خانه » همه » مذهبی » پیامدهای خواستگاری مستقیم و غیر رسمی

پیامدهای خواستگاری مستقیم و غیر رسمی


پیامدهای خواستگاری مستقیم و غیر رسمی

۱۳۹۲/۱۲/۰۴


۶۸۸ بازدید

سلام،انشاءالله هفته بعدقراره خاستگارم رو توحرم امام رضا(ع)ببینم وحرفای مقدماتی گفته بشه امانمیدونم چی بگم واصلأچطورشروع کنم،هردومذهبی ومقید هستیم،لطفأکمک کنید.

خواهر گرامی، خوشحالیم که شما جزء آن دسته از کسانی هستید که زمانی که تصمیم به انتخابی مهم در برنامه زندگی شان است، به مشاوره رو می آورند.
اولا سوال این است که چرا قرار شده است که خواستگارتان را در حرم ببینید و اصلا خواستگاری بصورت رسمی است یا مستقیما از خودتان خوستگاری کرده است.
به هر حال باید توجه داشت که خواستگاری مستقیم ممکن است حواشی و پیامدهایی به دنبال داشته باشد ک در ادامه به آنها اشاره می کنیم:
1.      این ارتباط اگرچه به قصد ازدواج است ولکن چون دور از چشم خانواده هاست. مجوز شرعی و عرفی ندارد و جزو روابط آزاد بین دختر و پسر محسوب می شود.
2.      همچنین در این ارتباط احتمال شکل گیری روابط دوستانه و وابسته شدن وجود دارد. همانطور که گفتیم دختر و پسر مکمل یکدیگر در نیازهای جسمی و روحی هستند و این نیازمندی به هم و بروز احساسات در ارتباط متقابل باعث می شود که خیلی زود جذب هم شوند. و بسیار اتفاق می افتد که یک رابطه ساده و به ظاهر موجّه خیلی زود تبدیل به ارتباط دوستانه می شود و دختر و پسر در این رابطه پیش می روند تا جایی که صدمات جبران ناپذیری به خود و فرد مقابل می زنند و وابستگی هایی شکل می گیرد که درمان آن بسیار مشکل خواهد بود.
3.      ممکن است برخی افراد با بهانه ازدواج از سادگی دختران جوان استفاده کرده و به فکر ارضای هوس های آنی خود باشند. که اگر اینگونه باشد بیشتر ضرر را دختر خواهد کرد و ضربه روحی بزرگی خواهد خورد.
4.      افرادی که بصورت رسمی اقدام به خواستگاری نمی کنند معمولا شرایط ازدواج را ندارند و بخاطر همین اقدام به خواستگاری غیر رسمی می کنند تا از همین الان با دختری رابطه داشته باشند تا نیازهای خود را ارضا کنند اگرچه هدف آنها ازدواج است ولکن معلوم نیست چند سال دیگر این رابطه به ازدواج ختم شود و تجربه نشان می دهد که معمولا این رابطه ها به ازدواج ختم نمی شود و البته در این شرایط وابستگی هایی که بین دختر و پسر شکل گرفته کار را سخت خواهد کرد.
5.        مطلب دیگر غلبه احساسات و عدم تصمیم گیری درست در این رابطه هاست. خدواند در وجود دختر و پسر کششی نسبت هم قرار داده است که در صورت موجهه مستقیم، ممکن است تعادل فکری آنها را بر هم خورده و احساسات بر فکرشان غلبه کند و طبیعتا در چنین شرایطی فرد نمی تواند تفکر و تصمیم گیری درستی برای ساختن زندگی موفّق زناشویی داشته باشد. 
6.      خانواده ها معلوم نیست که با این ازدواج موافقت کنند و نمی توان نظر آنها را در ازدواج نادیده گرفت. و البته وابسته شدن چیزی نیست که بشود آن را انکار کرد. بخاطر جذبه فطری و غریزی بین دو جنس در ارتباط بین دختر و پسر وابستگی اتفاق خواهد افتاد و البته همه این ها بر فرض آن است که فرد مقابل واقعا قصد ازدواج داشته باشد ولکن اگر قصد ازدواج نداشته باشد شرایط سخت تر خواهد بود.
7.      همچنین این ارتباط معمولا پیامدهای منفی دیگر مثل بی اعتمادی که در این روابط نسبت به همه دخترها و یا پسرها شکل می گیرد که فرد ممکن است به ذهنش برسد که این فرد ممکن است قبلا با افراد دیگری نیز بوده باشد، همچنین احتمال لو رفتن این رابطه، آبروریزی، و البته کم شدن سرمایه محبت را در پی دارد. افرادی که رابطه با نامحرم داشته اند یا خواستگاری های متعددی را تجربه کرده اند در انتخاب همسر دچار وسواس می شوند و موارد مختلف را با هم مقایسه می کنند و توان تصمیم گیری نخواهند داشت. و البته این افراد احتمالا محبت و علاقه بالایی که یک فرد چشم و گوش بسته به همسرش دارد را نخواهند داشت. 
8.      یکی دیگر از پیامد های این نوع خواستگاری، عدم شناخت صحیح است. شناخت درست ابزار ازدواج موفق است. دختر و پسر باید با شناخت همدیگر و تشخیص اینکه آیا فرد مقابل ملاک های آنها را دارد به این نتیجه برسند که می توانند با فرد مقابل به خوشبختی برسند ولکن در خواستگاری مستقیم این کار بسیار دشوار می شود. زیرا در ارتباط غیر رسمی معمولا افراد به دنبال جذاب، آرمانی و بی عیب نشان دادن خود هستند در حال که در خواستگاری رسمی دختر و پسر به دنبال معرفی کامل خود و مطرح کردن شرط و شروط و ملاک های خود هستند.
9.      در خواستگاری مستقیم فرد تنها کسی است می تواند در این باره فکر کرده و تصمیم بگیرد در حالی که در خواستگاری رسمی او می تواند از خانواده و خیلی از افراد کمک گرفته و از تجربه آنها نیز استفاده کند.
10. در ارتباط مستقیم ممکن است بسیاری از هزینه های مادی و غیر مادی مثل صرف زمان زیاد و اضطراب بالا اتفاق بیفتد و در آخر کار هم ازدواجی اتفاق نیفتد.
بنابراین توصیه می شود که اگر قرار است، خواستگاری اتفاق بیفتد، بصورت رسمی و با مشارکت خانواده ها باشد. در ادامه راجع به موضوعات و سوالات جلسه خواستگاری صحبت می کنیم.
  افراد عقیده ها، آرمان ها، هدف ها وخصوصیات و خواسته هاى گوناگون دارند؛ در نتیجه شما باید با سوالاتتان تلاش کنید تا (خصوصیات شخصیتی فرد مقابل، برنامه های او برای زندگی، نوع تفکر و نگاه او به زندگی، سلایق و علایق او) را شناسایی کنید. و همچنین آنچه که در زندگی برای شما اهمیت ویژه ای دارد و شما برای آن جایگاه و نقش عمده ای در نظر می گیرید (مانند سبک زندگی، توقعات شما از همسر آینده تان، برنامه های شما برای زندگی آینده، و …) را باید حتما مطرح کنید تا نظر طرف مقابلتان را نیز در رابطه آن بدانید.
بنابراین در این گونه جلسات مى توان درباره مسائل زیر گفت و گو کرد:
1.خط مشى کلى زندگى آینده: مراد تبیین مبناى زندگى آینده است. براى مثال جوان متدین مى خواهد زندگى اش بر اساس قوانین اسلام بنا شود. در این جا باید از میزان پاى بندى افراد به ارزش هاى دینى و اخلاقى سؤال شود؛
2. اهداف زندگى: یعنى هدف هایى که هر کدام قصد دارند در زندگى آینده شان دنبال کنند: هدف ها و آرمان هاى علمى و تحصیلى، اجتماعى، شغلى و …، براى مثال تا چه اندازه به ادامه تحصیل علاقه مند است و مشکلات تحصیل را تحمل مى کند؟ جایگاه اجتماعى را داراى چه اهمیتى مى داند؟ از نظر اقتصادى و مالى به چه سطحى مى اندیشد و حداقل و حداکثر چقدر است؟
3.برنامه های فرد برای آینده و ازدواج و مراسم عروسی
4.انتظارات فرد مثل انتظار او از همسر و مهریه مورد نظر او
2.خصوصیات شخصیتی فردمقابل
3. چگونگى رابطه با خانواده و بستگان: براى مثال به چه اندازه به رفت و آمد با اقوام و خویشان و نیز دوستان اهمیت مى دهد؟ و بر آن اصرار مى ورزد؟ به آداب و رسوم فرهنگى و اجتماعى رفتار با بستگان چقدر پایبند است؟
7. خواست ها و انتظارهاى دو طرف از یکدیگر
8. نقص هاى جسمانى و بیمارى هاى مزمن احتمالى یکدیگر
نمونه هایی از سوالات جلسه خواستگاری
1.      هدف شما برای زندگی چیست؟
2.      نظر شما راجع به ازدواج چیست؟
3.      به نظر شما مهم ترین چیز در زندگی برای یک فرد چه می باشد؟
4.      نظرتان راجع به نماز، روزه و مسائل مذهبی چیست؟
5.      نظرتان راجع به ادامه تحصیل همسرتان چیست؟
6.      میزان رفت و آمد فامیلی شما به چه حدی می باشد؟
7.      نظرتان در مورد محل سکونت آینده تان چیست؟
8.      دوست دارید حجاب همسرتان به چه مقدار باشد؟
9.      برنامه زندگی شما برای آینده چیست؟
10.  برای مراسم ازدواج چه برنامه ای در نظر دارید؟
11.  نظرتان راجع به نظم در زندگی چیست؟
12.  نظرتان راجع به مطالعه و تحصیل چیست؟
13. نظر شما راجع به مسائل سیاسی چیست؟
14.  آیا تا به حال بیماری جسمی یا روحی داشته اید؟
15.  انتظارتان از همسر آینده تان چیست؟
16.  خودتان و ویژگی های اخلاقی تان را توصیف کنید؟
17.  چه معایب و محاسنی دارید؟
18.  دیگران راجع به شما چه نظری دارند و شما را چطور آدمی می شناسند؟
19.  دوست دارید همسرتان چه صفات و ویژگی هایی داشته باشد؟
20.  همچنین شما می توانید هر ملاک و سوالی که برایتان اهمیت دارد و نمی توانید در زندگی آینده از آن صرف نظر کنید را در این جلسه سوال کنید.
 
چند نمونه از سوالات مذهبی
1 –  با کدام ادعیه ی مفاتیح انس دارید؟
2 –  چه اتفاقی بیفتد نماز را به تأخیر می اندازید یا نمی خوانید؟
3 –  به چه موسیقی هایی علاقه دارید؟
4 –  حد نگاه به نامحرم چقدر است؟ شما چه می کنید؟
5 –  ارتباط با جنس مخالف تا چه حدودی باید باشد؟
چند نمونه سوالات شناخت یکدیگر (روحیات، سلیقه ها و علایق)
1- حساس بودن-  کینه ورزی-  عدم گذشت؛ چه اتفاقی پیش بیاید شما رفت و آمدتان را با کسی کم یا قطع می کنید؟ با کسی قطع رابطه دارید؟ به چه دلیلی؟ از چه رفتارهایی نمی توانید بگذرید؟
2- با کسی که رفتار بدی با شما کند چه می کنید؟ آیا کسی در زندگی تان هست که او را نبخشده باشید؟
3 – صداقت؛ چه جاهایی از نظر شما صداقت، ساده لوحی است؟ تا چه حدی باید صداقت داشت؟
4 – عزت-  خوار شدن؛ با قرض گرفتن یا کمک گرفتن از دیگران موافقید؟ آیا در هر موردی از دیگران کمک می خواهید؟
5 – آیا مشکلات اقتصادی (تنزل حقوق، بیکاریی و قرض) خود را با همسرتان در میان می گذارید؟
6 –  عصبانیت؛ در مقابل پرخاشگری دیگران چه می کنید؟ آیا تاکنون کسی حرف بی ربطی به شما زده است؟ چه اتفاقی افتاد توضیح دهید. چه برخوردی با آن کرده اید؟
7 –  از چه چیزهایی خشمگین می شوید؟ آیا دیگران شما را فرد عصبانی قلمداد می کنند؟ چرا؟
8- صله ی رحم؛ با اقوام خود تا چه حد رفت و آمد دارید؟ فکر می کنید بعد از ازداوج باید بیشتر شود یا کمتر؟
9 – آداب معاشرت؛ چقدر به احوال پرسی در مهمانی ها اعتقاد دارید؟
10 – نظم و ترتیب؛ سرموقع به کار می روید؟ برنامه ریزی برای زندگی دارید؟ چند درصد کارهایتان طبق برنامه انجام می شود؟ چه کسی شما را در مرتب کردن اتاقتان یا پیدا کردن وسایلتان یاری می دهد؟
11 – اراده و قدرت تصمیم گیری؛ معمولاً چند درصد تصمیم هایتان منجر به عمل می شود؟ چند درصد تصمیم های مهم تان را خود می گیرید؟ کمک دیگران در تصمیم گیری شما به چه صورت است؟
12 – خجالتی؛ در جمع چقدر احساس راحتی می کنید؟
13 – در تنهایی خودتان چه می کنید؟
اینها بخشی از سوالات جلسه خواستگاری بودند و شما می توانید سوالاتی بر طبق ملاک هایتان تنظیم کرده و از خواستگارتان در جلسه خواستگاری بپرسید. همچنین  اگر نیاز باشد می توانیم مفصل سوالات جلسه خواستگاری را برایتان ارسال کنیم. منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.
 
 
 
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد