خانه » همه » مذهبی » پرخوابی و احساس خواب آلودگی

پرخوابی و احساس خواب آلودگی


پرخوابی و احساس خواب آلودگی

۱۳۹۴/۱۰/۲۷


۳۲۵ بازدید

از مکاتبه تان با این مرکز حق شناسی کرده و سپاسگزاریم؛ امیدواریم همراه و راهنمای خوبی برایتان باشیم.



*** پرسشگر گرامی؛ خواب آلودگی و پر خوابی علل مختلفی می تواند داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم :

از مکاتبه تان با این مرکز حق شناسی کرده و سپاسگزاریم؛ امیدواریم همراه و راهنمای خوبی برایتان باشیم.



*** پرسشگر گرامی؛ خواب آلودگی و پر خوابی علل مختلفی می تواند داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم :


1. یکی از علل خواب آلودگی در روز، تأمین نشدن مقدار خواب لازم برای بدن است. سیستم بدن انسان به گونه ای است که به خواب کافی در طول روز نیاز دارد و اگر این مقدار خواب به شکل مناسبی تامین نشود بر روی عملکردهای فرد تأثیر منفی می گذارد. اگر فردی تا دیر وقت بیدار باشد، طبیعی است که صبح زود نمی تواند به راحتی بیدار شود، چون هنوز خواب مورد نیاز بدن تامین نشده است. مقدار خواب طبیعی برای بدن یک فرد تقریباً 8 ساعت در روز است. پس سعی کنید این مقدار خواب را همواره رعایت کنید.

2. پر خوری ( به خصوص در شب) و تغذیه نامناسب هم می تواند یکی از عواملی باشد که باعث پر خوابی در فرد می شود. اگر طبع شما سرد است، از خوردن بعضى غذاها (مثل ماست و دوغ، بادمجان، ترشى و…) طبیعتاً سرد بوده و موجب تشدید خواب آلودگى مى شوند، بپرهیزید. اگر طبیعت شما گرم است، از غذایى که طبیعت گرم دارند نیز اجتناب کنید براى این که موجب پرخوابى مى گردد.

3. برخی اوقات بی علاقگی نسبت به کاری که آن را انجام می دهیم باعث خستگی و خواب آلودگی ما می شود که باید به شکلی آن هارا رفع و یا مدیریت کنید. با ایجاد علاقه در خود و …

4. برخی خواب آلودگی ها هم به خاطر شرایط آب و هوایی فصول است و گذراست و جای نگرانی ندارد چون بدن به تدریج خود را با آن شرایط تطبیق می دهد و باید آن روزها را مدیریت کرد ( با تغذیه مناسب، ورزش، خواب کافی و …). اغلب افراد در فصل زمستان ترجیح می‌دهند در محیط‌های گرم بمانند و همین موضوع موجب ایجاد کسالت زمستانی می‌شود؛ یا فصل بهار را فصل خواب می نامند؛ در فصل بهار برخی افراد دچار کسالت، بی حوصلگی و خواب آلودگی فراوان می شوند. از آنجائی که طول روز در این ایام بیشتر است استراحت در افراد کمتر می شود و میزان فعالیت گسترش پیدا می کند و خستگی در افراد دو چندان می شود. در فصل بهار گردش خون در اندام ها بیشتر می شود و خون کمتری به مغز می رود؛ به این ترتیب به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به مغز، فرد احساس خواب آلودگی بیشتری می کند. در فصل بهار مویرگ ها گشاد می شود و خون بیشتری را از خود عبور می دهد. از سوی دیگر سوخت و ساز بدن در فصل بهار بیشتر و مصرف اکسیژن توسط اندام ها باعث می شود مغز اکسیژن کمتری دریافت کند. اگر بدن فرد نتواند با تغییرات فصلی همراه شود، انرژی اش به سرعت تحلیل می رود و حتی با وجود خواب و استراحت طولانی، کسل می ماند. خوب است بدانید تغییرات فصلی، زندگی دسته ای از افراد را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. سالمندان، افراد سفیدپوست، افرادی که دچار خستگی مزمن هستند، افرادی که مشکل قلبی، عروقی و مغزی دارند، افرادی که کار فکری می کنند و تحرک کافی بدنی ندارند، به علت گردش خون ضعیف در بدن و نرسیدن اکسیژن کافی به مغز در معرض کسالت و خواب آلودگی بهاره قرار دارند.

5. استفاده از برخی داروها و شرایط محیطی ( محیط گرم و …) هم می تواند عاملی برای احساس خواب آلودگی باشد.

*** اگر هیچ کدام از موارد بالا درباره شما صدق نکند، و این مشکل به مدت طولانی (حداقل 6 ماه) ادامه داشته باشد، باید احتمال مشکل فیزیولوژیکی (بیماری های خاصی که می تواند باعث ایجاد کسالت و پر خوابی شود از جمله دیابت، چاقی، سردرد، کمردرد، ، بیماری‌های قلبی، کم‌کاری تیروئید و …) یا روانی را داد، که باید به متخصصین مربوط (پزشک، روان شناس و …) مراجعه کنید تا با معاینه و گرفتن اطلاعات دقیق از شما، وضعیت جسمى و روانى تان را مورد بررسی قرار دهند تا علل این نوع خوابی که مطرح کردید مشخص گردد و بر اساس آن، گام های درمانی پیاده شود. البته نباید تصور کرد هر کسی که زیاد می‌خوابد دچار ناهنجاری و بیماری است.



*** شما پس از بررسی موارد بالا، سعی کنید راهکارهای زیر را نیز پیاده نمایید تا ان شا الله این مشکل حل گردد :


1. شب ها زود بخوابید و به اندازه کافى و منظم استراحت کنید.

2. هنگام خواب‌آلودگی، برخیزید و در حال راه رفتن به مطالعه بپردازید.

3. شیرینی و شکلات و خرما میل کنید.

4. از مطالعه در رختخواب و دراز کشیدن هنگام مطالعه بپرهیزید.

5. حتماً هوا در اتاق جریان داشته باشد.

6. دمای اتاق معتدل (گرمای زیاد خواب آور است) و نور به اندازه کافی و مناسب وجود داشته باشد.

7. اتاقی که شبیه اتاق خواب است برای مطالعه و نشستن انتخاب نکنید.

8. از خوردن غذاهایى مثل ماست، دوغ، بادمجان، ترشیجات و غیره که طبیعتا سرد هستند و موجب تشدید خواب آلودگى مى شود بپرهیزید

9. هر روز 15 دقیقه ورزش کنید.

10. در صورت امکان از خواب متعادل میان روز نیز بهره مند باشید.

موفق باشید؛ باز هم با ما مکاتبه کنید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد