۱۳۹۴/۱۱/۱۹
–
۴۳۶ بازدید
در قرآن آمده است، هیچ کس گناه دیگری را به گردن نمی گیرد، و هر کس بار گناهش را خودش به دوش می کشد آیا این آیات با امر به معروف و نهی از منکر قابل جمع می باشد؟
بنابراین گفتن جملاتی همچون «عیسی به دین خود، موسی به دین خود» و یا اینکه «من و گناهکار را در یک قبر نمی گذارند» و یا عبارت «می توان در جامعه ای زیست و با خیر و شرّ آن جامعه کاری نداشت و سرنوشت خود را از دیگران جدا کرد» کمترین توجیه منطقی و واقعی ندارد.[ سیدحسن اسلامی اردکانی، امر به معروف و نهی از منکر، قم، نشر خرم، 1375ش، اول، ص16.]
اما درباره آیه قرآن باید گفت:
(((وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری )))[ انعام (6)، آیه 164.]؛
«و گنهکاری گناه دیگری را متحمّل نمی شود».
این آیه شریفه، برای دور کردن افراد از ساده انگاری و سطحی اندیشی است که فکر نکنند می توانند در دنیا هر خطایی را انجام بدهند و در آخرت یک جوری مسئله حل می شود و دیگران بار گناه را می کشند. بلکه هر کس بار گناه خود را می کشد و حتی یکی از گناهان عدم انجام وظیفه درباره امر به معروف و نهی از منکر است و باید دانست موضوع شفاعت شامل چنین افرادی نمی شود زیرا شفاعت برای کسانی است که در دایره دین بوده اند و محبت و ولایت امامان را پذیرفته اند. علاوه بر اینکه در آیات و روایات متعدد دیگری تصریح شده است که در موارد خاصی ممکن است بار گناهان چند برابر شود که در اینجا به چند مورد اشاره می نماییم:
عامل گمراهی دیگران
خداوند متعال راجع به این دسته از افراد می فرماید:
(((لِیَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذینَ یُضِلُّونَهُمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما یَزِرُونَ)))[ نحل (16)، آیه 25.]؛
«آنها باید روز قیامت، (هم) بار گناهان خود را به طور کامل بر دوش کشند؛ و هم سهمی از گناهان کسانی که به خاطر جهل، گمراهشان می سازند! بدانید آنها بار سنگین بدی بر دوش می کشند!»
بنیان زشتی و گناه
اگر کسانی بنیانگذار عمل نیک و بدی باشند، در نتائج آن شریک خواهد بود و در این خصوص احادیث فراوانی مربوط به «سنت حسنه» و «سنت سیئه» از طرق شیعه و اهل تسنن وارد شده است.[ تفسیر نمونه، ج 6، ص64.]
به عنوان نمونه پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند:
«مَنْ سَنَ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلی یَوْمِ الْقِیَامَةِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْ ءٌ»[ الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 5، ص9.]؛ «هرکس سنّت و قانون نیکی را بنیان گذارد پاداشش از آن اوست و نیز از ثواب همه آنان که تا روز قیامت بدان عمل می کنند بهره می برد بی آنکه از ثواب خود آنان چیزی کاسته شود».
و در روایت دیگری فرموده اند:
«مَنْ سَنَ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَة»[ محمدبن محمد مفید، الفصول المختارة، قم ، کنگره شیخ مفید، 1413 ق، اول؛ ص136.]؛ «هرکس روش ناپسندی از خود به جای بگذارد، گناه آن و گناه کسی که به آن عمل نموده تا روز قیامت برای او خواهد بود»
ترک امر به معروف
یکی از آثار شوم ترک امر به معروف و نهی از منکر شریک بودن در گناه گناهکار می باشد. امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
«مَنْ لَهُ جَارٌ وَ یَعْمَلُ بِالْمَعَاصِی فَلَمْ یَنْهَهُ فَهُوَ شَرِیکُه »[ إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج 1، ص183.]؛ «هر کس همسایه ای دارد که اهل معصیت است و او را نهی نمی کند، در گناه او شریک است».
بنابر آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که گناهانی که به صورت فردی و پنهانی انجام می شود بیشتر دامنگیر خود گناهکار است و امر به معروف و نهی از منکر در آن برجسته نیست. اما گناهانی که در اجتماع صورت می پذیرد همه افرد در پیامدهای آن شریکند، همان طور که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره فرموده است:
«إِنَّ الْمَعْصِیَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا، وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِیَةً وَ لَمْ یُغَیَّرْ عَلَیْهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ»[ عبد الله بن جعفر حمیرى، قرب الإسناد(ط- الحدیثة)، قم ، مؤسسة آل البیت(علیهم السلام) ، 1413 ق ، اول، متن، ص55.]؛ «تردیدی نیست که اگر بنده ای در پنهان (از اوامر و نواهی حق) نافرمانی کند، پیآمد و زیان آن تنها گریبان گیر خود او خواهد شد. ولی اگر آشکارا چنین کار ناشایسته ای را انجام دهد و مورد سرزنش مردم قرار نگیرد، آثار سوء ناشی از آن، دامن گیر عموم مردم و زیان آن فراگیر خواهد شد».
لذا در چنین شرایطی وظیفه الهی مسلمانان امر به معروف و نهی از منکر می باشد و این عمل هیچ منافاتی با آیه ذکر شده ندارد.