۱۳۹۲/۱۰/۰۵
–
۳۸۸۱ بازدید
سلام،لطفا توضیحاتى از پرهیز جلالى و جمالى براى چله گرفتن بدهید؟تشکر
پرسشگرگرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز به توضیح زیر توجه کنید . با تشکر صمیمیانه از ارتباط شما با این مرکز به مطالب زیر توجه کنید .
با سپاس از ارتباط شما با این مجموعه مطالب ذیل توجه نمایید :
الف. پرهیز جمالی و جلالی که در ذیل بیان می شود در بین اهل کمال راستین و عالمان مقید به شریعت رایج نیست و نوعا در بین دراویش و صوفیان رواج دارد و مورد توصیه است . مثلا آنها در مورد پرهیز جمالی و جلالی چنین می گویند :
در پرهیز جمالی :
باید ترک خوردن گوشت نماید و شیر و ماست و لبنیات کم بخورد و پرهیز نماید
و گیاه خوار باشد و سبزیجات و صیفی جات و حبوبات و عطریات مصرف نماید
و همیشه با طهارت و جامه تمیز و سر و روی اصلاح شده و ناخن گرفته
و از منصوبات حیوانی میتواند استفاده کند .
یعنی از چرم و پشم و ابریشم … و میتواند بر رونده مثل اسب و … سوار شود .
درپرهیز جلالی :
سالک باید ترک خوردن هرنوع گوشت و تخم مرغ و لبنیات و حتی بوی چربی کند .
استعمال جامه پشمینه و ابریشمی و هر آنچه که از حیوان بدست آید را ترک گوید .
حتی در پوشیدن کفش همین مطلب صدق میکند .
موی نتراشد . و ناخن نگیرد . جماع نکند .
بر بستر غیر ننشیند و از دست دادن و دست مالیدن به موجودات زنده اجتناب کند .
سرکه و پیاز و سیر و ترب مصرف ننماید .
میوه جات را کامل بشوید و از کرمو نبودن آن اطمینان حاصل کند و سپس مصرف نماید .
به هیچ عنوان حبوبات کرمو نخورد .
در طول چله نشینی از کسی کمک نخواهد و جامه بجز نخی نپوشد .
بر هیچ موجودی مزاحمت ایجاد نکند .
بر هیچ حیوانی سوار نشود و هیچ گاه شاخه درخت و بوته گیاهی را آسییب نرساند .
3. برخی این موارد مانند ترک خوردن گوشت و یا ترک اترباط زناشویی و مانند آن با دستورات و تعالیم شریعت ناسازگار و یا مخالف است و قابل عمل نیست .
4. برای داشتن چله مشروع و مورد تایید شرع مقدس و مورد عمل بزرگان اهل کمال و مطابق با کتاب و سنت به توضیح زیر توجه کنید :
منظور از چله و چله نشینی، آن است که انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به یاد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غیر ضروری و غیر لازم را که باعث پراکندگی خاطر و تفرقه فکر می گردد و در حد امکان ترک نماید و همه اندیشه و فکرش خداوند و یاد او و اطاعت او باشد . چله نشینی به این معناست که انسان در مدت چهل روز کمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعی بلیغ در ترک گناهان و دوری از محرمات الهی داشته باشد و در این مدت با یاد الهی وذکر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبریز سازد و زمینه تابش انوار الهی و درخشش آفتاب فطرت را در درون خویش فراهم آورد .
3- چله گیری در حقیقت یک کار عرفانی و سلوکی است و مبنای سلوک در اسلام بر این است که انسان از خودش بگذرد و به حق بپردازد. از خود بگذر به حق رسیدی. در سلوک باید انسان خودش و خواسته های خودش را فراموش کند و دنبال خواسته های خداوند و دوست داشتن های او باشد. سلوک یعنی نفی خود و اثبات خداوند. از خودخواهی هایش دست بردارد و خداخواه شود. بنابراین در چهله گیری سعی کنید روی خداوند و یاد او متمرکز شوید و از کثرت ها و خواسته های نفسانی خود بپرهیزید و خود را از هر چیزی غیر یاد خدا خالص نمایید. البته یاد خدا بسیار وسیع است و شامل تمامی افکار و اخلاق و احکام دینی می شود. یاد خدا یعنی انسان به وظایف واجب و مستحب خود بپردازد و گناه و مکروه را ترک کند, چه در بعد اندیشه و چه اخلاق و چه عمکرد.
4-تذکر این نکته لازم است که معنای چله نشینی بریدن از مردم و شانه خالی کردن از مسؤولیت های اجتماعی و شرعی و انسانی نمی باشد و مهم این است که انسان در میان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نماید و بر خود مسلط باشد چون گاهی خدمت به مردم و گشودن گرهی از کار آنها و گرفتن دست انسانی درمانده و بیچاره اثرش از ده ها چله نشینی بیشتر و عمیقتر است. در راه بندگی خدا هیچ عنصری مانند عمل به واجبات الهی و دوری از محرمات نقش آفرین نمی باشد و در سلوک راه بندگی نماز و توجه به آن و اهمیت دادن به آن نقش ویژه ای دارد.
5- نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که توجه به خدا و اخلاص دارای مراتب فراوانی است که به حسب میزان معرفت و ظرفین انسان ها متفاوت است. بنابر این مرتبه ضیف و کم توجه و حتی بی توجه ان نیز دارای آثار مطلوب و مثبتی است .
6- بنابر این توجه به خدا و اخلاص در مدت 40 روز هر چند با اکراه نفس نیز باشد دارای اثر و نتیجه است و معمولا این اکراه در شروع کار در اوایل آن است ولی با گذشت زمان خود نفس امادگی برای این عمل را پیدا کرده و نرمش نشان می دهد و از مقاومت و لجاجت دست می کشد و شیرینی و گوارایی عمل و عبادت را ظاهر می سازد .
بسیاری از بی میلی ها به عبادت از حیله های شیطان و وسوسه های او است که می خواهد عبادت شروع نشود و یا ادامه نیابد ولی استقامت در آن عبادت مشت بر دهان او می کوبد و بی میلی را بر طرف می کند و نشاط و شوق به عبادت را به ارمغان می اورد . به طور طبیعی شروع هر کاری و از جمله عبادات به دلیل عدم انس با آن و بهره مند نشدن از شیرینی و گوارایی آن سخت و سنگین به نظر می رسد و نفس آن را به اکراه و بی میلی انجام می دهد . به همین خاطرگاهی اوقات انجام عبادت بدون توجه و حضور و از روی بی میلی و از روی اکراه مقدمه انجام عبادتی همراه با حضور و توجه است زیرا انجام چنین عباداتی به تدریج موجب انس با عبادت و اشتیاق پیدا کردن به آن می شود و کم کم سنگینی و سختی آن جای خود را به آسانی و سهولت و سبکی و نشاط در عبادت می دهد, بنا بر این توصیه ما این است که شما هر چند با بی میلی و اکراه هم باشد عبادت 40 روزه خود را شروع کنید و به وسوسه شیطان و ترغیب و تشویق او در مورد بی توجه بودن و بی میل بودن و بی ثمر بودن آن توجه نکنید .
7- برای اینکه دچار افراط و تفریط نشوید, این کار را حتی المقدور زیر نظر عالمان دینی و اخلاقی و با مشورت آنها انجام دهید.
8- آثار چله نشینی بستگی کامل به زمینه های موجود در انسان و اراده و توجه و همت و اخلاص او دارد که به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولی به هر حال در این مدت، قلب انسان نورانی و با صفا می گردد و مطالب ظریف و عالی معنوی و معارف دین را بهتر و عمیقتر می فهمد و درک می کند و زمینه برای عروج معنوی و تعالی روح انسان فراهم می گردد.
9- توصیه می کنیم چله گیری را به صورت جزئی دنبال کنید, یعنی مثلا تنها برای تبدیل یک صفت بد به صفت خوب چهل روز تلاش کنید و بعد صفات دیگر و همین طور عادت ها را یکی یکی جایگزین کنید و به تدریج سعی کنید خود را از رزایل تخلیه و به فضایل بیارایید. این روش برای شما بهتر است زیرا در روش قبلی با فشار زیادی روبرو می شوید و ممکن است توان تحمل نداشته و یا دچار افراط و تفریط شوید که خطرناک است.
10- در مورد تغذیه گفتنی است: برخی از سالکان برای خود در این زمینه برنامه خاص دارند, مانند گیاه خواری و ترک گوشت و امثال آن ولی آنچه لازم است در این زمینه حتما رعایت شود عدم پرخوری و پرهیز از خوردن غذاهایی است که باعث سنگینی و سستی می شود و آدمی را از انجام عبادات باز می دارد.
با سپاس از ارتباط شما با این مجموعه مطالب ذیل توجه نمایید :
الف. پرهیز جمالی و جلالی که در ذیل بیان می شود در بین اهل کمال راستین و عالمان مقید به شریعت رایج نیست و نوعا در بین دراویش و صوفیان رواج دارد و مورد توصیه است . مثلا آنها در مورد پرهیز جمالی و جلالی چنین می گویند :
در پرهیز جمالی :
باید ترک خوردن گوشت نماید و شیر و ماست و لبنیات کم بخورد و پرهیز نماید
و گیاه خوار باشد و سبزیجات و صیفی جات و حبوبات و عطریات مصرف نماید
و همیشه با طهارت و جامه تمیز و سر و روی اصلاح شده و ناخن گرفته
و از منصوبات حیوانی میتواند استفاده کند .
یعنی از چرم و پشم و ابریشم … و میتواند بر رونده مثل اسب و … سوار شود .
درپرهیز جلالی :
سالک باید ترک خوردن هرنوع گوشت و تخم مرغ و لبنیات و حتی بوی چربی کند .
استعمال جامه پشمینه و ابریشمی و هر آنچه که از حیوان بدست آید را ترک گوید .
حتی در پوشیدن کفش همین مطلب صدق میکند .
موی نتراشد . و ناخن نگیرد . جماع نکند .
بر بستر غیر ننشیند و از دست دادن و دست مالیدن به موجودات زنده اجتناب کند .
سرکه و پیاز و سیر و ترب مصرف ننماید .
میوه جات را کامل بشوید و از کرمو نبودن آن اطمینان حاصل کند و سپس مصرف نماید .
به هیچ عنوان حبوبات کرمو نخورد .
در طول چله نشینی از کسی کمک نخواهد و جامه بجز نخی نپوشد .
بر هیچ موجودی مزاحمت ایجاد نکند .
بر هیچ حیوانی سوار نشود و هیچ گاه شاخه درخت و بوته گیاهی را آسییب نرساند .
3. برخی این موارد مانند ترک خوردن گوشت و یا ترک اترباط زناشویی و مانند آن با دستورات و تعالیم شریعت ناسازگار و یا مخالف است و قابل عمل نیست .
4. برای داشتن چله مشروع و مورد تایید شرع مقدس و مورد عمل بزرگان اهل کمال و مطابق با کتاب و سنت به توضیح زیر توجه کنید :
منظور از چله و چله نشینی، آن است که انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به یاد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غیر ضروری و غیر لازم را که باعث پراکندگی خاطر و تفرقه فکر می گردد و در حد امکان ترک نماید و همه اندیشه و فکرش خداوند و یاد او و اطاعت او باشد . چله نشینی به این معناست که انسان در مدت چهل روز کمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعی بلیغ در ترک گناهان و دوری از محرمات الهی داشته باشد و در این مدت با یاد الهی وذکر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبریز سازد و زمینه تابش انوار الهی و درخشش آفتاب فطرت را در درون خویش فراهم آورد .
3- چله گیری در حقیقت یک کار عرفانی و سلوکی است و مبنای سلوک در اسلام بر این است که انسان از خودش بگذرد و به حق بپردازد. از خود بگذر به حق رسیدی. در سلوک باید انسان خودش و خواسته های خودش را فراموش کند و دنبال خواسته های خداوند و دوست داشتن های او باشد. سلوک یعنی نفی خود و اثبات خداوند. از خودخواهی هایش دست بردارد و خداخواه شود. بنابراین در چهله گیری سعی کنید روی خداوند و یاد او متمرکز شوید و از کثرت ها و خواسته های نفسانی خود بپرهیزید و خود را از هر چیزی غیر یاد خدا خالص نمایید. البته یاد خدا بسیار وسیع است و شامل تمامی افکار و اخلاق و احکام دینی می شود. یاد خدا یعنی انسان به وظایف واجب و مستحب خود بپردازد و گناه و مکروه را ترک کند, چه در بعد اندیشه و چه اخلاق و چه عمکرد.
4-تذکر این نکته لازم است که معنای چله نشینی بریدن از مردم و شانه خالی کردن از مسؤولیت های اجتماعی و شرعی و انسانی نمی باشد و مهم این است که انسان در میان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نماید و بر خود مسلط باشد چون گاهی خدمت به مردم و گشودن گرهی از کار آنها و گرفتن دست انسانی درمانده و بیچاره اثرش از ده ها چله نشینی بیشتر و عمیقتر است. در راه بندگی خدا هیچ عنصری مانند عمل به واجبات الهی و دوری از محرمات نقش آفرین نمی باشد و در سلوک راه بندگی نماز و توجه به آن و اهمیت دادن به آن نقش ویژه ای دارد.
5- نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که توجه به خدا و اخلاص دارای مراتب فراوانی است که به حسب میزان معرفت و ظرفین انسان ها متفاوت است. بنابر این مرتبه ضیف و کم توجه و حتی بی توجه ان نیز دارای آثار مطلوب و مثبتی است .
6- بنابر این توجه به خدا و اخلاص در مدت 40 روز هر چند با اکراه نفس نیز باشد دارای اثر و نتیجه است و معمولا این اکراه در شروع کار در اوایل آن است ولی با گذشت زمان خود نفس امادگی برای این عمل را پیدا کرده و نرمش نشان می دهد و از مقاومت و لجاجت دست می کشد و شیرینی و گوارایی عمل و عبادت را ظاهر می سازد .
بسیاری از بی میلی ها به عبادت از حیله های شیطان و وسوسه های او است که می خواهد عبادت شروع نشود و یا ادامه نیابد ولی استقامت در آن عبادت مشت بر دهان او می کوبد و بی میلی را بر طرف می کند و نشاط و شوق به عبادت را به ارمغان می اورد . به طور طبیعی شروع هر کاری و از جمله عبادات به دلیل عدم انس با آن و بهره مند نشدن از شیرینی و گوارایی آن سخت و سنگین به نظر می رسد و نفس آن را به اکراه و بی میلی انجام می دهد . به همین خاطرگاهی اوقات انجام عبادت بدون توجه و حضور و از روی بی میلی و از روی اکراه مقدمه انجام عبادتی همراه با حضور و توجه است زیرا انجام چنین عباداتی به تدریج موجب انس با عبادت و اشتیاق پیدا کردن به آن می شود و کم کم سنگینی و سختی آن جای خود را به آسانی و سهولت و سبکی و نشاط در عبادت می دهد, بنا بر این توصیه ما این است که شما هر چند با بی میلی و اکراه هم باشد عبادت 40 روزه خود را شروع کنید و به وسوسه شیطان و ترغیب و تشویق او در مورد بی توجه بودن و بی میل بودن و بی ثمر بودن آن توجه نکنید .
7- برای اینکه دچار افراط و تفریط نشوید, این کار را حتی المقدور زیر نظر عالمان دینی و اخلاقی و با مشورت آنها انجام دهید.
8- آثار چله نشینی بستگی کامل به زمینه های موجود در انسان و اراده و توجه و همت و اخلاص او دارد که به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولی به هر حال در این مدت، قلب انسان نورانی و با صفا می گردد و مطالب ظریف و عالی معنوی و معارف دین را بهتر و عمیقتر می فهمد و درک می کند و زمینه برای عروج معنوی و تعالی روح انسان فراهم می گردد.
9- توصیه می کنیم چله گیری را به صورت جزئی دنبال کنید, یعنی مثلا تنها برای تبدیل یک صفت بد به صفت خوب چهل روز تلاش کنید و بعد صفات دیگر و همین طور عادت ها را یکی یکی جایگزین کنید و به تدریج سعی کنید خود را از رزایل تخلیه و به فضایل بیارایید. این روش برای شما بهتر است زیرا در روش قبلی با فشار زیادی روبرو می شوید و ممکن است توان تحمل نداشته و یا دچار افراط و تفریط شوید که خطرناک است.
10- در مورد تغذیه گفتنی است: برخی از سالکان برای خود در این زمینه برنامه خاص دارند, مانند گیاه خواری و ترک گوشت و امثال آن ولی آنچه لازم است در این زمینه حتما رعایت شود عدم پرخوری و پرهیز از خوردن غذاهایی است که باعث سنگینی و سستی می شود و آدمی را از انجام عبادات باز می دارد.