما ارتباطتان را با او بیشتر کنید و با او رفیق شوید و به گونه ای وقت او را پر کنید که کمتر فرصت رفت و آمد با دوستانش را داشته باشد. اگر قصد دارد به سینما یا هر تفریح دیگری برود، در صورت امکان شما هم با او همراه شوید. برای اینکار خانواده را نیز باید با خود همراه کنید. از آنها نیز بخواهید توجه بیشتری به او بکنند و سعی کنند با برنامه هایی که در خانه یا بیرون از خانه به وجود می اورند فرصت کمتری برای او باقی بگذارند تا با دوستانش باشد. البته در این کار هم نباید افراط کنید به گونه ای که متوجه شود و عکس العمل نشان دهد. جوانان در این سن بیشتر دوست دارند با دوستان خود باشند تا با خانواده.
5. محبت کردن به او تأثیر زیادی می تواند در او داشته باشد و تا حد زیادی او را با شما هماهنگ کند. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرموده است : «اذا احبّ احدکم اخاه فلیعلمه فانّه اصلح لذات البین؛…»«هرگاه یکى از شما به دوست خود علاقه مند شد، محبت خود را به او ابراز کند. این کار افراد را بیشتر به هم پیوند مى دهد» علاقه قلبى و ابراز آن، مهم ترین گشاینده راه ارتباط مفید و مؤثر است. این کار چنان تأثیری دارد که می گویند: الانسان عبید الاحسان؛ انسان با محبت کردن تبدیل به عبدی گوش به فرمان می شود. با این کار او تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و با شما همراه خواهد شد.
6. بى تردید هر شخصى از نقطه پذیرشی که در عرف مردم به آن رگ خواب مى گویند، برخوردار است. و برادر شما نیز از این قانون مستثنى نیست. شما براى وارد شدن به فضاى ذهن او و تأثیر گذاردن بر روى رفتارش باید از این نقطه پذیرش وارد شوید. لذا ابتدا لازم است این نقطه را بشناسید. مثلاً مى گویند فلانى با محبّت دیدن سر به راه مى شود و یا با دادن یک هدیه به فلانى مى توان او را مطیع ساخت و … . پس ابتدا نقطه و راهى که مى توان از آن طریق با وى ارتباط برقرار نمود و تحت تاثیر قرار داد، به دست آورید. البته شاید نتوان به سادگى به این راه پى برد در این صورت باید از دیگران کمک گرفت و یا به صورت غیر مستقیم از خود او سؤال نمود. مثلاً فرض کنید شما چیزى را از او مى خواهید و او انجام نمى دهد. در اینجا از او سؤال مى کنید که من چه کار کنم تا شما هم این کار را انجام دهید و او جواب می دهد فلان کار را. در این صورت شما به دست مى آورید که این کار براى او اهمیّت دارد. لذا از این طریق او را به همان سمتی که دوست دارید هدایت مى کنید.
8. در صورت مساعد بودن شرایط و با تلطیف موضوع، آن را با پدر و یا مادر (بدون اینکه باعث رفتارهای خشونت آمیز گردد) مطرح کنید و بصورت یک تیم وارد عمل شوید. (این موضوع را با سایر افراد به هیچ وجه در میان نگذارید؛ البته بهتر است ابتدا تلاش های خود را بکنید و درصورت نتیجه نگرفتن به این راهکار متوسل شوید).
9. به طور مستقیم از اشتباه و لغزش برادرتان، گلایه نکنید و وى را مورد انتقاد مستقیم و سرزنش قرار ندهید. وقتى تذکر اخلاقى با کنایه و اشاره گفته شود، زودتر اثر مى بخشد تا اینکه با صراحت از گناه یا اشتباه نام برده و انتقاد گردد. چه بسا برخورد مستقیم و بى پرده با گناه و لغزش در مراحل اولیه، سبب گستاخى و جرأت بیشتر وى شود و زشتى کار در نظر او رنگ باخته و به توجیه آن بپردازد و یا به شکل دیگرى مقاومت کند. بنابراین باید مانند یک دوست دلسوز یا مشاورى دانا با او برخورد شود. امیرمؤمنان على علیه السلام مى فرماید: «موقعى که جوان نورسى را به سبب گناهانش، نکوهش مى کنى، مراقب باش که قسمتى از لغزش هایش را نادیده انگارى و از تمام جهات مورد اعتراض و توبیخش قرار ندهى، تا جوان به عکس العمل وارد نشود و نخواهد از راه عناد و لجاج، بر شما پیروز گردد»
10. اطلاعات خود را در زمینه مضرات هرزه بینی و راهکارهای درمان آن گسترش دهید تا بتوانید، راهنمای های لازم را (ترجیحاً به صورت غیر مستقیم) در اختیار برادرتان قرار دهید و بر روی اندیشه او تأثیر بگذارید؛ فراموش نکنید که رفتارهای ما تابع اندیشه های ماست و اگر اندیشه ای صحیح در ذهن ما شکل گیرد، رفتارهایمان نیز صحیح خواهد شد. (در صورت تمایل در مکاتبات بعدی به این موضوع می پردازیم)
11. نصب تصاویر و نوشته های معنوی و مذهبی نیز در خانه مفید است و می تواند زمینه های ایجاد آگاهی و تغییر رفتار برادرتان را فراهم نماید. همچنین تشویق برادرتان به اهتمام بیشتر در انجام واجبات و شرکت در مراسم مذهبی نیز در این راه کمک کننده خواهد بود.
12. سعی کنید رسانه های تصویری موجود در خانه را در مکان های پر رفت و آمد قرار دهید (تلویزیون، کامپیوتر و …)، تا برادرتان در زمان های بیکاری برای دیدن این نوع تصاویر و فیلم ها و رفتن به سراغ کامپیوتر و … وسوسه نشود. تنهایی و بیکاری مهمترین عاملی است که فرد را به سمت دیدن این تصاویر و فیلم ها می کشاند.
13. خصوصیات مثبت برادرتان را فراموش نکنید، به هر حال هر کدام از ما انسان های معمولی در زندگی اشتباهاتی را انجام می دهیم؛ پس سعی نمایید موضوع را در یک فضای آرام و عاطفی بررسی نمایید و توجه نمایید بهترین راه در این وضعیت انتخاب راهی است که کمترین آسیب را به آبروی برادرتان وارد نماید. در کل راهی را انتخاب نمایید که متوسل به خشونت و دعوا و … نگردد.
14. این نکته اساسی را باید در نظر داشته باشید که شما در جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر هستید؛ نه کسی که بخاطر گناه دیگری، سوهانی باشید برای از بین بردن توان روحی و جسمی خود و برادرتان. هر کس به اندازه ظرفیت خود نزد خدای تعالی وظیفه دارد پس از خود خوری های بی جا خودداری کنید و این را بدانید که برادر شما مسئول اعمال خویش است و شما نباید بخاطر خطاهای ایشان، خود را از بین ببرید. نهی از منکر داری مراحل خاص خود است که قطعاً شما فراتر از آن، وظیفه ای نخواهید داشت.
در خاتمه توصیه ما به شما این است که بدون این که ناامید باشید با حوصله و به تدریج در زمینه تغییر رفتار برادرتان تلاش کنید. ان شاء الله نتیجه زیبایی در این زمینه خواهید گرفت.

موفق باشید. باز هم با ما مکاتبه کنید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد