خانه » همه » مذهبی » ولایت فقیه ، ولایت شخص فقیه یا عنوان فقیه

ولایت فقیه ، ولایت شخص فقیه یا عنوان فقیه


ولایت فقیه ، ولایت شخص فقیه یا عنوان فقیه

۱۳۹۳/۰۹/۲۹


۵۴۴ بازدید

ایا منظور از ولایت فقیه ، ولایت شخص فقیه است یا ولایت فقه؟

ولایت فقیه ناظر به منصب رهبری در عصر غیبت است نه شخص فقیه . ادله ولایت فقیه منصب ولایت فقیه را برای فقیه جامع شرایط اثبات می کنند و در میان فقهای دارای شرایط ولایت ، یک نفر این وظیفه را بر عهده می گیرد و ولایت فقیه در او متعین می شود . در حقیقت بازگشت ولایت فقیه به ولایت فقاهت و عدالت است ، زیرا شخص فقیه ملاک نیست ، بلکه معیار فقاهت و عدالت است . حضرت امام در این باره فرمودند: « آنچه که در اسلام حکومت می کند، فقاهت و عدالت است و به تعبیر دیگر، حاکم و ولیّ مردم در اسلام، قانون الهی است نه شخص خاص؛ زیرا شخص فقیه، یک تافته جدا بافته از مردم نیست، بلکه او نیز همانند یکی از آحاد مردم، موظف به رعایت احکام و قوانین الهی است. » (سید روح الله خمینی , کتاب البیع, چاپ سوم , اسماعیلیان ,قم, 1363, ج 2، ص 464)
حضرت آیت الله جوادی آملی نیز معتقدند ولایت فقیه به ولایت فقاهت و عدالت و در نهایت به ولایت خدا و دین باز می گردد و ولایت نه از آن شخص فقیه ، بلکه ناشی از شخصیت او است زیرا همانگونه که گفته شد در نظام اسلامی , حاکم اصلی ، خدا و قانون اوست و شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز به دستور خداوند، مأمور اجرای قانون الهی می باشد و ولایت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اولی الامر،به ولایت بالذات و اصیل خداوند بر می گردد.
« این خصیصهٴ مهم، تنها در حکومت اسلامی یافت می شود نه در حکومت های دیگر. در نظام اسلامی، حاکمیت از آنِ دین و مکتب است نه از آنِ اشخاص؛ حتی اگر آن شخص، خود پیامبر یا امام معصوم باشد.
مردم، یک «ولیّ» بیشتر ندارند که همان خدا و دین اوست و هیچ کس نمی تواند چیزی را از دین بکاهد یا بر آن بیفزاید و اگر فقیه عادل و آگاه به زمان و توانا، بر اداره کشور حکومت کند، «شخص فقیه» حکومت نمی کند، بلکه «شخصیّت فقیه» که همان فقاهت و عدالت و مدیر و مدبّر بودن و شرایط برجسته رهبری است، حکومت می کند.
شخص فقیه، تابع شخصیت دینی خویش می باشد و چنین انسانی، امین مکتب و متولی اجرای دین است و خود او، نه تنها همراه مردم است، بلکه پیشاپیش آنان، موظف به اجرای فرامین فردی و اجتماعی دین می باشد. زیرا شخص فقیه جدای از شخصیّتش، هیچ سمتی ندارد و مثل دیگر افراد جامعه است. این معنای ولایت فقیه است و بازگشت آن به «ولایتِ فقاهت و عدالت» می باشد و در نهایت، به ولایت دین و خدا بر می گردد.» (عبد الله جوادی آملی , ولایت فقیه , ولایت فقاهت و عدالت , پیشین , ص256- 258)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد