هدف اصلی امامزمان زمینهسازی برای بندگی است
۱۳۹۲/۰۳/۲۴
–
۴۴۹ بازدید
نیایش، مهدویت و حماسه حضور؛
هدف اصلی امامزمان زمینهسازی برای بندگی است
خیرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی درباره نقش نیایش، مهدویت و حماسه حضور، گفت: اساسیترین هدف حاکمیت و قیام حضرت مهدی(عج)، زمینهسازی برای بندگی خداوند در یک طیف و گستره جهانی است.
هدف اصلی امامزمان زمینهسازی برای بندگی است
خیرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی درباره نقش نیایش، مهدویت و حماسه حضور، گفت: اساسیترین هدف حاکمیت و قیام حضرت مهدی(عج)، زمینهسازی برای بندگی خداوند در یک طیف و گستره جهانی است.
حجتالاسلام مراد سلیمیان عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه نیایش، مهدویت و حماسه حضور گفت: اساس مهدویت بر کمال آموزههای اسلامی است یعنی مهدویت چیزی غیر از آموزههای دینی و اسلامی نیست، پس مهدویت بروز و ظهور جامع و کامل همه آموزههای اسلامی است، با توجه به اینکه محور و هدف آفرینش انسان عبادت و بندگی است میتوان نتیجه گرفت که اساسیترین هدف حاکمیت و قیام حضرت مهدی(عج)، زمینهسازی برای بندگی خداوند در یک طیف و گستره جهانی است.
مهدویت تبلور همه آموزههای اسلامی
وی افزود: حکومت مهدوی و مهدویت تبلور جامع و کامل همه آموزههای اصیل اسلامی است، در واقع شرایط انقلاب حضرت مهدی(عج) این را فراهم میکند که همه آموزههایی که مد نظر اسلام است و بخشی از آنها در گذر زمان، دچار پیرایه و مشکلات شده است، به لحاظ آن شرایط انقلاب جهانی به روز و کامل میشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: انقلاب حضرت مهدی(عج) عرصهای برای بروز همه استعدادهای انسانها برای رسیدن به کمال است که به عبارتی همان معنویت انسانها و روحیه معنویت خواهی انسانها است.
مهدویت، بشارت و امید
وی ابراز داشت: در حکومت و جامعه امام زمان (عج) در نگاه جامع، مهدویت یک عنصر محوری است، و بخش قابل توجهی از عبادت و بندگی، دعا و نیایش است، این دعا و نیایش زمانی مفهوم پیدا میکند که به رفتار و در نهایت به بندگی انسان منجر شود، دعا و نیایش در آموزهها و عرصههای مهدویت به وضوح دیده میشود و اگر ما مهدویت را در دو اصل بشارت و امید و رجا در نظر بگیریم، در دو عرصه قابل بررسی است.
حجتالاسلام سلیمیان ادامه داد: عرصه نخست مسأله غیبت حضرت مهدی (عج) است که یک محدودیتهایی را برای معنویت و بندگی انسانها فراهم میکند، در دسترس نبودن ظاهری امام مشکلاتی را پیش میآورد که در برخی از ادعیهها تاکید شده که بر این مورد مداومت داشته باشیم، در عصر غیبت، نبود حجت الهی و دسیسههایی که شیاطین جن و انس فراهم میکنند، کاملاً با مرحله بعد متفاوت خواهد بود، معنویت در دوران غیبت در محاق قرار میگیرد و به آهستگی رو به افول میرود و انسانها زرپرست و دنیاپرست میشوند و استکبار عرصههای معنویت را تنگتر میکند.
وی با اشاره به آیات و روایات وارد شده در این موضوع گفت: در روایات آمده است که بیداری در دوران غیبت به ویژه در آستانه ظهور بسیار عمل مشکلی خواهد بود و البته در روایات آمده که پاداش و اجر فوقالعادهای برای کسانی که دینشان را حفظ میکنند، مقرر شده و در آیات آمده کسانی که در شرایط بحرانی روحیه خداپرستانه خودشان را حفظ کنند از جایگاه ویژهای برخوردار هستند.
دعا و نیایش یکی از عناصر اساسی بندگی است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به آثار نیایش اشاره کرد و گفت: در دوران ظهور حضرت مهدی(عج) دعا و نیایش یکی از عناصر اساسی بندگی خداوند است چون ما معتقد هستیم در عصر ظهور، بندگی خداوند به اوج خودش میرسد، یعنی خداوند در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) به گونهای پرستیده میشود که در هیچ دوره و زمان گذشته چنین پرستیده نشده است.
وی درباره ویژگیهای معنویت در دوران امام زمان(عج) گفت: معنویت در رابطه با مهدویت در دوران غیبت، دارای ویژگیهایی است که توجه به آنها، انسان را نسبت به جایگاهش در دوران غیبت بیش از پیش آگاه میکند و تا حفظ ایمانش، تلاش بیشتری کند، اما این قضیه در دوران بعد از ظهور کاملاً معکوس خواهد بود، هر آنچه در دوران غیبت سبب دور شدن انسانها از معنویت و عبودیت میشده در عصر ظهور همه شرایط، امکانات و زمینهها دست به دست هم میدهند تا انسان خداوند را به شایستگی پرستش کند.
عموم انسانها یکتاپرست میشوند
این محقق مهدویت تصریح کرد: ما معتقدیم زمینه هدایت انسانها با اختیار خودشان فراهم میشود و عموم انسانها یکتاپرست میشوند و با شرایطی که مهیا میشود، با انتخاب خودشان راه صحیح را میپذیرند، در روایات آمده است که مشرکین و پیروان ادیان دیگر و بیشتر ادیان تحریف شده در آنجا جایگاهی ندارند و بنابراین عصر ظهور حضرت مهدی(عج) تبلور تمام حقیقت پرستش خداوند است، که از تمام زوایای زندگی انسانها بروز پیدا میکند.
وی یادآور شد: در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، فردی و خانواده، بحث پرستش خداوند و معنویت بروز ظاهری پیدا میکند، در روایت داریم که تمام انسانها در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) تمام خط و مشی زندگیشان را بر اساس آیات الهی و سنت پیامبر(ص) و دستورات معصومین(ع) تنظیم میکنند.
حجتالاسلام سلیمیان ادامه داد: درباره آثار ظهور امام زمان امام علی(ع) میفرماید: ظهور حضرت مهدی(عج) سبب میشود تا انسانها هوای خودشان را عکس بر آموزههای قرآنی کنند، همان طور که قبل از ظهور برعکس بوده و به نوعی هوای نفسانی خودشان را تحمیل بر آموزههای قرآنی میکردند.
مهدویت حقیقت بروز آموزههای اسلامی است
وی تأکید کرد: ملاک زندگی انسانها در همه عرصهها، آموزههای اسلامی اعم از آیات الهی و سنت پیامبر (ص) و دستورات معصومین (ع) میشود، به عبارتی مهدویت حقیقت بروز تمام آموزههای اسلامی است که به زندگی انسان معنا میدهد و انسان را به پرستش خداوند و به عبودیت و بندگی خدای متعال سوق میدهد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نقش عبادتهای جمعی و تأثیر آن در ظهور حضرت حجت(عج) گفت: در روایت آمده است دعا، ام العبادة یعنی دعا هم نقطه اساسی فرماندهی بندگی خداوند است و هم در نماز که از آن به عنوان ستون دین یاد شده است، نماد و حقیقت پرستش خداوند است در هر دو این زمینهها، ما روایات فراوانی داریم که فضیلت گروهی و جمعی انجام دادن کارها، قابل قیاس با انجام فردی آنها نیست، خصوصاً در مورد دعای جمعی روایت داریم که« خداوند دعای جمعی را بسیار نزدیکتر به اجابت میکند تا دعای فردی».
وی افزود: با توجه به ارزشمندی دعای فردی، بیشتر توصیه به حضور در میان جمع شده است و اینکه قرائت ادعیه به صورت گروهی و جمعی صورت گیرد، در مورد نماز جماعت هم روایات فراوانی داریم که اگر جماعت نماز دو یا سه یا چهار نفر بود فضیلت و پاداش آن افزایش پیدا میکند و وقتی ده نفر تشکیل نماز جماعت دهند، دیگر کسی جز خداوند تبارک و تعالی نمیتواند پاداش این عبادت را محاسبه کند.
عبادت جمعی سبب همگرایی میشود
این محقق مهدویت خاطر نشان کرد: عبادت جمعی به نوعی سبب همگرایی و نزدیکی انسانها و فاصله گرفتن انسانها از کینهورزی نسبت به همدیگر میشود که دارای اهمیت بسیاری است، چون در جامعهای که دیدگاهها و نگرشهای متفاوتی مطرح میشود یک نوع همگرایی و اتحاد و همدلی میتواند نقش مهمی در قوام و استحکام جامعه ایفا کند.
وی در پایان گفت: عبادتهای جمعی ضمن این که در آیات قرآنی و روایات توصیه شده است، از سوی دیگر عبادتهای جمعی تأثیر اجتماعی خاص خودش را در جامعه میگذارد و در قرائت ادعیههایی مانند دعای ندبه که انسانها در کنار هم جمع میشوند، نشان از یک سو بودن انسانها برای طلب فرج حضرت حجت (عج) است./979/ ت301/ن
/ پایان خبر /