۱۳۹۲/۰۱/۳۱
–
۳۳۱ بازدید
ممکن است مدیریت کلی سازمان کاینات را به نحوی که مستلزم شرک نباشد، اینگونه عنوان کرد: عقلا مانعی ندارد که اداره سازمان کاینات را به اذن خدا، انسان کاملی مانند نبی و ولی وقت عهدهدار باشد، البته، نه، به نحو استقلال که اشکالات عقلی لازم بیاید و محاذیر عقیده یهود که میگویند: «یدالله مغلولة» پیش بیاید، بلکه به این نحو که فرد مذکور جزء جنود حق و مظهر مرتبه (کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فی شَأْنٍ) باشد و اداره امور کاینات توسط او، ظهور مدیریت مستقل ازلی و غیر منقطع دائمی الهی باشد، چنانکه این منصب به طور جزئی برای ملائکه ثابت است و هرکدام از آنان ـ باذن الله تعالی ـ در پستی انجام وظیفه و مأموریت میکنند؛ مان
ممکن است مدیریت کلی سازمان کاینات را به نحوی که مستلزم شرک نباشد، اینگونه عنوان کرد: عقلا مانعی ندارد که اداره سازمان کاینات را به اذن خدا، انسان کاملی مانند نبی و ولی وقت عهدهدار باشد، البته، نه، به نحو استقلال که اشکالات عقلی لازم بیاید و محاذیر عقیده یهود که میگویند: «یدالله مغلولة» پیش بیاید، بلکه به این نحو که فرد مذکور جزء جنود حق و مظهر مرتبه (کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فی شَأْنٍ) باشد و اداره امور کاینات توسط او، ظهور مدیریت مستقل ازلی و غیر منقطع دائمی الهی باشد، چنانکه این منصب به طور جزئی برای ملائکه ثابت است و هرکدام از آنان ـ باذن الله تعالی ـ در پستی انجام وظیفه و مأموریت میکنند؛ مانند:( فَان الْمُدَبِراتِ اَمْراً) اما دلیل محکمی از قرآن کریم و احادیث صحیح و معتبر بر این که سازمان کاینات به طور کلی به نبی یا ولی واگذار شده و نبی یا ولی عامل مطلق مشیت الله و ارادة الله، است وجود ندارد؛ هر چند ممکن است، عدهای برخی از اطلاقات را دلیل بگیرند. خلاصه، این اطلاقات برای اثبات این مطلب کافی نیست. علاوه بر آن که ظواهر آیات زیادی دلالت دارند که بسیاری از افعال را خداوند متعال بدون واسطه انجام میدهد؛ مانند: «اِنَّما اَمْراهُ اِذا اَرادَ شَیْئاً اَنْ یَقول له کن فیکون» یس [فرمان نافذ خدا چون اراده خلقت چیزی را کند، به محض اینکه بگوید موجود باش بلافاصله موجود میشود. به هر حال این ادعا دلیل محکمی ندارد و قول به غیر علم است.]
امامت و مهدویت ج 1- ولایت تکوینی و ولایت تشریعی،آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی
امامت و مهدویت ج 1- ولایت تکوینی و ولایت تشریعی،آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی