1- نماز صهیب بر جنازه عمر چه ربطی به دروغ بودن و یا دروغ نبودن شهادت حضرت زهرا (س) دارد . 2- نماز خواندن بر مرده مسلمان واجب کفایی است . 3- نماز خواندن بر کسی ( حتی نماز پیامبر بر مرده ایی ) فضیلت محسوب نمی شود زیرا گاهی پیامبر بر افراد غیر مومن و حتی منافق هم نماز می گزارد تا اینکه خطاب آمد که بر منافقان نماز نگزارد . . وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ ۖ إِنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ
و هیچ گاه به نماز میت آن منافقان حاضر مشو و بر (جنازه و) قبر آنها (به دعا) مایست، که آنها به خدا و رسولش کافر شدند و در حال فسق و بدکاری مردند. توبه 84
4- علی(ع) بر جنازه هیچ یک ازخلفا نماز نگذارد .
5- در باره شخصیت صهیب رومی ( صُهَیب بن سِنَان بن خالد(مالک) بن عبد عمرو بن عقیل بن عامر)اهل سنت او را مدح کرده اند اما اکثریت شیعه او مدح نکرده اند حتی او را مذمت کرده اند .
صُهَیب بن سِنَان بن خالد(مالک) بن عبد عمرو بن عقیل بن عامر، (درگذشت ۳۸ق بنابر نقل مشهور)، از صحابه و نخستین مسلمانان که همزمان با عمار اسلام آورد و پس از هجرت پیامبر، در قُبا خود را به آنحضرت رساند.
او در تمامی غزوات پیامبر حضور یافت. وی در ایام بیماری خلیفه دوم، از سوی او بر مردم نماز گزارد. پس از درگذشت عمر، طبق وصیت او بر جنازهاش نماز خواند. وی پس از قتل عثمان با امام علی(ع) بیعت نکرد. در کتاب الاختصاص روایتی در مذمت او نقل شده است. شیخ مفید، اختصاص، ص۷۳
خلیفه دوم، علاقه خاصی به صهیب داشت. از این رو بنا بر وصیت او، صهیب پس از مرگش بر جنازه او نماز خواند.در ایامی که خلیفه دوم در بستر افتاده بود، دستور داد، تا صهیب با مردم نماز بخواند. او با این دستور تا پس از خاتمه یافتن کار شورای خلافت برای مردم نماز میخواند.
بعد از قتل عثمان، صهیب از کسانی بود که با علی(ع) بیعت نکرد. بر اساس روایتی در اختصاص، به جهت برخی اعمال ناپسند مورد سرزنش اهل بیت(ع) قرار گرفته است.
ابن سعد، الطبقات، ج۳، ص۱۷۳؛ تاریخ خلیفه، ص۸۷؛ اسدالغابه، ج۲، ص۴۲۱ مسعودی، التنبیه و الاشراف، ص۲۵۲ الکامل، ج۳، ص۱۹۱
6- صهیب مورد اتفاق فریقین نبود و نیست
7- بر مطالعات خود بیفزایید و شهادت حضرت زهرا س را در منابع زیر پیگیری نمایید .
منابع جهت مطالعه بیشتر :
عاملی، سید جعفر مرتضی، مأساة الزهراء علیها السلام ، بیروت، دار السیرة، ۱۴۱۸ق.
عاملی، سید جعفر مرتضی، مأساة الزهراء علیها السلام ، رنجهای حضرت زهرا سلام الله علیها / ترجمه محمد سپهری ، قم، تهذیب، ۱۳۸۲ش.
حکمت نامه فاطمى ، پدیدآورنده : محمد محمدی ری شهری و همکار ان ،جمعی از پژوهشگران ، مترجم : محمد مرادی ، محل نشر قم ، ناشر دارالحدیث، ۱۳۹۵
نهج الحیات(فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س))/محمد دشتی/ مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین
بحار الانوار(جلد 43)/محمد باقر مجلسی/ محمد روحانی علی آبادی/ نشر مهام
سیدعزالدین حسینی زنجانی، شرح خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام ، ج ۱ و ۲ /
ناصر مکارم شیرازی، زهراترین بانوی جهان
زندگانی حضرت فاطمه الزهراء(س) و دختران آن حضرت/ سید هاشم رسولی محلاتی/ نشر فرهنگ اسلامی
زندگانی فاطمه زهراء/ سید جعفر شهیدی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی
= سیدمرتضی عسکری؛ به کوشش مهدی دشتی،سقیفه، بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، منیر ۱۳۸۵.
= محمدهادی یوسفی غروی ،تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا (س) نشست علمی: با حضور حجتالاسلام و المسلمین استاد ، فصلنامه تاریخ در آئینه پژوهش.
= یوسفی غروی، محمدهادی، موسوعهالتاریخ الاسلامی، قم، مجمع الفکر الاسلامی، 1429ق
= تاریخ اسلام در آینه پژوهش، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، ج۲۷، ص۱.
= سیدمرتضی عسکری؛ به کوشش مهدی دشتی،سقیفه، بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، منیر ۱۳۸۵.
و هیچ گاه به نماز میت آن منافقان حاضر مشو و بر (جنازه و) قبر آنها (به دعا) مایست، که آنها به خدا و رسولش کافر شدند و در حال فسق و بدکاری مردند. توبه 84
4- علی(ع) بر جنازه هیچ یک ازخلفا نماز نگذارد .
5- در باره شخصیت صهیب رومی ( صُهَیب بن سِنَان بن خالد(مالک) بن عبد عمرو بن عقیل بن عامر)اهل سنت او را مدح کرده اند اما اکثریت شیعه او مدح نکرده اند حتی او را مذمت کرده اند .
صُهَیب بن سِنَان بن خالد(مالک) بن عبد عمرو بن عقیل بن عامر، (درگذشت ۳۸ق بنابر نقل مشهور)، از صحابه و نخستین مسلمانان که همزمان با عمار اسلام آورد و پس از هجرت پیامبر، در قُبا خود را به آنحضرت رساند.
او در تمامی غزوات پیامبر حضور یافت. وی در ایام بیماری خلیفه دوم، از سوی او بر مردم نماز گزارد. پس از درگذشت عمر، طبق وصیت او بر جنازهاش نماز خواند. وی پس از قتل عثمان با امام علی(ع) بیعت نکرد. در کتاب الاختصاص روایتی در مذمت او نقل شده است. شیخ مفید، اختصاص، ص۷۳
خلیفه دوم، علاقه خاصی به صهیب داشت. از این رو بنا بر وصیت او، صهیب پس از مرگش بر جنازه او نماز خواند.در ایامی که خلیفه دوم در بستر افتاده بود، دستور داد، تا صهیب با مردم نماز بخواند. او با این دستور تا پس از خاتمه یافتن کار شورای خلافت برای مردم نماز میخواند.
بعد از قتل عثمان، صهیب از کسانی بود که با علی(ع) بیعت نکرد. بر اساس روایتی در اختصاص، به جهت برخی اعمال ناپسند مورد سرزنش اهل بیت(ع) قرار گرفته است.
ابن سعد، الطبقات، ج۳، ص۱۷۳؛ تاریخ خلیفه، ص۸۷؛ اسدالغابه، ج۲، ص۴۲۱ مسعودی، التنبیه و الاشراف، ص۲۵۲ الکامل، ج۳، ص۱۹۱
6- صهیب مورد اتفاق فریقین نبود و نیست
7- بر مطالعات خود بیفزایید و شهادت حضرت زهرا س را در منابع زیر پیگیری نمایید .
منابع جهت مطالعه بیشتر :
عاملی، سید جعفر مرتضی، مأساة الزهراء علیها السلام ، بیروت، دار السیرة، ۱۴۱۸ق.
عاملی، سید جعفر مرتضی، مأساة الزهراء علیها السلام ، رنجهای حضرت زهرا سلام الله علیها / ترجمه محمد سپهری ، قم، تهذیب، ۱۳۸۲ش.
حکمت نامه فاطمى ، پدیدآورنده : محمد محمدی ری شهری و همکار ان ،جمعی از پژوهشگران ، مترجم : محمد مرادی ، محل نشر قم ، ناشر دارالحدیث، ۱۳۹۵
نهج الحیات(فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س))/محمد دشتی/ مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین
بحار الانوار(جلد 43)/محمد باقر مجلسی/ محمد روحانی علی آبادی/ نشر مهام
سیدعزالدین حسینی زنجانی، شرح خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام ، ج ۱ و ۲ /
ناصر مکارم شیرازی، زهراترین بانوی جهان
زندگانی حضرت فاطمه الزهراء(س) و دختران آن حضرت/ سید هاشم رسولی محلاتی/ نشر فرهنگ اسلامی
زندگانی فاطمه زهراء/ سید جعفر شهیدی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی
= سیدمرتضی عسکری؛ به کوشش مهدی دشتی،سقیفه، بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، منیر ۱۳۸۵.
= محمدهادی یوسفی غروی ،تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا (س) نشست علمی: با حضور حجتالاسلام و المسلمین استاد ، فصلنامه تاریخ در آئینه پژوهش.
= یوسفی غروی، محمدهادی، موسوعهالتاریخ الاسلامی، قم، مجمع الفکر الاسلامی، 1429ق
= تاریخ اسلام در آینه پژوهش، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، ج۲۷، ص۱.
= سیدمرتضی عسکری؛ به کوشش مهدی دشتی،سقیفه، بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، منیر ۱۳۸۵.