خانه » همه » مذهبی » وقف جزئی در قرائت حروف مقطعه

وقف جزئی در قرائت حروف مقطعه


وقف جزئی در قرائت حروف مقطعه

۱۳۹۳/۰۵/۰۵


۸۸۷ بازدید

سلامعلت وقف جزئی در خواندن حروف مقطعه چیست طلفا به صورت کامل برایم توضیح دهید و اگر هم شد از قواعد عربی هم دلیل بیاورید؟

با سلام و ادب و سپاس از ارتباط شما و آروزی قبولی اعمال و عبادات شما در این ماه رحمت 1. در اول 29 سوره از سوره‌های قرآن مجید حروفی به نام حروف مقطّعه یا حروف نور یا نورانی قرار دارند که چون در آغاز سُوَر می‌باشند فواتح سُور نیز به آنها گفته شده است . 2. طریقه قرائت و تلفظ آنها همان طور که از اسم آنها مشخص می‌باشد (مقطّعه) باید به صورت جدا جدا از هم خوانده شوند، مثلاً در آغاز سوره بقره نوشته شده الم که باید اینطور خوانده شود الف- لام- میم و طریقه خواندن آنها در دیگر سوره‌های قرآن مجید به شرح زیر می‌باشد.
ن (نون)- ق (قاف)- ص (صاد)- طه (طا،ها)- حم (حا، میم)- یس (یا، سین)- طس (طا، سین)- طسم (طا، سین، میم)- الر (الف، لام، را)- الم (الف، لام، میم)- المر (الف، لام، میم، را)- المص (الف، لام، میم، صاد)- کهیعص (کاف، ها، یا، عین، صاد)- حم عسق (حا، میم، عین، سین، قاف).
3. در اول سوره شوری، حروف مقطّعه حم- عسق در قرائت حفص از عاصم، دو آیه محسوب شده است: حم (1) عسق (2) و اکثر قرّاء دیگر آن را یک آیه می‌دانند: حم عسق(1)، و چون وقف در پایان هر آیه جایز می‌باشد بنابراین هم می‌توان هر دو آیه را یکجا و هم می‌توان با فاصله و وقف بر آیه اول، قرائت نمود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد