از آیه فوق استفاده میشود که 5 ویژگی امامان حق از قرار زیر است:
1. مردم را به خدا دعوت می کنند .
2. اهل انجام خیرات و کارهای نیک هستند.
3.نماز را بپا می دارند.
4. زکوات(صدقات) پرداخت می کنند.
5. فقط خدارا می پرستند.
در حقیقت مقام امامت ، مقام تحقق بخشیدن به تمام برنامههاى الهى است، به تعبیر دیگر ایصال به مطلوب و هدایت تشریعى و تکوینى است، امام از این نظر به خورشیدی مىماند که با اشعه خود موجودات زنده را پرورش مىدهد.
اولین ویژگی امامان بر حق این است که: آنها به فرمان ما هدایت مىکردند ( یهدون بامرنا) و نه تنها هدایت به معنى راهنمائى و ارائه طریق که آن در نبوت و رسالت نیز وجود دارد، بلکه به معنى دستگیرى کردن و رساندن به سر منزل مقصود براى آنها که آمادگى و شایستگى دارند.[3]
دومین، سومین و چهارمین موهبت و ویژگى آنها این بود که ما به آنها انجام کار خیر، برپا داشتن نماز و اداى زکات را وحى کردیم (و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوة و ایتاء الزکاة).
این وحى مىتواند وحى تشریعى باشد، یعنى ما انواع کارهاى خیر و اداى نماز و اعطاى زکات را در برنامههاى دینى آنها گنجاندیم،و هم مىتواند وحى تکوینى باشد، یعنى به آنها توفیق و توان و جاذبه معنوى براى انجام این امور را بخشیدیم.
و در پنجمین و آخرین فراز به مقام عبودیت آنها اشاره کرده، مىگوید: آنها همگى فقط ما را عبادت مىکردند (و کانوا لنا عابدین). [4]
ضمنا تعبیر به (کانوا) که دلالت بر سابقه مستمر در این برنامه دارد، شاید اشاره به این باشد که آنها حتى قبل از رسیدن به مقام نبوت و امامت، مردانى صالح و موحد و شایسته بودهاند و در پرتو همین برنامهها، خداوند نعمتهای جدیدی به آنها بخشیده است.[5]
[2] «و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا و اوصینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة و کانوا لنا عابدین.»، سوره أنبیاء، آیه ۷۳.
[3]مکارم شیرازی،ناصر، تفسیر نمونه، ج : 13، ص: 455، با اندکی تغییر.
[4] همان ، ص 456 با کمی تغییرات.
[5] برای مطالعه بیشتر ر.ک: تفسیر نمونه ج : 13 ، صص 457- 451 ؛ مجله پاسدار اسلام، شماره 298، مهر 1385، ص 10، مقاله امامان و رهبران هدایت.