خانه » همه » مذهبی » وصف حورالعین

وصف حورالعین


وصف حورالعین

۱۳۹۲/۱۰/۲۳


۱۴۲۹۴ بازدید

سلام
از زیباییهای حورالعین میشه بگید؟
خصوصیاتش چیه؟

پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز. ویژگی های وخصوصیات حوریان بهشتی که درسوال قید کردید عبارتند از
1-حوریان بهشتی دارای اخلاق و سیرتی نیکو هستندالرحمن آیات ۷۰ و ۷۲   و صورت زیبا و اخلاق نیک ایشان به گونه ای است که جن وانس از هم نشینی ایشان خسته نمی شود .
2-همه حوریان بهشتی دارای بدن های سفید و دلربایی هستند . صافات آیات ۴۸ و ۴۹ و نیز دخان آیه ۵۴ و طور آیه ۴۰ و واقعه آیه ۲۲   با این همه زنان بهشتی از حوری ها دارای بکارت و دوشیزگی همیشگی هستند و هرگز با نزدیکی و مقاربت دوشیزگی آنان زایل نمی شود . الرحمن ایه ۵۶ و نیز ۷۲ و ۷۴ و واقعه آیات ۳۴ تا ۳۶
3-زنان حوری بهشتی زنان پاک دامن و عفیف و با حیا هستند و از این رو همواره در خیام های خویش پنهان و مستور هستند و دیگران آنان را نمی بینند   الرحمن ، آیات ۵۶ و ۷۲ و ۷۴
4-این زنان نورس و نارپستان هستند و شماری از ایشان همسر مردی بهشتی می باشند . از این رو سخن ازکواعب اتراب و دختران نورسیده هم سن و سال معرفی می شوند . نبا ، آیه ۳۳
5-چنان که گفته شد تمام زیبایی ایشان درچشمان افسون گر ایشان است و از این روست که خداوند ایشان را به زیبایی چشمانشان ستوده و نامگذاری کرده است . صافات، آیات ۴۸ و ۴۹ وآیات دیگر
6-خماری در چشمان ایشان به گونه ای است که مردان را به سوی خویش می کشاند و چون آهن ربا مجذوب خویش می سازد و این در حالی است که از نگاه بیگانگان مصون هستند و تنها برای شوهران خویش عشوه و دلربایی می کنند . الرحمن، آیه ۵۶
شیفته شوهران بودن وتنها دلبسته به آنان بودن از خصوصیات برجسته ایشان است که خداوند در آیه ۵۶ سوره الرحمن و نیز ۳۴ تا ۳۷ سوره واقعه بدان اشاره و تاکید می ورزد .
7-طنازی و عشوه گری کار ایشان است و دمی از این هنر دست بر نمی دارند و چنان دلبری و دلربایی می کنند که شوهران خویش را دور خویش چون پروانه نگه می دارند و آرامش خاصی به ایشان می بخشند   واقعه، آیات ۳۴ و۳۷
8-با همه عشوه گری وطنازی و جذابیت های جنسی، زنانی عفیف و چشم پاک هستند و هر گز به بیگانه ای توجه نکرده و بدان نگاهی نمی کنند . الرحمن آیه ۵۶ و ۷۲ و ۷۴ و نیز واقعه آیه ۲۲ و ۲۳در کام دهی یگانه دهر و یکتای عشق بازی هستند و در این میان گوی از همه رقبیان عالم ربوده اند و از این روست که مردان را به خیام خویش می کشند و خیمه های ایشان همواره برای پذیرایی افراشته است و کام دهی به همسران را دمی فرو نمی نگذارند و همواره در جذب و جلب همسران تلاش می کنند . الرحمن آیه ۷۲   امام صادق ( ع ) فرمود : اگر حوریئی از حوریان بهشتی بر اهل دنیا ظاهر شود و یک سر زلف او آشکار گردد تمام مردم دنیا از شدت اشتیاق می میرند … رسول خدا ( ص ) فرمود : بوی انبیاء بوی به است و بوی حوریان بهشتی بوی گل یاس و بوی ملائکه بوی گل سرخ است.
9-ایشان از نظر سنی هم سن و سال شوهران خویش هستند ( واقعه آیه ۳۴ و ۳۷ ) بر این اساس می توان گفت که همه بهشتی ها در سن جوانی به سر می برند و رنگ پیری و کهولت را نخواهند دید .
البته برخی با توجه به آیات ۳۴ تا ۳۷ سوره واقعه براین باورند که همه حوریان بهشتی همانند و همسان هم هستند و تفاوتی میان ایشان نیست و هیچ یک بر دیگر برتری ندارند ولی به نظر می رسد که نوعی تفاوت میا ایشان وجود دارد ؛ زیرا هر کسی بر اساس مرتبه و درجه بهشتی از زنان بهشتی بهره مند می شود و تفاوت درجات بی گمان نوعی تفاوت را پدید خواهد آورد . به نظر می رسد که همه در اصل کلی بیان شده یکسان هستند و این امور ویژگی های عمومی ایشان است ولی برای برخی از مومنان از نظر تعداد و نیز کیفیت تفاوت های است که می توان از تفاوت اصحاب یمین و سابقون آن را به دست آورد؛ زیرا مقام و نعمت های ابرار و سابقون بیش تر و بهتر از کسانی است که در مقام اصحاب یمین هستند .
  10-حورالعین ، تسبیحات حضرت حق را در زیباترین اصوات و نغمه ها بر مومن می خواند و مومن را مست و محو تماشای جمال خداوند می سازد . حورالعین به مومن شرابی می نوشاند که مستی اش چیزی جز مشاهده جمال الهی نیست . پیش مومن و حورالعین سخنی جز وصف زیباییهای هستی و گشودن رازهای بلند آفرینش نیست . آری ، حورالعین ، جلوه حضرت حق است بر مومن . برای اینکه بهتر بتوانیم از اوصاف این جلوه زیبای الهی آگاه شویم چه خوب است که باز هم به سخنان طلایه داران وحی گوش فرا دهیم : ابی بصیر از امام صادق ( ع ) می خواهد که او را با توصیف بهشت به شوق آورد . حضرت پس از بیان اوصافی از بهشت و نعمتهایش به توصیف حورالعین پرداخته چنین می فرماید :
مومن با هشتصد پری روی و چهار هزار باکره و یک زوج حورالعین تزویج می کند. ابوبصیر می گوید: عرض کردم ، فدایت شوم هشتصد پری روی ؟ فرمود : آری ، با هیچ یک از آنها همبستر نمی شود مگر اینکه بعد از مجامعه همان است که بود. قدرت بائش زایل نمی شود . عرض کردم : فدایت شوم حورالعین از چه چیزی خلق شده است ؟ فرمود : از خاک و سرشت بهشتی. به قدری لطیف است که مغز دو ساق پایش از وراء هفتاد لباس ابریشمین پیداست . گفتم : فدایت گردم آیا آنها کلامی دارند که به وسیله آن در بهشت تکلم نمایند ؟ فرمود : آری ، به کلامی تکلم می کنند که هیچ کدام از خلایق نظیر آن را نشنیده است . عرض کردم : چه می گویند ؟ فرمود ، می گویند : ما جاودانگانی هستیم که هرگز نمی میریم . ما آسوده خاطرانی هستیم که هرگز دچار اندوه و پریشانی نمی گردیم ، ما مقیمانی هستیم که هرگز کو‍ نمی کنیم ، ما رضایت مندانی هستیم که هرگز خشم نمی کنیم . خوشا به حال کسی که ما برای آنها خلقت یافتیم ، خوشا به حال کسانی که آنها برای ما خلقت یافتند ، ما آنهاییم که اگر یکی از ما در فضای آسمان دنیا بیایند نور او تمام چشمها را کور می کند. یکی از موارد مشکوک منکرین قیامت و لذات بهشتی ، شماره اغراق آمیز همسران بهشتی است همانطور که در متن حدیث تعجب ابوبصیر را ملاحظه نمودیم . همانطور که قبلا گفتیم ، نشئه آخرت با نشئه دنیا از لحاظ وسعت دامنه حیات بسیار متفاوت است .خداوند چنین مقدر داشته است که حیات در دنیا بسیار محدود باشد و در آخرت بسیار گسترده و دامنه دار . انما الحیوه الدنیا لعب و لهو  .  و ان دار الاخره لهی الحیوان   . حدیث ذیل نمونه ای است از این فراخی حیات و آثار آن : امام باقر ( ع ) فرمود : همانا اهل بهشت جوانانی هستند سیه چشم و تا جدار دارای گردنبند و دستبند ، آسوده خاطر و دانا و گرامی ، به هر کدام از آنها نیروی صد انسان برای خوردن طعام و آشامیدنی و آمیزش جنسی داده شده است … . توصیف حورالعین را به زبان روایات پی می گیریم : امام رضا ( ع ) فرمود : حورالعین جنسش از خاک و زعفران بهشتی است که هرگز فساد نمی یابد . رسول خدا ( ص ) در حدیثی بلند در توصیف غرفه های بهشتی ، درباره حورالعین و لباسهایش چنین فرمود:… همسر مومن یعنی حورالعین از خیمه اش خارج می شود و در حالی که او را خدمتگزاران همراهی می کنند به استقبال مومن می شتابد و به او درود می گوید . بر این حوری هفتاد لباس حریر که تار و پودش از یاقوت و لولو و زبرجد بوده و آغشته به مشک و عنبر است ، پوشیده شده است . بر سرش تاج کرامت و در پاهایش کفشهایی از طلای مزین به یاقوت و لولو و بند کفشش از یاقوت سرخ . وقتی به ولی خدا نزدیک می شود و اشتیاق خود را بر او عرضه می دارد به او چنین می گوید : ای ولی خدا ، امروز دیگر روز رنج و سختی نیست دوران سختی به سر رسید من مال تو و تو مال منی .
و به مقدار پانصد هزار سال از سالهای دنیا آغوششان دست در گردن نهادشان به طول می انجامد که نه ولی خداوند و نه آن حوری دچار ملال و دلتنگی نمی شوند در این بین ولی خدا نظرش به گردنبندی از یاقوت سرخ می افتد که در وسطش این لوح مکتوب است : تو ای ولی خدا دوست منی و من حوری ، دوست تو . وجود من به تو منتهی گردید و وجود تو به من . رسول خدا ( ص ) فرمود : هیچ بنده ای وارد بهشت نمی شود مگر اینکه بالای سر و پائین پای او دو حورالعین می نشینند و با زیباترین صوت برای او نغمه سرایی می کنند و این نغمه هرگز نغمه شیطانی نیست ، بلکه محتوای آن تمجید و تقدیس الهی است.
این ها نمونه های از اوصاف حورالعین است که بیان شده است . در روایات تفسیری ویژگی های دیگری نیز برای آن ها بیان شده است که می توانبد به کتبی چون   المیزان و تفسیر نمونه مراجعه کنید.
 
 
 
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد