طلسمات

خانه » همه » مذهبی » وقتي ما حاجات شرعيّه خود را از ائمه غير از امام عصر درخواست مي كنيم آيا اين حاجات از طريق امام عصر به ما مي رسد و ايشان واسطه مي شوند؟

وقتي ما حاجات شرعيّه خود را از ائمه غير از امام عصر درخواست مي كنيم آيا اين حاجات از طريق امام عصر به ما مي رسد و ايشان واسطه مي شوند؟

امامان گرچه برتر از انسان نمي باشند ولي انسان برترند. برتري آن ها از اين جهت است كه مخلوقات برگزيده خدا و مشمول عنايت هاي الهي مي باشند. برتري امامان از اين زاويه است كه آن ذات هاي نوراني داراي منصب امامت اند و مصداق حقيقي انسان كامل هستند.[1]در هر عصري انسان كامل يكي بيش نيست و اگر انسان هاي كامل ديگري معاصر او باشند، حتماً تحت ولايت او قرار دارند و گرنه همه آنان خليفه ناقص بوده و كامل نيستند. به بياني ديگر چون خداوند واحد است، خليفه كامل نيز در هر عصر يگانه خواهد بود. كاري را كه خداوند متعال انجام مي دهد انسان كامل نيز (كه آينه خدانما و مظهر حق است) در عالم امكان انجام مي دهد البته كار خدا از جهت خدا بودن است ولي كار انسان كامل از زاويه مخلوق بودن.[2] و انسان كامل در اين عصر كسي جز حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه ـ نمي باشد كه مجراي فيض الهي است.
اين مطلب در جاي خود به اثبات رسيده كه هر فيضي كه از جانب خداي سبحان نازل مي شود، با حفظ ترتيب درجات است؛ چنانكه هر فيضي هم كه به سوي خداي سبحان رجوع مي كند، به ترتيب درجات است.[3] بنابراين هر خيري به درخواست كننده برسد از مجراي فيض الهي مي گذرد و آن كسي جز حضرت حجّت نمي باشد.
امام سجاد ـ عليه السلام ـ فرمود: «ما پيشواي مسلمين و حجّت بر اهل عالم و سادات مؤمنين و رهبر نيكان و صاحب اختيار مسلمين هستيم. ما امان اهل زمين هستيم چنانكه ستارگان امان اهل آسمانند، به واسطه ماست كه آسمان بر زمين فرود نمي آيد. به واسطه ما باران رحمت حق نازل و بركات زمين خارج مي شود. و هرگز زمين از حجّت خدا خالي نمي شود ولي آن حجّت گاهي ظاهر و مشهور و گاهي غائب و مستور است.[4]از اين روايت نيز فهميده مي شود كه رحمت هاي الهي به واسطه و بركت حجّت الهي بر مردم نازل مي شود و به يقين هر آن كس كه صلاحيّت داشته باشد امان اهل زمين قرار بگيرد صلاحيّت آن را هم دارد كه حضرت حق به آبروي او درخواست سائلين برآورده و از طريق او همگان به نتيجه هاي مورد نظر خود برسند و در اين عصر آن واسطه كسي جز امام مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه ـ نيست.
خلاصه سخن گرچه خاندان عصمت و طهارت در مقام وحدت نوري كثرتي ندارند تا بين آن ها فرق بگذاريم كه حاجت ها را از دست كدام يك و با واسطه كدام امام خواهيم گرفت اما از جهت مراتبي كه دارند و زماني كه در آن واقع شده اند انسان كامل و خليفه الهي در عصر غيبت حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه ـ است و او نماينده خداست و همه بركات الهي به بركت وجود مقدّس و نفس پاك اوست و هيچ فيضي و خيري به بندگان صالح خدا نمي رسد مگر اين كه بر آن جان جانان عرضه مي شود. پس همانطور كه امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه ـ امان اهل زمين است و حتّي زمين و اهل او مديون نفس هاي مقدّس اوست حاجات برآورده شده نيز به واسطه بركت وجودي اوست.

پي نوشت ها:
[1] . مشكيني، علي، مصباح المنير، قم، انتشارات ياسر، ص23 (اقتباس).
[2] . حسن زادة آملي، حسن، انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه، تهران، بنياد نهج البلاغه، 1365ش، ص101-100.
[3] . جوادي آملي، عبدالله، تفسير موضوعي قرآن كريم، قم، اسراء، چاپ اوّل، ج8، ص30.
[4] . اميني، ابراهيم، دادگستر جهان، انتشارات شفق، چاپ قدس، ص155، به نقل از ينابيع المودة، ج2. ص217.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد