۱۳۹۵/۰۵/۰۴
–
۲۶۲۶۶ بازدید
درباره ی ادریس و الیاس و خضر توضیح بدین؟
برخى پیامبران زنده را چهارتن مى دانند: حضرت عیسى، خضر، الیاس و ادریس(علیهم السلام). درباره زنده بودن حضرت عیسى؛ قرآن مى فرماید: «آنها هرگز مسیح را نکشتند و نه به دار آویختند؛ لیکن امر بر آنان مشتبه شد و کسانى که درباره او اختلاف کردند قطعا در مورد آن دچار شک شده اند و هیچ یک علمى بدان ندارند جز آن که از گمان پیروى مى کنند و یقینا او را نکشتند؛ بلکه خدا او را به سوى خود بالا برد و خدا توانا و حکیم است. و از اهل کتاب کسى نیست مگر آنکه پیش از مرگ او به او ایمان مى آورد»(نساء (4)، آیات 157 ـ 159در مورد حضرت خضر آنچه از قرآن کریم و روایات به دست می آید اینچنین است:در قرآن کریم به صراحت نام حضرت خضر نیامده است جز آنکه در سوره کهف داستان مصاحبت او با حضرت موسى(ع) آنهم بدون ذکر نام وی ذکر شده است . زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده مى شود. در مورد پیامبرى وى نیز اختلاف نظر وجود دارد برخى وى را از اولیاء الهى دانسته و برخى مانند علامه طباطبائى در المیزان چنین استنباط نموده که وى ازپیامبران بوده و نام و نسبش تالى بن مالک بن عامربن ارفخشید بن سام بن نوح است. در برخى از روایات آمده که او زنده است. البته روایات معارضى هم در برابر آنها وجود دارند ولى همه اخبار آحادند(یعنی خبری که مفید یقین و اطمینان نباشد) و مفید قطع نیستند. پس زنده بودن حضرت خضر – علیه السلام – واقعیت دارد و هنوز ازدنیا نرفته است. در بعضی روایات آمده که حضرت خضر به محضر ائمه(ع) مشرف می شده و اکنون نیز به محضر امام عصر(عج) رفت و آمد دارد.
به هر حال درباره حضرت خضر دو نظر وجود دارد:
1- وى از اولیاى الهى بوده و داراى علم به باطن و حقایق عالم
2- و ی ازانبیاى الهى بوده است. و آن شخصى که موسى(ع) به ملاقات او در مجمع البحرین شتافت و حوادث عجیبى که در همراهى او مشاهده کرد حضرت خضر(ع) بوده است.
در برخی روایات آمده است که امام صادق(ع) فرمودند: خداوند به حضرت خضر علیه السلام عمر طولانی عطا فرمود زیرا خدا می خواست به قائم ما حضرت مهدی(عج) عمر طولانی بدهد و می دانست که بندگانش بر طول عمر او اشکال خواهند کرد، به همین جهت عمر بنده اش ضرت خضر را طولانی گردانید که عمر طولانی حضرت قائم به آن تشبیه شود.»(کتاب هزار و یک چرا؟ نویسنده علی سالک، نشر جمال، قم، ص224)
براساس بعضی از روایات حضرت خضر هنگام ظهور امام زمان ایشان را همراهی خواهد کرد ودر امور یاریگر ایشان خواهد بود زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده مى شود؛ گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است (همان، ج 51، ص 291)
راجع به حضرت الیاس هم روایاتى وجود دارد که دلالت بر زنده بودن ایشان مى کند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبایى این روایات را ضعیف دانسته است. (المیزان، ج 17، ص 16)
یکی از پیامبران مرسل، حضرت الیاس است که نام مبارکش در قرآن در دو مورد آمده است، در یک جا به عنوان انسانی شایسته در ردیف زکریا و عیسی و یحیی ـ علیهم السلام ـ ذکر شده (انعام ـ 85) و در جاهای دیگر به عنوان پیامبر مرسل یاد شده است (صافّات، 123).
در آیه 130 سوره صافات می خوانیم: «سَلامٌ عَلى إِلْ یاسِینَ؛ سلام بر اِلْیاسین» سپس در آیه 132 می فرماید: «إِنَّهُ کانَ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِینَ؛ او از بندگان مؤمن ما است.
کلمه الیاسین همان الیاس است که یا و نون بر آن افزوده شده است، و نیز احتمال دارد نظر به این که پدرش یاسین نام داشت، او را الیاسین خواندند.
البته طبق بعضی از اقوال الیاس ـ علیه السلام ـ همان خضر است، ولی از ظاهر آیات قرآن استفاده می شود که او به طور مستقل، یکی از پیامبران الهی بوده است. جهت اینکه برخی حضرت خضر را به اشتباه حضرت الیاس نامیده اند این است که چون بنا بر بعضى اقوال نام دیگر حضرت خضر، یسع یا الیاس نیز بوده است و از همین جا این تصور پیدا شده که ممکن است الیاس و خضر نام یک نفر باشد.
الیاس از پیامبران بنی اسرائیل و از نواده های هارون ـ علیه السلام ـ) به این ترتیب: «الیاس بن یاسین بن فنحاص بن عیزار بن هارون» ؛مجمع البیان، ج 8، ص 457(برادر موسی ـ علیه السلام ـ است، و از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که الیاس از پیامبران عابد بنی اسرائیل بود.( اصول کافی، ج 1، ص 227.)
حضرت الیاس ـ علیه السلام ـ از طرف خدا مأمور هدایت بت پرستان شد، که به قول بعضی، آنها در بَعْلُبک (که اکنون در کشور لبنان قرار گرفته) بودند. الیاس ـ علیه السلام ـ آنها را به تقوا و پاکسازی دعوت کرد. و از بت پرستی و پرستش بت بَعْلُ (که بت بزرگ آنها بود) برحذر داشت، و قوم بت پرست را به خاطر پرستش بت، سخت نکوهش نمود و به آنها فرمود: خدای یکتا و بی همتا پروردگار شما و پدران پیشین شما است، مربی و تربیت کننده شما او است، همه نعمتهایی که دارید از او است، و حل هر مشکلی به دست با کفایت او می باشد، چرا جز او را می پرستید؟ دست از تقلید کورکورانه بردارید، و روش نیاکان خود را دنبال نکنید، خدای حقیقی را بپرستید.
ولی قوم خیره سر و خود خواه او، گوش به اندرزهای او ندادند، و به هدایتهای منطقی و دلسوزانه او اعتنا نکردند، و به تکذیب او پرداختند، خداوند به آنها هشدار داد که روزی خواهد آمد که آنها در دادگاه عدل الهی قرار خواهند گرفت و در عذاب دوزخ، احضار خواهند شد.( صافات، 124ـ127؛ بحار، ج 13، ص 392.
و اما راجع به حضرت ادریس پیامبر(ع)
حضرت ادریس(ع)پس از آدم و شیث(علیهما السلام)به مقام پیامبری برگزیده شد. او همواره مردم را به پرستش خدای یگانه و دوری ازگناه دعوت می کرد و پیروانش را به ظهور پیامبران بعدی، بویژه خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص)، بشارت می داد.
در نام این پیامبراختلاف است. گروهی نامش را اخنوع و لقبش راادریس دانسته اند. دسته ای وی را «اوزریس » خوانده، ادریس رامعرف این نام شمرده اند. جمعی معتقدند نامش در تورات «اخنوع »یا «خنوع » است و «هرمس الهرامسه » و «مثلث النعمه » و«المثلث » لقب داده اند; زیرا ملک و حکیم و نبی بوده است و در عربى، ادریس است که بعضى آن را از ماده درس مى دانند، زیرا او نخستین کسى بود که بوسیله قلم، نویسندگى کرد،
علامه طباطبایی(ره)در این باره می فرماید: نام ایشان به زبان یونانی طرمیس بود که در زبان عربی اخنوع گفته می شود. اما بعضی دیگر می گویند: در زبان یونانی به ایشان ارمیس می گویند که درزبان عربی هرمس گفته می شود و خداوند عزوجل هم درکتاب قرآن ایشان را ادریس نامید.»در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه «واذکر فى الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا و رفعناه مکانا علیا» (مریم (19)، آیه 56 و 57) … بالا بردیم ادریس را به مکانى بلند» مى گوید: «یعنى عالى و بلند مرتبه و برخی گفته اند که بالا برده شد به آسمان چهارم». بنابراین زنده بودن غیر از حضرت عیسی و حضرت خضر، محل اختلاف و تأمل است.
ادریس و ذا الکفل ادریس پیامبر بزرگ الهى طبق نقل بسیارى از مفسران جد پدر نوح بوده است، نام او در تورات، اخنوخ او علاوه بر مقام نبوت، به علم نجوم و حساب و هیئت، احاطه داشت، و مى گویند نخستین کسى است که طرز دوختن لباس را به انسانها آموخت.
بعضى نیز معتقدند که ذا الکفل لقب الیاس است، همانگونه که اسرائیل لقب یعقوب، و مسیح لقب عیسى، و ذا النون لقب یونس مى باشد .
به هر حال درباره حضرت خضر دو نظر وجود دارد:
1- وى از اولیاى الهى بوده و داراى علم به باطن و حقایق عالم
2- و ی ازانبیاى الهى بوده است. و آن شخصى که موسى(ع) به ملاقات او در مجمع البحرین شتافت و حوادث عجیبى که در همراهى او مشاهده کرد حضرت خضر(ع) بوده است.
در برخی روایات آمده است که امام صادق(ع) فرمودند: خداوند به حضرت خضر علیه السلام عمر طولانی عطا فرمود زیرا خدا می خواست به قائم ما حضرت مهدی(عج) عمر طولانی بدهد و می دانست که بندگانش بر طول عمر او اشکال خواهند کرد، به همین جهت عمر بنده اش ضرت خضر را طولانی گردانید که عمر طولانی حضرت قائم به آن تشبیه شود.»(کتاب هزار و یک چرا؟ نویسنده علی سالک، نشر جمال، قم، ص224)
براساس بعضی از روایات حضرت خضر هنگام ظهور امام زمان ایشان را همراهی خواهد کرد ودر امور یاریگر ایشان خواهد بود زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده مى شود؛ گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است (همان، ج 51، ص 291)
راجع به حضرت الیاس هم روایاتى وجود دارد که دلالت بر زنده بودن ایشان مى کند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبایى این روایات را ضعیف دانسته است. (المیزان، ج 17، ص 16)
یکی از پیامبران مرسل، حضرت الیاس است که نام مبارکش در قرآن در دو مورد آمده است، در یک جا به عنوان انسانی شایسته در ردیف زکریا و عیسی و یحیی ـ علیهم السلام ـ ذکر شده (انعام ـ 85) و در جاهای دیگر به عنوان پیامبر مرسل یاد شده است (صافّات، 123).
در آیه 130 سوره صافات می خوانیم: «سَلامٌ عَلى إِلْ یاسِینَ؛ سلام بر اِلْیاسین» سپس در آیه 132 می فرماید: «إِنَّهُ کانَ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِینَ؛ او از بندگان مؤمن ما است.
کلمه الیاسین همان الیاس است که یا و نون بر آن افزوده شده است، و نیز احتمال دارد نظر به این که پدرش یاسین نام داشت، او را الیاسین خواندند.
البته طبق بعضی از اقوال الیاس ـ علیه السلام ـ همان خضر است، ولی از ظاهر آیات قرآن استفاده می شود که او به طور مستقل، یکی از پیامبران الهی بوده است. جهت اینکه برخی حضرت خضر را به اشتباه حضرت الیاس نامیده اند این است که چون بنا بر بعضى اقوال نام دیگر حضرت خضر، یسع یا الیاس نیز بوده است و از همین جا این تصور پیدا شده که ممکن است الیاس و خضر نام یک نفر باشد.
الیاس از پیامبران بنی اسرائیل و از نواده های هارون ـ علیه السلام ـ) به این ترتیب: «الیاس بن یاسین بن فنحاص بن عیزار بن هارون» ؛مجمع البیان، ج 8، ص 457(برادر موسی ـ علیه السلام ـ است، و از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که الیاس از پیامبران عابد بنی اسرائیل بود.( اصول کافی، ج 1، ص 227.)
حضرت الیاس ـ علیه السلام ـ از طرف خدا مأمور هدایت بت پرستان شد، که به قول بعضی، آنها در بَعْلُبک (که اکنون در کشور لبنان قرار گرفته) بودند. الیاس ـ علیه السلام ـ آنها را به تقوا و پاکسازی دعوت کرد. و از بت پرستی و پرستش بت بَعْلُ (که بت بزرگ آنها بود) برحذر داشت، و قوم بت پرست را به خاطر پرستش بت، سخت نکوهش نمود و به آنها فرمود: خدای یکتا و بی همتا پروردگار شما و پدران پیشین شما است، مربی و تربیت کننده شما او است، همه نعمتهایی که دارید از او است، و حل هر مشکلی به دست با کفایت او می باشد، چرا جز او را می پرستید؟ دست از تقلید کورکورانه بردارید، و روش نیاکان خود را دنبال نکنید، خدای حقیقی را بپرستید.
ولی قوم خیره سر و خود خواه او، گوش به اندرزهای او ندادند، و به هدایتهای منطقی و دلسوزانه او اعتنا نکردند، و به تکذیب او پرداختند، خداوند به آنها هشدار داد که روزی خواهد آمد که آنها در دادگاه عدل الهی قرار خواهند گرفت و در عذاب دوزخ، احضار خواهند شد.( صافات، 124ـ127؛ بحار، ج 13، ص 392.
و اما راجع به حضرت ادریس پیامبر(ع)
حضرت ادریس(ع)پس از آدم و شیث(علیهما السلام)به مقام پیامبری برگزیده شد. او همواره مردم را به پرستش خدای یگانه و دوری ازگناه دعوت می کرد و پیروانش را به ظهور پیامبران بعدی، بویژه خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص)، بشارت می داد.
در نام این پیامبراختلاف است. گروهی نامش را اخنوع و لقبش راادریس دانسته اند. دسته ای وی را «اوزریس » خوانده، ادریس رامعرف این نام شمرده اند. جمعی معتقدند نامش در تورات «اخنوع »یا «خنوع » است و «هرمس الهرامسه » و «مثلث النعمه » و«المثلث » لقب داده اند; زیرا ملک و حکیم و نبی بوده است و در عربى، ادریس است که بعضى آن را از ماده درس مى دانند، زیرا او نخستین کسى بود که بوسیله قلم، نویسندگى کرد،
علامه طباطبایی(ره)در این باره می فرماید: نام ایشان به زبان یونانی طرمیس بود که در زبان عربی اخنوع گفته می شود. اما بعضی دیگر می گویند: در زبان یونانی به ایشان ارمیس می گویند که درزبان عربی هرمس گفته می شود و خداوند عزوجل هم درکتاب قرآن ایشان را ادریس نامید.»در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه «واذکر فى الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا و رفعناه مکانا علیا» (مریم (19)، آیه 56 و 57) … بالا بردیم ادریس را به مکانى بلند» مى گوید: «یعنى عالى و بلند مرتبه و برخی گفته اند که بالا برده شد به آسمان چهارم». بنابراین زنده بودن غیر از حضرت عیسی و حضرت خضر، محل اختلاف و تأمل است.
ادریس و ذا الکفل ادریس پیامبر بزرگ الهى طبق نقل بسیارى از مفسران جد پدر نوح بوده است، نام او در تورات، اخنوخ او علاوه بر مقام نبوت، به علم نجوم و حساب و هیئت، احاطه داشت، و مى گویند نخستین کسى است که طرز دوختن لباس را به انسانها آموخت.
بعضى نیز معتقدند که ذا الکفل لقب الیاس است، همانگونه که اسرائیل لقب یعقوب، و مسیح لقب عیسى، و ذا النون لقب یونس مى باشد .