پاسخ به چند شبهه و سوال درباره ظهور امام عصر(عج)/ منظور از یاران خراسانی، ایرانیها هستند؟!
۱۳۹۴/۰۲/۱۱
–
۳۱۳ بازدید
پاسخ به چند شبهه و سوال درباره ظهور امام عصر(عج)/ منظور از یاران خراسانی، ایرانیها هستند؟!
آیا یمنی، حتما از یمن خروج خواهد کرد؟
حدیثى از منابع اهل سنت، از حضرت على (ع) نقل شده است که فرمود: خوش به حال طالقان، خداوند متعال داراى گنجهایى در آنجاست که نه از طلاست و نه از نقره امّا در آن خطّه مردانى وجود دارند که خدا را آنطور که شایستۀ معرفت است شناختهاند و آنان، یاران مهدى در آخر الزمان مىباشند.
گروه فرهنگ جهان نیوز: خدای مهربانم! برای آمدن خلیفه ات، ما؛ شیعیان حالا دیگر کارمان به ماه شماری و روز شماری رسیده!
پاسخ به چند شبهه و سوال درباره ظهور امام عصر(عج)/ منظور از یاران خراسانی، ایرانیها هستند؟!
آیا یمنی، حتما از یمن خروج خواهد کرد؟
حدیثى از منابع اهل سنت، از حضرت على (ع) نقل شده است که فرمود: خوش به حال طالقان، خداوند متعال داراى گنجهایى در آنجاست که نه از طلاست و نه از نقره امّا در آن خطّه مردانى وجود دارند که خدا را آنطور که شایستۀ معرفت است شناختهاند و آنان، یاران مهدى در آخر الزمان مىباشند.
گروه فرهنگ جهان نیوز: خدای مهربانم! برای آمدن خلیفه ات، ما؛ شیعیان حالا دیگر کارمان به ماه شماری و روز شماری رسیده!
پروردگارم! می دانیم که درک زندگی در حضور معصوم علیه السلام آن هم بعد از گذشت این همه قرن محرومیت، امتیازی است که «تو» برای مردم زمان ظهور مقرر داشته ای و ما شایسته ی این امتیاز ویژه نیستیم.
امّا … یارب! سر ما منت بگذار و اجازه بده با همه نواقص و کمبودهای ایمانی و تقوایی مان ، با همه ی جهالتمان نسبت به «تو» که خدای مایی و نسبت به «ولّیت» که صاحب الامر ماست، دوران ظهور حضرت (عج) را که ابتدای زندگی سعادتمند انسان در این دنیاست وبه برکت «حکومت صالحان » آغاز عنایت خاص «تو» بر زمین و زمان ، درک کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج
علائم حتمی ظهور
در شماره قبل از علائم حتمی ظهور به «یمانی» پرداختیم. اما شبهاتی برای مخاطبان پیش آمده بود که در قسمت نظرات منعکس نموده بودند. در این شماره به این شبهات پاسخ داده شده و در شماره بعد به «سفیانی»؛ یکی دیگر از علائم محتوم ظهور خواهیم پرداخت.
پاسخ به چند شبهه
آیا یمنی حتما از یمن خروج خواهد کرد؟ یا صِرف اینکه او اهل یمن باشد، کافی است و می تواند از هر کشوری خروج کند؟
در روایات در خصوص موقعیّت جغرافیایی قیام یمانی، به شهرهایی همچون: صنعا، عدن، کنده و منطقة ابین اشاره شده است. اما روایات صنعا قطعیت بیشتری داشته، از طریق شیعه و سنّی نقل شده است.(۱)
در اینجا به دو روایت اشاره می کنیم:
مروری با سلسله اسنادش از امام باقر علیه¬السلام روایت کرده که فرمود: سپس یمانی پیروز از صنعاء با لشکریانش به سوی آنها عزیمت می¬کند و برای او جوش و خروش بسیار تندی خواهد بود.(۲)
امام صادق علیه السلام در حدیثی یمانى را شکننده چشم سفیانى معرفى فرمود و از حدیثش ظاهر مىشود که محل خروجش صنعاء یمن است، فرمود: «سفیانى کجا خواهد بود؟ و حال اینکه هنوز شکننده چشم او از صنعاء یمن خروج نکرده.»(۳)
رنگ پرچم یمانی؟
در حدیث طولانی که سند روایتش به زراره بن اعین؛ از یاران امام صادق علیه السلام می رسد، از امام صادق علیه-السلام روایت شده که:
…خروج سفیانی با خروج یمانی از یمن با پرچمهای سفید، در یک روز، در یک ماه و در یک سال رخ میدهد.(۴)
گروه یمنی که شیعه زیدیه هستند، نه ۱۲ امامی. چطور می توانند هدایتگر مردم به سوی امام مهدی (عج) باشند؟
شیعیان در یمن به سه مذهب تقسیم می شوند: جعفری، زیدی و اسماعیلی.
تقارب مذهبی خوبی میان شیعیان جعفری و شیعیان زیدی برقرار است. یکی از علل به وجود آمدن این همبستگی مذهبی، شخصیت علامه حسین الحوثی بوده است. او با دعوت پدرش به ایران آمد و تحت تأثیر اندیشه های امام خمینی (ره) قرار گرفت.
وی پس از بازگشت به یمن با الهام از حزب الله لبنان، هسته مقاومت را در یمن پایه ریزی کرد که اکنون موسوم به «انصار الله» است. انصارالله با رسیدن به الگوی تشیع انقلابی دوازده امامی به نوعی گام در تحول مذهبی برای گرایش به مذهب شیعه دوازده امامی برداشت و از زاویه دیگر، گرایش انقلابی که نقطه مشترک تشیع دوازده امامی و تشیع زیدی بود، را احیا کرد…. با اینکه تعداد زیادی از رهبران و اعضای گروه الحوثی به مذهب دوازده امامی گرویده اند، ولی از ادبیات فکری دو مذهب در رسانه ها و بیانیه های خود استفاده می کنند. آنان محیط را برای پیروان دو مذهب باز گذاشته اند. همین رویکرد وحدت گرایانه باعث شده جوانان زیدی بدون حساسیت به بررسی اعتقادات مذهب دوازده امامی بپردازند.(۵)
دکتر عصام العماد که اصالتی یمنی دارد. او یک وهابی بوده که به گفته خودش با تحقیق و مطالعه به شیعه جعفری رویآورده است. او از شاگردان رهبر جنبش، سیدحسین حوثی است، اما میگوید که او را تاکنون ندیده و تنها نوارها و ویدئوهای او را شنیده و تماشا کردهاست.
دکتر عصام العماد میگوید که سیدحسین حوثی و به طور کلی حوثیها تلاش دارند که شیعیان زیدی در یمن را به شیعه واقعی که همان شیعه اثنیعشری است، ترغیب کنند. میتوانیم بگوییم که حوثیها اثنیعشری هستند، اصلاً هر کتابی که در صعده (محل حوثیها) هست کتب جعفریه است و هیچ کتاب زیدیه در آنجا نیست. در همه کتابخانههای رسمی و شخصی و خانگی همه جا کتب جعفری است.
زیدیهای یمن واقعاً از ته دل از حوثیها حمایت میکنند. گرچه اعتقاد دارند که حوثیها از لحاظ عقیدتی جعفری شدهاند یا به سوی جعفریها گرایش پیدا کردهاند.(۶)
منظور از یاران خراسانی، ایرانی ها هستند، یا در روایات به مردم مشرق زمین اطلاق شده است؟
به دلیل کثرت روایات در خصوص نقش ایرانیان در پیش از ظهور و زمان ظهور امام مهدی (عج) تنها به دو مورد بسنده می کنیم:
عفّان بصرى از امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود: «امام (ع) به من فرمود: آیا مىدانى از چه رو این شهر را قم نامند؟ عرض کردم: خدا و رسولش آگاهترند فرمود: همانا قم نامگذارى شده براى اینکه اهل قم، اطراف قائم (ع) گردآمده و با وى قیام مىنمایند و در کنار او ثابتقدم مانده و او را یارى مىکنند.(۷)»
حدیثى از منابع اهل سنت، از حضرت على (ع) نقل شده است که فرمود: خوش به حال طالقان، خداوند متعال داراى گنجهایى در آنجاست که نه از طلاست و نه از نقره امّا در آن خطّه مردانى وجود دارند که خدا را آنطور که شایستۀ معرفت است شناختهاند و آنان، یاران مهدى در آخر الزمان مىباشند.(۸)
آیا امام مهدی (عج) از زمان ظهورشان بی خبرند؟!
به اعتقاد شیعیان، یکى از ویژگىهاى مهم امام معصوم علیه السّلام که شرط اساسى امامت است، علم و آگاهى کامل نسبت به تمامى قضایا، مسائل، موضوعات، زبانها، افراد، اشخاص و جوامع است. مؤید این مطلب روایات متعددى است که در خصوص علم امام صادر شده است، گرچه مىتوان در اثبات آن از دلایل عقلى هم کمک گرفت. زیرا اگر بنا باشد امام معصوم علیه السّلام بشریت و جوامع بشرى را به سوى سعادت و کمال واقعى هدایت و رهبرى کند باید خود از هر جهت کامل باشد و یکى از مصادیق کمال، علم است.
با کمال تأسف در بین برخى عوام مطلبى به غلط مشهور شده است که «هیچکس از زمان ظهور خبر ندارد حتى خود امام زمان علیه السّلام!!»
قسمت اول (هیچکس از زمان ظهور خبر ندارد) صحیح است اما با اعتقاد به جمله دوّم (حتى خود امام زمان علیه السّلام) ناخواسته نسبت جهل به ساحت مقدس حضرت بقیة اللّه الاعظم علیه السّلام داده مىشود که این خود خطاى بزرگى است.(۹)
امام موسى بن جعفر علیهما السّلام مىفرماید: «دانش ما ائمّه بر سه قسم است: علم به گذشته که براى ما تفسیر کردهاند (مفسّر یا خداوند بزرگ است یا رسول او یا امام پیش از هرامام)، علم به آینده و آنچه در جهان واقع مىشود (در لوح محفوظ یا در جامعه یا مصحف حضرت فاطمه علیها السّلام نوشته شده که امام معصوم از همۀ آنها باخبر است.)، علم به آنچه در آینده رخ مىدهد (از رویدادهایى که در آنها بدا حاصل مىشود) آگاهى ما به آنها از طریق الهام در دل و یا به صورت سخن گفتن فرشته در گوش است، و این برترین دانش ماست، و هرگز پیامبرى بعد از پیامبر ما نخواهد بود.(۱۰)
آنچه از روایت مذکور استفاده مىشود عدم ظرفیّت شیعیان براى گرفتن اسرار از ائمّۀ معصومین سلام اللّه علیهم است (بهویژه در این زمان تاریک غیبت کبرى از وجود مقدّس آقا حضرت صاحب الامر روحى له الفداء آنهم در ارتباط با تعیین وقت ظهور.)(۱۱)
حضرت آیت اللّه بهجت رحمه اللّه، در یکى از سخنرانىهاى خویش فرمودند: «حضرت غائب علیه السّلام عجب صبرى دارد! با اینکه از تمام آنچه که ما مىدانیم یا نمىدانیم، اطلاع دارد و از همه امور و مشکلات و گرفتارىهاى ما با خبر است، خود حضرت علیه السّلام هم منتظر روز موعود است و خود ایشان مىدانند که چهوقت ظهور مىکنند. اینکه گفته مىشود آن حضرت علیه السّلام وقت ظهورش را نمىداند درست نیست.» (۱۲)
موقعیت جغرافیایی و استراتژیک یمن به جهت مجاورت با کدام خلیج و تنگه ی استراتژیک است؟!
یمن در جنوب غربی شبه جزیره عربستان قرار گرفته و از شمال به عربستان سعودی و از مشرق به عمان، از جنوب به خلیج عدن و از مغرب به دریای سرخ محدود است.(۱۳)
به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی که دارد از آن به عنوان پل خاورمیانه و آفریقا نیز یاد میشود.(۱۴)
تسلط یمن بر خلیج عدن و تنگه استراتژیک باب المندب که نقطه اتصال اقیانوس هند با دریای سرخ است، بیانگر اهمیت فوق العاده این کشور در جغرافیای سیاسی و اقتصادی منطقه است.(۱۵)
منابع:
۱- ماهنامه موعود شماره ۱۰۸ به نقل از رایات الهدی و الضّلال فی عصر الظّهور، ص ۱۰۱
۲- الفتن نعیم بن حماد مروزی ج۱ ص ۱۷۴
۳- غیبت نعمانی ص۱۸۵
۴- کفایه المهتدی، میر لوحی موسوی سبزواری ح ۳۹ ص۶۴۷
۵- اویس خمینی ، حمید رضا غریب رضا ص۲۳
۶-سایت اسلام کوئست نت، پاسخ به سؤالات
۷-عصر ظهور ص ۲۳۹ به نقل از بحار ج ۶۰ ص ۲۱۶
۸- همان به نقل از الحاوى سیوطى ج ۲ ص ۸۲ و کنز العمال ج ۷ ص ۲۶۲
۹- امام حاضر، مدیر ناظر ص۲۱۵
۱۰-نشانه های ظهور او ص۲۸ اصول کافی ، ج ۱ ح ۲۶۴
۱۱-نشانه های ظهور او محمد خادمی شیرازی ص۳۲
۱۲- امام حاضر، مدیر ناظرص۲۱۲
۱۳- مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام
۱۴- همشهری آنلاین
۱۵- جهان نیوز۹اردیبهشت ۹۴