خانه » همه » مذهبی » وقتی ناموس مردم سوریه حلال می‌شود

وقتی ناموس مردم سوریه حلال می‌شود


وقتی ناموس مردم سوریه حلال می‌شود

۱۳۹۲/۰۹/۲۱


۴۳ بازدید

حضور جریان‌های ضددینی در سوریه؛

وقتی ناموس مردم سوریه حلال می‌شود

خبرگزاری تسنیم: فرانکلین لامپ با اشاره به افزایش تکفیری‌های تروریست در سوریه به عوامل افزایش این عناصر و برخی اقدامات ضددینی آنها اشاره کرد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، فرانکلین لامپ استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در مقاله‌ای که پایگاه خبری المنار اقدام به ترجمه و انتشار آن کرد، به اقدامات ضداسلامی تروریست‌های تکفیری در سوریه پرداخته و ابعاد و انگیزه‌های این اقدامات را بررسی کرده است.

حضور جریان‌های ضددینی در سوریه؛

وقتی ناموس مردم سوریه حلال می‌شود

خبرگزاری تسنیم: فرانکلین لامپ با اشاره به افزایش تکفیری‌های تروریست در سوریه به عوامل افزایش این عناصر و برخی اقدامات ضددینی آنها اشاره کرد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، فرانکلین لامپ استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در مقاله‌ای که پایگاه خبری المنار اقدام به ترجمه و انتشار آن کرد، به اقدامات ضداسلامی تروریست‌های تکفیری در سوریه پرداخته و ابعاد و انگیزه‌های این اقدامات را بررسی کرده است.

وی در ابتدای مقاله خود با اشاره به اینکه جنایت‌های تکفیری بر ضد اسلام در حالی رو به افزایش است که از سوی گروه‌های شیعه و سنی مردود است، نوشت که گزارش‌های رسیده از سوریه نشان می‌دهد که حلب، القلمون، الرقه و دیگر شهرهای سوریه شاهد افزایش جنایت‌های شدیدی علیه ملت سوریه به‌نام اسلام هستند و این جنایات در مناطقی رخ می‌دهد که تحت سیطره تکفیری‌ها قرار دارد.

گزارش سالیانه‌ای که اخیراً از سوی سازمان جاسوسی آلمان منتشر شد، نشان می‌دهد که سلفی‌گری یک حرکت افراط‌گرای اسلامی است که به‌سرعت در سوریه در حال رشد است؛ بنا بر گزارش‌هایی که من اخیراً در سوریه تهیه کرده‌ام، مشخص است که جریان سلفی داخلی رایج در این کشور با وجود پایبندی به مبانی اسلامی و رفتار صحیح در قبال انسانیت به‌سرعت از سوی گروه‌های سازماندهی شده از خارج از این کشور مورد تخریب قرار گرفته است.

جریان سلفی از مدتها پیش میان علمای مسلمان از جایگاه خاصی برخوردار بوده است، این جریان یک مکتب فکری میان متفکران جامعه اسلامی و اهل تسنن است و وجه تسمیه آن نیز منسوب به سلف یا گذشته است که مسلمانان قدیم این نام را برای آن انتخاب کرده آن را نمونه‌ای از اجرای احکام اسلام می‌دانستند.

سلفیه از دهه شصت قرن گذشته به‌صورت گسترده میان مسلمانان شهرت یافت. اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از پروژه‌های هژمونی‌طلب غربی در کشورهای اسلامی باعث تجدید نظر مسلمانان در برخی تفسیرهای ادعایی از اسلامی شد که در آن زمان به‌شدت مورد هجمه قرار گرفته بود. در این راستا سلفیه بار دیگر رشد کرد و به پیروان خود ترجمه و نمود حرف به حرف قرآن و دقت و شدت فراوان در التزام به قرآن را مد نظر قرار داد. اما در غرب به‌صورت خاص و به‌ویژه در سوریه برخی از تکفیری‌ها جنایات خشن علیه ملت سوریه و غیرنظامیان مسلمانان دیگر را در دستور کار قرار داده‌اند، آنها این اقدامات را به‌بهانه دفاع از اسلام انجام می‌دهند.

با وجود اینکه این گروه از سلفی‌ها خود را از مسلمانان اهل‌تسنن می‌دانند، اما من با برخی از علمایی که در مسجد جامع اموی صحبت کرده‌ام؛ و برخی شیوخ اهل تسنن که در دمشق با آنها دیدار داشته‌ام، معتقدند که سلفیه یک طبقه منحصر به فرد در نوع خود است.

آنها معتقدند که این گروه به‌طور کلی از تعالیم قرآنی و اعمال سنتی مسلمانان اهل تسنن دور هستند. یکی از اساتید مطالعات اسلامی در این راستا گفت که سلفیه و وهابی‌گری به‌صورت اساسی با هم مشابهت دارند؛ این نظر ممکن است شیوع زیادی نداشته باشد، اما مبنای آن بر این است که سلفیه هم هیچ‌یک از مذاهب چهارگانه اهل تسنن را قبول ندارد، آنها به‌جای این مکاتب دیدگاه‌ها و قوانین و سازمان‌های اجتماعی خاص خود را دارند و دین را از طریق اقدامات افراط گرایانه و مردود دنبال می‌کنند. آنها در این راستا و بنا بر انگیزه‌های سیاسی و مادی جنایت‌های زیادی را علیه شهروندان از جمله دیگر مسلمانان انجام می‌دهند.

یکی از گروه‌های اسلام‌گرای تازه‌تأسیس در سوریه که با بیش از هزار گروه دیگر برای جمع‌آوری سلاح و عناصر مبارز رقابت می‌کند، دولت اسلامی عراق و سام موسوم به داعش است. داعش از زمان نه‌چندان طولانی یعنی کمتر از یک سال پیش آغاز به کار کرد و ناظران بر این اعتقاد هستند که این گروه از عراق با سرمایه گذاری‌های گسترده سعودی‌ها و قطر و ترکیه وارد سوریه شده‌اند. ترکیه البته در این میان ارائه برخی تسهیلات در زمینه تجهیز این گروه‌ها را به‌عهده دارد.

عناصر مربوط به داعش ازآن‌رو زیاد شده است که این جریان به عناصر خود تقریباً چهار برابر سایر گروه‌ها حقوق می‌پردازد، این مبلغ به حدود 500 دلار می‌رسد.

دمشق مملو از داستان‌هایی است که از منطقه تحت سلطه داعش در اطراف حلب و سایر مناطق گفته شده است، این داستان‌ها مربوط به فتاوی و اوامر نوشته شده در دیوارهای مناطقی است که احتمالاً تحت تسلط سلفی‌ها قرار دارد.

بر اساس گزارش‌های صادرشده اخیر که از سوی بیشتر علمای مسلمان و شیوخ اهل تسنن در مساجد دمشق نیز مورد تأکید قرار گرفته؛ داعش با وحشیگری سعی دارد اراده خود را بر شهروندان تحمیل کند.

یکی از دانشجویان حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه دمشق بررسی‌های متعددی را در هفته‌های اخیر پیرامون این موضوع انجام داده و مثال‌هایی را نیز در مورد توزیع سلفی‌ها در شهرهای مختلف مطرح کرده، وی این هجمه را حمله دیوانه‌وار و مستقیم به اسلام از طریق اقدامات جنایتکارانه‌ای دانست که با اسلام و سایر ادیان آسمانی دیگر در تضاد است.

در تاریخ 27 نوامبر 2013 دختر جوانی وارد هتل داما روز شد و گفت که در حال حاضر در الرقه و حلب و سایر مناطق تحت تسلط داعش رایج شده که اگر کسی بخواهد خودروی فرد دیگری یا حتی همسر وی را تحت تسلط خود بگیرد تنها باید سه بار کلمه الله اکبر را بگوید و در این صورت مالک آن خودرو یا زن خواهد بود. بر اساس دیدگاه‌های داعش یک مرد می‌تواند همسرش را کتک بزند و حتی مورد آزار و اذیت قرار دهد، بدون اینکه تحت تعقیب قرار بگیرد. مشخص است که فتواهای این‌چنینی مشکلات بسیاری را میان داعش و سایر شبه‌نظامیان تحت تأثیر این گروه به‌ویژه در الرقه و حلب ایجاد کرده است.

این دختر جوان که از یک خانواده بااصالت و سطح بالای دمشقی است؛ می‌گوید که عناصر داعش نفت و گاز و نان را از مناطقی که تحت سلطه آنها قرار ندارد، سرقت و آن را میان عناصر خود که تنها 5هزار نفر هستند، توزیع می‌کنند، این عدد البته بنا بر آنچه میان مردم متداول شده، در حال افزایش است.

گزارش‌های تلویزیونی نیز حاکی از آن است که عناصر داعش اجازه دارند هر زنی را که مسلمان نیست به‌زور مورد تجاوز جنسی قرار دهند، زنانی که دولت بشار اسد رئیس جمهور این کشور را قبول داشته باشند نیز در این زمره قرار می‌گیرند.

از دیگر اقداماتی که سلفی‌های سوریه در مناطق مختلف این کشور انجام داده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زنان در مناطق تحت سلطه داعش در حلب و بخشهای دیگر نمی‌توانند شلوارهای جین بپوشند، آنها تنها باید لباس‌های اسلامی شامل عبا و برقع بر تن کنند. از دو هفته پیش نیز آنها بدون همراهی با یک مرد اجازه خروج از منزل را ندارند.

زنان سوری در حلب و الرقه مناطق تحت تسلط داعش را مانند تورابورا می‌دانند، چرا که معتقدند در این مناطق نیز سرکوب‌هایی صورت می‌گیرد که طالبان در منطقه تورابورای افغانستان در مورد زنان اعمال می‌کنند.

از تاریخ 15 نوامبر زنان و مردان با زور و خشونت از کشیدن سیگار و قلیان در روستاهای مختلف منع شده‌اند. در این مناطق آرایشگاه‌ها نیز بسته شده‌اند تا مردان نتوانند موهای خود را با مدلهای روز کوتاه کنند.

در حال حاضر فروش مواد آرایشی یا موادی که به پوست می‌زنند؛ به‌کلی در آرایشگاه‌های زنانه یا مغازه‌ها در مناطق تحت سلطه داعش ممنوع است، متخلفان 70 ضربه شلاق خواهند خورد.

هر سازمان یا مؤسسه‌ای نیز که بخواهد زنان را برای کار جذب کند، باید دو بخش مجزا داشته باشد، یکی برای زنان و دیگر برای کارمندان مرد.

فروش هر نوع لباس از لباس‌های زنانه در ویترین‌های فروشگاه‌ها ممنوع است؛ خیاطی‌های زنان نیز باید کاملاً به‌روی مردان بسته باشد و زنان نباید به پزشکان مرد نیز مراجعه کنند. اخیراً حتی داعش در حکمی صرف رفتن زنان به‌نزد پزشک چه زن باشد یا مرد را جایز نمی‌دانند، آنها عملهای ارتودنسی زنان را ممنوع کرده‌اند، چرا که مدعی هستند این عملها باعث جذب مردان به‌سمت آنها می‌شود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد