خانه » همه » مذهبی » وعده آب و برق مجانی

وعده آب و برق مجانی


وعده آب و برق مجانی

۱۳۹۴/۱۱/۱۲


۱۵۹۰ بازدید

وعده آب و برق مجانی




پرسش: آیا درست است که امام خمینی(ره) در

بهشت زهرا فرمودند: که آب و برق و اتوبوس را مجانی میکنیم. پس چرا تلویزیون این

قسمت از سخنرانی امام(ره) را سانسور کرده و پخش نمی
کند؟

جریان چیست؟


مجانی

شدن آب و برق، ابتدا توسط دولت بازرگان در 8 اسفند 57 تصویب و از طریق امیر انتظام،

معاون نخست وزیر وقت و سخنگوی دولت موقت، رسانه ای می شود. امام در واکنش به این

موضوع در پیام ۹ اسفند ۵۷ فرمودند: « من به دولت راجع به مجانى کردن آب و برق و

بعضى چیزهاى دیگر فعلًا براى طبقات کم بضاعتى که در اثر تبعیضات خانمان برانداز

رژیم شاهنشاهى دچار محرومیت شده اند- و با برپایى حکومت اسلامى به امید خدا این

محرومیتها برطرف خواهد شد-سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.»
[1]


حضرت

امام(ره) همواره بر حمایت از بخش های مستضعف و تلاش برای پیشرفت و استقلال کشور،

تاکید داشتند. در عین حال از انحراف انقلاب اسلامی و جهت دهی آن به یک انقلاب با

اغراض مادی صرف، جلوگیری نمودند. پس از انقلاب در کنار تشکیل نهادهای حمایتی مختلف

از مستضعفین( کمیته امداد، بنیاد مسکن، بنیاد 15 خرداد، طرح شهید رجایی و..)،

یارانه های زیادی به انرژی، برق، آب و… پرداخت شده و با روش های مختلف ادامه

دارد.

 




پاسخ تفصیلی:


ر مورد

مجانی کردن آب و برق سخنان امام دراین مورد در صحیفه نور آمده است که به آن اشاره

می کنیم, ایشان در پیام ۹ اسفند ۵۷ فرمودند: من به دولت راجع به مجانى کردن آب و

برق و بعضى چیزهاى دیگر فعلًا براى طبقات کم بضاعتى که در اثر تبعیضات خانمان

برانداز رژیم شاهنشاهى دچار محرومیت شده اند- و با برپایى حکومت اسلامى به امید خدا

این محرومیتها برطرف خواهد شد-سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.
[2]

همچنین ایشان در سخنرانی ۱۰ اسفند ۵۷ در مدرسه فیضیه قم فرمودند: آب و برق را مجانى

مى کنیم براى طبقه مستمند، اتوبوس را مجانى مى کنیم براى طبقه مستمند، دلخوش به این

مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت مى دهیم …






[3]


 در روز

۱۱ اسفند ۵۷ نیز فرمودند: هر چه زودتر باید مشکل مسکن براى بى خانمانها و فقراى

ایران حل گردد؛ و براى هر خانواده، مسکن مورد نیازشان تأمین شود، آب و برق براى

فقرا و بى بضاعتها باید مجانى گردد.
[4]

اینها تنها مواردی هستند که امام از آب و برق مجانی سخن گفته اند وهمین طور که

ملاحظه می شود برخلاف آنچه در اذهان عمومی مطرح است , این موضوع در بهشت زهرا مطرح

نشده و امام هیچگاه ادعای مجانی کردن آب وبرق را برای عموم مردم نداشتند و تنها

برای قشر محروم و مستضعف جامعه چنین مطلبی را بیان فرمودند.


تا چند

سال قبل تا حد معینی از مصرف،مجانی یا وجه مختصری گرفته می شود وآب تا ده متر مکعب

وبرق 60کیلوات ساعت رایگان می آمد و برای بسیاری از اقشار قیمت بسیار نازلی نزدیک

به مجانی بود
. همچنین بحث یارانه ها مفصل است ودر حال حاضر

اقلام زیادی از جمله انرژی را در بر می گیرد ودولت در حال اجرای هدفمند کردن یارانه

ها است. و یارانه های پرداختی برای بسیاری از اقشار خیلی بیش تر از مصارف آب و برق

است. در هر صورت جملات فوق و برخی دیگر از بیانات حضرت امام در اوان انقلاب و بعد

از آن که به مناسبتهای مختلف بیان شده بیش از هر چیز بیانگر اهتمام جدی و عنایت خاص

آن بزرگوار به قشر مستضعف و محروم جامعه و توجه زمامداران جامعه به مشکلات پایین

ترین طبقات اجتماعی است که در سیره عملی آن بزرگوار نیز با تأسیس بنیادها ونهادهای

متعدد و در چارچوب برنامه ها و قوانین مختلف تبلور عینی و مصداق بیرونی پیدا کرده

است، اساساً امام قشر مستضعف جامعه را که اکثریت جامعه آن دوران را نیز تشکیل می

داد صاحبان و سرمایه های اصلی انقلاب دانسته و بر توزیع درست امکانات و بسط عدالت

اجتماعی و حذف محرومیتها با تکیه بر اسلام ناب به عنوان یک آرمان بزرگ الهی و نه یک

اتوپیای خیالی می نگریست نگاه ناقد و معرفت عمیق حضرت امام به اسلام، آن بزرگوار را

به این باور حقیقی رسانده بود که در صورت پیاده شدن احکام نورانی اسلام با تمام

ملزومات آن مسلماً مشکلات قشر محروم جامعه به حداقل ممکن خواهد رسید. آنچه مسلم است

رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز جدی به پشتکار و جدیت مسؤولین، خواست عمومی و تولید

ثروت در کشور و سپس بسط و توزیع مناسب آن، مستلزم گذشت زمان است
.

مسلماً ایجاد چنین فضای آرمانی، ساختمان پیش ساخته ای نیست که یک

شبه آن را ساخت، باید دیوارهای آن را آجر به آجر و با عنایت به امکانات کشور بالا

برد و آن را بنا کرد. با نگاه منصفانه به عملکرد دولتهای پس از انقلاب چه در زمان

حیات حضرت امام و چه بعد از ایشان به وضوح می توان دید که علیرغم نارساییهای موجود،

قدمهای مؤثری در این راه برداشته شده هر چند با نقطه آرمانی و مطلوب حضرت امام

فاصله بسیار است و نیازمند تلاشهای جدی تری است
. به عنوان

نمونه می توان به بسط و تعمیق آموزش و پرورش، بهداشت، آب و برق و امکانات ارتباطی

به دوردست ترین نقاط کشور و نیز هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد. که در حال حاضر

اقلام زیادی از جمله انرژی را در بر می گیرد و دولت جهت حمایت بیشتر از اقشار

مستضعف و توزیع عادلانه امکانات و جهت دهی اساسی رایانه ها به سمت توسعه بیشتر کشور

در حال بررسی کارآمد نمودن هدفمند کردن یارانه ها است نه حذف یارانه های حمایتی از

اقشار نیازمند
. هرچند با توجه به گستردگی ابعاد عقب ماندگی

تاریخی و مشکلات ساختاری،  این قبیل اقدامات  کافی نبوده و باید به نقطه ای برسیم

که با تحقق همه جانبه ابعاد اقتصاد مقاومتی اثری از محرومیت در جامعه وجود نداشته

باشد
.


 آنچه در

پایان تذکر آن ضروری به نظر می رسد، توجه به این نکته است که محقق شدن مصادیق

آرمانهای حضرت امام نظیر آنچه که در متن سؤال فرض شده است، نیازمند عنایت خاص همه

اقشار جامعه به اندیشه های متعالی آن حضرت که ملهم از اسلام ناب است، می باشد. و به

طور قطع اگر چنین امری تحققق یابد، ( به عنوان مثال اگر خمس و زکات به عنوان مالیات

از سوی اقشار پردرآمد جامعه پرداخت شود) و امکانات کشور اجازه دهد. تأمین سعادت

دنیوی و اخروی مردم و یا آب و برق مجانی برای اقشار مستضعف امری دست یافتنی خواهد

بود. مسئله مهم دیگر موانع و معضلاتی بود که استکبار جهانی و در رأس همه آمریکا در

قالب جنگ تحمیلی و محاصره و تحریمهای اقتصادی برای کشور عزیزمان پدید آوردند و در

واقع طلایی ترین فرصتهای ترقی و پیشرفت را از مردم خوب ما گرفته و آن روحیه ایثار و

تلاش و آن غیرت پرصلابت انقلابی را مصروف دفاع و جنگ نمودند تا جایی که کشور به جای

اینکه به سمت و سوی رفاه و پیشرفت پیش رود روز به روز رو به خرابی و ویرانی ناشی از

جنگ و تحریم اقتصادی گذاشت و پس از آن نیز نیاز به انرژی و امکاناتی عظیم جهت

بازسازی وجود داشت. ولی با وجود همه این مشکلات، بر بسیاری از موانع فائق آمده و

 با وجدان کاری و انضباط اجتماعی می توان به قله های ترقی دست یافت
.


برای

مشاهده ی اصل حرفهای  حضرت امام(ره) و آقای امیرانتظام در روزنامه های همان تاریخ

به لینک زیر رجوع کنید
.






http://www.ahestan.ir/?p=7584


 


 

 





پی نوشت ها:






[1]
صحیفه نور، ج۶، ص۲۶۲






[2]
صحیفه نور، ج۶، ص۲۶۲






[3]
صحیفه نور , ج۶ ص


273






[4]
صحیفه نور، ج۶، ص۲۹۷

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد