خانه » همه » مذهبی » هدایت با قرآن یا عترت

هدایت با قرآن یا عترت


هدایت با قرآن یا عترت

۱۳۹۳/۰۸/۱۹


۹۰ بازدید

@۴.۲.۲ـ چرا قران کریم گفته میشود بتنهایی نمیتواند هدایت گند باید در کنار عترت قرار گیرد مگر قران نگفته این کتاب هدایتگر است پس چرا مردم عربستان که جز قران بیمعنی ونماز جماعت خیلی وقتها اجباری چیزی را نمیشناسند ادمهایی ظلم پذیر ساخته و گاهی وهابی انها چطور از قران استفاده میکنند که مرکز عقاید خشک واجازه فکرکردن به انها نمیدهد درکنار قران چه چیز باید باشد ایا دست دزد را قطع کرد یا نه عمل به قران چگونه باید باشد

پاسخ پرسش اول.خداوند در آیات قرآن برای هدایت انسان مراحل و مراتب گوناگونی را ذکر فرموده است. و لازمه ی نیل به مراحل و مراتب بالای هدایت و رسیدن به مقامات و درجات والا و بالای انسانیت را رجوع و تأسی به پیامبر (ص) و عترت معصوم ایشان(ع) یا همان مطهران و راسخان در علم دانسته است که مرجع فهم بهتر و دقیق تر دین و تفصیل دهنده کلیات و اصول قرآنی هستند. مثلا نماز که کلیت وجوب و برخی اصول آن در قرآن ذکر شده اما تفصیل ارکان، شرائط و احکامش در سنت و سیره پیامبر و معصومین(ع) آمده است.پس وجود عترت در کنار قرآن لازمه ی نیل به مراحل و مراتب بالای هدایت و رسیدن به مقامات و درجات بالا و والای انسانیت هستند علاوه این تکمیل کننده دین و تمام کننده نعمت الهی می باشند. جهت اطلاع بیشتر ر. ک:آیت الله عبد الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج2 ، قرآن در قرآن، و هدایت در قرآن، ج 16.
پاسخ پرسش دوم.
بهره مندی از قرآن و درک و فهم آن هم لوازم، مراحل و مراتب دارد. برخی چون با لوازم درست و طی مراحل و مراتب صحیح به محضر قرآن نرفته اند لذا از آن بد فهمیده یا درست فهمیده ولی بد عمل کرده و گرفتار مصائب و مشکلاتی شده و می شوند.
از لوازم درست و طی مراحل و مراتب بهره مندی از قرآن، رجوع و تأسی به ائمه معصوم (ع) از خاندان پیامبر(ص) است. عده از مسلمانان چون رجوع به ائمه معصوم (ع) و تأسی به آنها نکرده یا ناقص کرده اند در وادی انحراف و افراط و تفریط افتاده اند یا می افتند. بنابر این لازم است به سیره و سنت ائمه معصوم مراجعه کرد و از هر گونه ظلم ظاهری و ظلمت رهایی یافت.
قرآن از مردم عربستان آدمهای عقل گریز، ظاهر گرا، متحجر و خشک یا ظلم پذیر نساخته، بلکه تفسیر به رأی آیات قرآن و تحمیل رأی کردن به آیات قرآن از سوی عالمان و امرا ناصالح و گرفتار دنیا است که باعث شده اند خود و دیگران را از معارف حقیقی قرآن دور ساخته و از نیل به مراحل والا و بالای هدایت به کمک معصوم (و ولایت او) باز مانده و محروم شوند.
پاسخ پرسش سوم.
بر طبق ظاهر آیات و تصریح روایات و بر اساس مبنای فقه شیعه چهار انگشت دزد قطع می شود، البته نه هر دزدی و نه برای هر چیز و هر مبلغی، بلکه دزدی که بالغ، عاقل و مختار باشد و از حرز یعنی جای پوشیده دزدی کند و مبلغ قابل توجهی ببرد و گرنه تعزیر و زندان دارد نه قطع انگشت.
جهت اطلاع بیشتر ر. ک:
جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام.
شرح آیت الله العظمی فاضل لنگرانی(ره) بر تحریر الوسیله امام خمینی(ره).
پاسخ پرسش چهارم.
عمل به قرآن باید از روی آگاهی به معنا و مراد خداوند در آیات و تفسیر صحیح و راهنمایی اهل بیت(ع) و علما صالح و از روی ایمان، اخلاص و صداقت و برای نیل به کمال و سعادت و نجات باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد