خانه » همه » مذهبی » پیامبر از جنس خودتان یعنی چه؟

پیامبر از جنس خودتان یعنی چه؟


پیامبر از جنس خودتان یعنی چه؟

۱۳۹۳/۰۶/۱۸


۸۲۱ بازدید

در قرآن داریم که رسولا منکم…یعنی رسولی مثل خودتان.یعنی اجنه هم برای خودشان از جنس خود دارند؟مگر اینطور نیست که حضرت خاتم صل الله علیه وآله هم پیامبر ما و هم اجنه هستند؟

همانطور که میدانیم هدف نهایى همه پیامبران ، راهنمایى بشر جهت شناخت خدا ، قرب به حضرت حق ، توحید و کمال انسان بود.این هدف همان هدف آفرینش انسان است هدف هاى دیگر ، هدف هاى میانى و براى تحقق این هدف نهایى است .کلمه رسولا منکم -از شما- فقط دلالت دارد که انبیا، از جنس مخاطبانند؛ یعنى همه جنّ و انس، نه این که پیامبران، از جنس دیگرى؛ مثلًا ملائکه باشند که مخاطبان، وحشت کنند و با آنها انس نگیرند و سخنشان را نفهمند، وهمچنین ممکن است اشاره به اینکه او از نوع بشر است و تنها بشر مى تواند مربى و رهبر و سرمشق انسانها گردد و از دردها و نیازها و مسائل او آگاه باشد.و برخوردار از نفس و روح انسانی همانند دیگران است.چون برخی عوامل عاطفی روانی واجتماعی مانند بیگانه وناشناخته بودن واختلاف نژادی وزبانی می توانست بهانه ای برای عدم پذیرش باشدخدای سبحان باعبارت رَسُولًا مِنْکُمْ این موانع راازپذیرش رسالت رسول خداصلی الله علیه وآله نفی کرد.
زیرا عربهاى جاهلى براثر تعصب شدید نژادى ممکن نبود زیر بار پیامبرى از غیر نژاد خود بروند، چنان که در آیه 198 و 199 سوره شعراء مى خوانیم: وَ لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى بَعْضِ الْأَعْجَمِینَ فَقَرَأَهُ عَلَیْهِمْ ما کانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ :اگر ما قرآن را بر مردى از غیر عرب نازل میکردیم و بر آنها مى خواند هرگز به او ایمان نمى آوردند. و این براى آنها نعمت مهمى محسوب مى شد که پیامبر از خودشان باشد.البته این براى آغاز کار بود، اما سر انجام مساله نژاد و وطن –جغرافیایى-از برنامه ها حذف شد و دستور اصلى و جاودانه اسلام که جهان را وطن، و انسانیت را نژاد معرفى مى کند، اعلام گردید.
واینکه چراازاجنه هم برای خودشان از جنس خود پیامبرقرارنداد از برخی آیات استفاده می شود که انسان بر جن برتری دارد ، به همین دلیل این که تمام پیامبران الهی از میان انسان ها برگزیده شدند. جنّیان به پیامبر اسلام- که بشر بود-، ایمان آوردند. اصولاً واجب شدن سجده بر شیطان در برابر آدم که بنا به تصریح قرآن از بزرگان طایفه جن بود. دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جن می‌باشد

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد