خانه » همه » مذهبی » ویژگی جامعه نبوی و علوی – جامعه نبوی- جامعه دینی

ویژگی جامعه نبوی و علوی – جامعه نبوی- جامعه دینی


ویژگی جامعه نبوی و علوی – جامعه نبوی- جامعه دینی

۱۳۹۳/۰۸/۱۹


۸۷۳ بازدید

ویژگی جامعه نبوی و علوی از نظر رهبری چیست؟

با عرض سلام خدمت پرسشگر محترم
ضمن تشکر ازارتباط جنابعالی با این مرکز،مطالبی را خدمت شما ارائه مینماییم.
ویژگی جامعه نبوی وعلوی
بهترین بیان در راستای ذکر ویژگی های جامعه وحکومت نبوی و نظام اسلامی را می توان در بیانات مقام معظم رهبری یافت. ایشان در بیانی به بررسی ۷ شاخص نظامی که پیامبر (ص) موسس آن بود می فرمایند:
نظامی که پیغمبر ساخت، شاخص های گوناگونی دارد که در بین آنها ۷ شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است.
شاخص اول: ایمان و معنویت است.
انگیزه و موتور پیش برنده ی حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم می جوشد و دست و بازو و پا و وجود آنها را در جهت صحیح به حرکت در می آورد. پس شاخص اول دمیدن و تقویت روح ایمان و معنویت و دادن اعتقاد و اندیشه درست به افراد است، که پیغمبر این را از مکه شروع کرد و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا برد.
شاخص دوم: قسط و عدل است.
اساس کار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقی به حق دار –بدون هیچ ملاحظه – است.
شاخص سوم: علم و معرفت است.
در نظام نبوی ؛پایه همه چیز دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است.کسی را کور کورانه به سمتی حرکت نمی دهند،مردم را با آگاهی و معرفت و قدرت تشخیص ،به نیروی فعال – نه نیروی منفعل-بدل می کنند.
شاخص چهارم: صفا و اخوت است.
در نظام نبوی درگیری های برخاسته از انگیزه های خرافی ،شخصی،سودطلبی ومنفعت طلبی مغبوض است و با آن مبارزه می شود.فضا فضای صمیمیت و اخوت وبرادری و همدلی است.
شاخص پنجم: صلاح اخلاقی و رفتاری است.
انسان ها را تزکیه و از مفاسد ورذائل اخلاقی پیراسته و پاک می کنند؛انسان با اخلاق و مزکی می سازد؛و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه.تزکیه یکی از آن پایه های اصلی است یعنی پیغمبر روی یکایک افراد کار تربیتی و انسان سازی می کرد.
شاخص ششم: اقتدار و عزت است.
جامعه و نظام نبوی تو سری خور وابسته دنباله رو دست حاجت به سوی این و ان دراز کن نیست؛عزیز و مقتدر و تصمیم گیر است؛صلاح خود را که شناخت ،برای تامین آن تلاش می کند و کار خود را پیش می برد.
شاخص هفتم: کار و حرکت و پیشرفت دائمی است.
توقف در نظام نبوی وجود ندارد؛به طور مرتب حرکت ،کار و پیشرفت است .اتفاق نمی افتد که یک زمان بگویند دیگر تمام شد، حال بنشینیم و استراحت کنیم!این وجود ندارد.البته این کار لذت آور و شادی بخش است ؛ کار خستگی آور و کسل کننده و ملول کننده و به تعب آورنده ای نیست.کاری است که به انسان نشاط و نیرو و شوق می دهد.( انسان ۲۵۰ ساله (بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی –مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام)/ ویرایش دوم/ انتشارات صهبا/ ۱۳۹۰/ ص:۳۲-)
پرسشگر محترم، ازدیگر ویژگی‌های جامعه نبوی وعلوی این است که مدیران و مسئولان ان ، مظهر رحمت و مهرورزی در جامعه باشند به گونه‌ای که هیچ کس در زیر چتر حکومت احساس غربت و تنهایی نکند و هر کسی از هر گروه، قشر و مذهبی که هستند به حق خود برسند.
دومین ویژگی جامعه نبوی احساس عزت و افتخار در یک جامعه و حکومت است به گونه‌ای که افراد جامعه احساس عزت، افتخار و غرور ملی کنند نه احساس رفاه و تجمل.
سومین ویژگی جامعه معنوی تسری اخلاق در تمام شئون و ابعاد جامعه است، به گونه‌ای که در محیط‌های اداری، بازار، رفتارهای اجتماعی، سیاسی برای همه ، این اصل ملموس باشد.
درانتها شاخصه های جامعه مطلوب دینی از منظر قرآن را بازگو مینماییم.
1. عدالت محوری: یکی از این ویژگی های جامعه آرمانی عدالت محوری است. هدف عالی جامعه آرمانی بر پاداشتن قسط و عدل و رساندن صاحب حق به حق خود می باشد. (حدید /25، آل عمران/18،مائده/8).
2. وحدت و همدلی: مومنان برخلاف کافران و مشرکان (که علی رغم ظاهر مشترک دارای قلوب پراکنده ای هستند و در دل کینه و حسد می ورزند) یکدل و یک جهت می باشند و برای برادران دینی چیزی را می پسندند که برای خود می پسندند. افراد این جامعه ظلم نمی کنند و ظلم نمی پذیرند (آل عمران/103، حجرات /49، انفال/ 46).
3. ولایتمداری: اهل جامعه قرآن پیرو فرامین و دستورات الهی هستند. آنها اطاعت از اولوالامر منصوب از طرف خداوند را نیز بر خود لازم می دانند و چاره برون رفت از معضلات و مشکلات فردی و اجتماعی را تبعیت از آنها می دانند. (نساء/51، مائده/55).
4. حاکمیت اخلاق: جامعه قرآنی جامعه اخلاق است که پیرو پیامبری هستند که رحمت للعالمین است و برای تشکیل مکارم اخلاق مبعوث شده است. لذا اخلاق محوری شاخصه جامعه مطلوب است. ( احزاب/21 ،احزاب/35، حجرات/12، مومنون/5، فرغان/64، مائده/3).
5. برپا داشتن نماز: یکی از مشخصه های جامعه قرآنی، زنده بودن نماز و حضور این واجب الهی در متن جامعه است، و انسان ها بر خود فرض می دانند به شکرانه تمکن و حاکمیت بر زمین به برپایی نماز بپردازند و آن را به معنای واقعی اقامه کنند. برای اینکه انسان ها را از خیلی از رفتارهای بزه کارانه به دور می دارد. (حج/41، طه/14، بقره/43، جمعه/9، توبه/18).
6. اقامه حدود الهی: اقامه احکام الهی وظیفه تک تک افراد جامعه است لذا آیاتی به این مسئله اشاره دارد. (بقره/178، آل عمران/118، بقره/14)
7.تدبیر معیشت و رعایت اقتصاد: اقتصاد جامعه قرآنی بر مبنای کار و کوشش است. هر کسی از ثمره تلاش خود برخوردار است و هیچ کسی حق تعدی و تجاوز به حقوق دیگران را ندارد. حتی زنان نیز در این جامعه از حاصل تلاش خود برخوردار هستند. افراد جامعه کم فروشی را دشمنی می دانند و در داد و ستد حق یکدیگر را می دهند چشم طمع به اموال یکدیگر ندارند و به خاطر ثروت دیگران غمگین نمی شوند. ربا را دشمن می دارند و آن را دشمنی با خدا و پیامبر می دانند. (مائده/87، نساء/32، اعراف/85، بقره/279، فرغان/67، اعراف/31)
8. هویت سازی بر پایه امت اسلامی: تمام اعضاء جامعه باید در قبال یکدیگر احساس مسئولیت کنند، (نساء/29، نور/51، حجرات/10، فتح/29، بقره/178)
9. علم و دانش: شاخصه ویژه هویت جامعه نبوی توجه بنیادی و اساسی به علم و دانش است. و این اهمیت با توجه به نخستین آیات نازل شده به رسول خدا روشن می شود. در این جامعه صاحبان علم بر سایر افراد برتری دارند و رسول خدا هم مسلمانان را به فراگیری دانش تشویق کرده اند. (علق/14، زمر/9، فاطر/28)
10. نفی نژادپرستی و قومیت گرایی: از شاخصه های جامعه نبوی نفی نژادپرستی و تعصب ناروا بود. زیرا اسلام از آن جهت مقبول بود که رنگ نژادی و قومی نداشت که خداوند در سوره حجرات، آیه 13 می فرماید:
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ … إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ …» اى مردم ….. به یقین گرامى ترین شما نزد خدا با تقواترین شماست. (حجرات/13)
11. برخورداری از حکومت اسلامی: نیاز به قانون، نظم، انضباط و رفع احتیاجات یکدیگر، ضرورت داشتن حکومت را در بین جوامع به وجود آورد. اما حکومتی که قرآن آن را لازم می داند دارای خصوصیات و اهداف عالی همچون هدایت می باشد که در سیره انبیاء به آن اشاره شده است. در این حکومت ابعاد مادی در پرتو ابعاد معنوی تفسیر می شود. (بقره/215)
12. وظیفه شناسی: نظام حقوق اسلام نظام تکلیف گراست. لذا وقتی صحبت از حق می شود بحث از حقوق انسان های دیگر در گردن ما است. از این رو مسئولیتی در گردن ماست و همان حقوق را ما نیز بر گردن دیگران داریم. (احزاب/72، اسراء/36)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد