قسمت اول:کتابها و رسالههای فراوانی را به ابن سینا نسبت دادهاند. یحیی مهدوی در کتاب فهرست نسخههای مصنفات ابن سینا،چاپ دانشگاه تهران. همهٔ آثار منسوب به شیخالرئیس را با تفکیک آثار اصیل از آثار مشکوک برشمردهاست. در اینجا مطابق این کتاب ارزشمند مهمترین آثار ابن سینا معرفی میشود:1. الشفاء: این کتاب مفصلترین اثر فلسفی ابن سیناست که اکنون در اختیار داریم. الشفاء دائرة المعارفی است در چهار قسم: منطق، ریاضی، طبیعی و الهی. سه قسم نخست، هریک مشتمل بر بخشهای دیگری است. بنابر گزارش جوزجانی، شیخ در همدان، فهرست عناوین اصلی مطالب شفا را در دو روز و بدون مراجعه به هیچ کتابی تهیه کرد و سپس به کار نگارش آن همت گماشت، تا اینکه جمیع طبیعیات و الهیات (جز کتاب حیوان و نبات) و بخشی از منطق را بنگاشت؛ و سپس به همراه تنی چند از جمله شاگردش جوزجانی از همدان به اصفهان رفت و سپس به تکمیل کتاب شفا همت گماشت و منطق و ریاضیات را نوشت؛ و سپس در مسیر سابون باقیمانده شفا یعنی کتاب نبات و حیوان و نیز نجات را تصنیف کرد.
2. النجاة: این کتاب تلخیصی است از الشفاء که بنا بر سنت متداول تلخیصنویسی در آن دوران، نوشته شدهاست. این کتاب نیز مشتمل بر چهار قسم منطق، ریاضی، طبیعی و الهی است.
3. الاشارت و التنبیهات: این کتاب که در پایان حیات ابن سینا نگاشته شده، پختهترین و پربارترین کتاب او در زمینه فلسفه است و آخرین دیدگاههای وی را در بر میگیرد. این کتاب نیز چهار بخش دارد: منطق، طبیعیات، الهیات و عرفان، که به جای ریاضیات قرار گرفتهاست.
4. المبدأ و المعاد: ابن سینا در این کتاب در سه مقاله دربارهٔ واجب الوجود و صفات او، ترتیب و چگونگی فیض وجود از موجود نخستین تا آخرین (و پایینترین) موجود و سرانجام خلود نفس، سعادت و شقاوت اخروی آن سخن میگوید و مباحث آن را ثمره دو علم مابعد الطبیعه و طبیعیات میداند.
5. التعلیقات این کتاب همان گونه که از نام آن پیداست، مشتمل بر تعلیقههای ابن سینا بر آثار فلسفی اسلاف یا آثار خود اوست و گاه پاسخهایی است به پرسشهایی که از او پرسیدهاند. در این کتاب دربارهٔ موضوعات منطقی، طبیعی، الهی(= مابعدالطبیعی) و احیاناً ریاضی سخن گفته شدهاست و مباحث متفرقه دیگری نیز در آن یافت میشود.
6. المباحثات: این کتاب نیز حاصل گفت و گوهایی است مکتوب بین ابن سینا و برخی شاگردانش (به ویژه بهمنیار و ابو منصور بن زیله) که مانند التعلیقات، موضوعات متنوعی را دربر میگیرد.
7. عیون الحکمة: این کتاب بهطور فشرده و مختصر مباحث اصلی منطق، طبیعیات و الهیات را پیش میکشد. مولف در این کتاب سعی در بیان مطالب متنوع به طور موجز کرده است که این موجب نگارش تعلیقات فراوان توسط دیگر نویسندگان برای رفع ابهامات موجود در عیون الحکمه شد. برای مثال مراجعه شود به کتاب شرح عیون الحکمه فخر رازی.
8. دانش نامه علایی: ابن سینا دانش نامه را به درخواست و برای علاء الدوله کاکویه نوشتهاست. این کتاب ظاهراً نخستین کتاب فلسفی است که پس از تأسیس فلسفه اسلامی به زبان فارسی نوشته شدهاست. دانشنامه چهار بخش منطق، طبیعیات، ریاضیات و الهیات را دربردارد.
9. الانصاف: کتابی است که به گفته ابن سینا نزدیک به ۲۸هزار مسئله را در بر میگرفتهاست. دست نوشته آن در حمله مسعود غزنوی به اصفهان به تاراج رفت. ابن سینا میخواست آن را دوباره بنویسد، اما ظاهراً در این کار توفیقی نیافت. پارههایی از این کتاب را عبدالرحمن بدوی یافته و در کتاب ارسطو عندالعرب گنجانیدهاست.
10. القانون فی الطب: قانون، کتاب مشهور ابن سینا در زمینه پزشکی، مشتمل بر پنج بخش است. این کتاب بارها به لاتینی ترجمه شده و تا ظهور پزشکی نوین (در قرن هفدهم میلادی) مهمترین منبع پزشکی در جهان بودهاست.
11. رسالة فی اقسام العلوم العقلیة: ابن سینا در این رساله فلسفه را به نظری و عملی، و هریک از آن دو را به اقسامی تقسیم و بهطور فشرده آنها را تعریف و به موضوعات، مسائل و فروع آنها اشاره میکند.
12. الرسالة الاضحویة فی امر المعاد: بوعلی این رساله را برای شخصی به نام ابوبکر بن محمد ملقب به الشیخ الامین نوشتهاست و در آن دربارهٔ حقیقت معاد، آراء گوناگون دربارهٔ آن، ابطال آراء باطل، حقیقت انسان (یعنی نفس) و بقای آن و ضرورت معاد و آخرت سخن گفتهاست. ابن سینا در این رساله معاد جسمانی را نا ممکن دانستهاست و ظاهر آیات قرآن را که بر معاد جسمانی دلالت دارند، تأویل کردهاست.
13. رسالة الحدود: در این رساله تعریف مفاهیم و اصطلاحات فلسفی را پیش کشیدهاست.
14. رسالة حی بن یقظان: این اثر، رساله ای است عرفانی از ابن سینا، و ترجمه و شرحی فارسی بر آن یافت شده که به شاگردش جوزجانی نسبتش دادهاند.
15. منطق المشرقیین: این کتاب بخش منطق از کتابی است که ابن سینا در مقدمهٔ آن میگوید آرزو داشته امهات علم راستین را که فقط کسانی میتوانند آن را دریابند که بسیار اهل فکر و نظرند و از حدس صائب بهره مندند، در آن بگنجاند. ابن سینا میگوید این کتاب را فقط برای کسانی که مانند خود او هستند، نوشتهاست و برای عموم اهل فلسفه، کتاب الشفاء را کافی، و بلکه فراتر از نیازشان شمردهاست. بدین ترتیب معلوم میشود ابن سینا در این کتاب میخواسته مسلک و مکتب ویژه ای را عرضه کند غیر از آنچه در شفا عرضه کرده بود؛ اما متأسفانه جز بخش منطق، چیزی از آن به دست ما نرسیدهاست و همین مقدار نیز با منطق شفا تفاوت چندانی ندارد.
به نقل از ویکی پدیا دانشنامه آزاد
قسمت دوم :
قولنجی که ابن سینا به آن مبتلا شد ودر قدیم مصطلح بود و نیز با توجه به نوع درمانی که برای خود تجویز کرده بود مربوط به دستگاه گوارش و رودههای او بوده که دلیل این نوع قولنج به هیچوجه ارثی نیست و دلایل رفتاری دارد و چنانچه در خصوص بوعلی سینا گفته اند دلیل بیماری او زیاده روی او در امور جنسی بوده است که با انجام صیغههای زیاد بدان مبتلا شده است. این قولنج با آنچه امروز به گرفتگی ناگهانی عضلات یا قسمتی از عضله و یا صدای مفاصل تعبیر میکنند کاملا متفاوت است .
بنابر طب قدیم قولنج به انسداد روده و عدم عبور مواد غذایی می گویند که علائم و علل گوناگونی دارد . در این بیماری به علت های مختلف راه فضولات تنگ و بسته می شود و مدفوع به سختی و با درد عبور می کند و فرد دچار درد در اطراف ناف ، استفراغ ، قرقر شکم ، یبوست و عدم اجابت مزاج و عدم دفع گاز و . می شود .
علت قولنج شکم :
1. حبس شدن مقداری از محتویات داخل روده که به دلایل زیر به وجود می آید :
تجمع و خشک شدن محتویات روده و انسداد آن به علت حرارت زیاد داخل روده کندی حرکات روده و تجمع مواد و انسداد روده به دلیل سردی مزاج روده ها خشکی و حبس شدن مواد داخل روده و انسداد آن به علت کمبود ترشحات روده و کمی رطوبات و مایعات داخل روده
2. وجود غده درون روده که موجب انسداد روده و عدم عبور طبیعی مواد از داخل آن می شود.
3. ورم های گرم مزاج یا سردمزاج که بخشی از روده را در بر می گیرد و سبب عدم عبور راحت مواد از داخل روده می شود.
4. جمع شدن گاز در بخشی از روده و خارج نشدن و جابجایی گازها موجب قولنج ریحی روده می شود.
5. تجمع انگل ها درون بخشی از روده و یا کل آن سبب قولنج روده می شود.
6. جابجایی و پیچش روده و سوار شدن قسمتی از روده بر روی قسمت دیگر موجب قولنج التوایی می شود.
7. مصرف مواد غذایی دیر هضم مثل تخم مرغ فراوان ، به خام ،کشک ، نان های خمیر سبب انسداد روده و ایجاد قولنج می شود.
برخی دیگر از علل قولنج عبارتند از:
سرطان کولون _ پرخوری یا سوء هاضمه – سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا _ بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی _ ویروس شکمی _ اسهال یا یبوست _ عادت ماهیانه
حاملگی خارج رحمی _ آپاندیسیت
علایم قولنج : درد شدید شکم _ عدم اجابت مزاج _ سفت شدن شکم _ نفخ نمودن شکم _ حالت تهوع و استفراغ _ سردی مزاج
چه زمانی باید نگران قولنج شوید؟
قولنج هایی که بیشتر از 24 ساعت طول بکشند. _ همراه با تب باشد. _ در صورت استراحت کافی نیز احساس خستگی و ناتوانی و بی انرژی بودن داشته باشد.
در مدفوع خون وجود داشته باشد. _ الگوهای دفع مثلا سایز مدفوع تغییر نماید. _ فرد دچار کم خونی یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون باشد. _ وزن بی دلیل، کاهش یابد.
به نقل از پایگاه سلامت نمناک
2. النجاة: این کتاب تلخیصی است از الشفاء که بنا بر سنت متداول تلخیصنویسی در آن دوران، نوشته شدهاست. این کتاب نیز مشتمل بر چهار قسم منطق، ریاضی، طبیعی و الهی است.
3. الاشارت و التنبیهات: این کتاب که در پایان حیات ابن سینا نگاشته شده، پختهترین و پربارترین کتاب او در زمینه فلسفه است و آخرین دیدگاههای وی را در بر میگیرد. این کتاب نیز چهار بخش دارد: منطق، طبیعیات، الهیات و عرفان، که به جای ریاضیات قرار گرفتهاست.
4. المبدأ و المعاد: ابن سینا در این کتاب در سه مقاله دربارهٔ واجب الوجود و صفات او، ترتیب و چگونگی فیض وجود از موجود نخستین تا آخرین (و پایینترین) موجود و سرانجام خلود نفس، سعادت و شقاوت اخروی آن سخن میگوید و مباحث آن را ثمره دو علم مابعد الطبیعه و طبیعیات میداند.
5. التعلیقات این کتاب همان گونه که از نام آن پیداست، مشتمل بر تعلیقههای ابن سینا بر آثار فلسفی اسلاف یا آثار خود اوست و گاه پاسخهایی است به پرسشهایی که از او پرسیدهاند. در این کتاب دربارهٔ موضوعات منطقی، طبیعی، الهی(= مابعدالطبیعی) و احیاناً ریاضی سخن گفته شدهاست و مباحث متفرقه دیگری نیز در آن یافت میشود.
6. المباحثات: این کتاب نیز حاصل گفت و گوهایی است مکتوب بین ابن سینا و برخی شاگردانش (به ویژه بهمنیار و ابو منصور بن زیله) که مانند التعلیقات، موضوعات متنوعی را دربر میگیرد.
7. عیون الحکمة: این کتاب بهطور فشرده و مختصر مباحث اصلی منطق، طبیعیات و الهیات را پیش میکشد. مولف در این کتاب سعی در بیان مطالب متنوع به طور موجز کرده است که این موجب نگارش تعلیقات فراوان توسط دیگر نویسندگان برای رفع ابهامات موجود در عیون الحکمه شد. برای مثال مراجعه شود به کتاب شرح عیون الحکمه فخر رازی.
8. دانش نامه علایی: ابن سینا دانش نامه را به درخواست و برای علاء الدوله کاکویه نوشتهاست. این کتاب ظاهراً نخستین کتاب فلسفی است که پس از تأسیس فلسفه اسلامی به زبان فارسی نوشته شدهاست. دانشنامه چهار بخش منطق، طبیعیات، ریاضیات و الهیات را دربردارد.
9. الانصاف: کتابی است که به گفته ابن سینا نزدیک به ۲۸هزار مسئله را در بر میگرفتهاست. دست نوشته آن در حمله مسعود غزنوی به اصفهان به تاراج رفت. ابن سینا میخواست آن را دوباره بنویسد، اما ظاهراً در این کار توفیقی نیافت. پارههایی از این کتاب را عبدالرحمن بدوی یافته و در کتاب ارسطو عندالعرب گنجانیدهاست.
10. القانون فی الطب: قانون، کتاب مشهور ابن سینا در زمینه پزشکی، مشتمل بر پنج بخش است. این کتاب بارها به لاتینی ترجمه شده و تا ظهور پزشکی نوین (در قرن هفدهم میلادی) مهمترین منبع پزشکی در جهان بودهاست.
11. رسالة فی اقسام العلوم العقلیة: ابن سینا در این رساله فلسفه را به نظری و عملی، و هریک از آن دو را به اقسامی تقسیم و بهطور فشرده آنها را تعریف و به موضوعات، مسائل و فروع آنها اشاره میکند.
12. الرسالة الاضحویة فی امر المعاد: بوعلی این رساله را برای شخصی به نام ابوبکر بن محمد ملقب به الشیخ الامین نوشتهاست و در آن دربارهٔ حقیقت معاد، آراء گوناگون دربارهٔ آن، ابطال آراء باطل، حقیقت انسان (یعنی نفس) و بقای آن و ضرورت معاد و آخرت سخن گفتهاست. ابن سینا در این رساله معاد جسمانی را نا ممکن دانستهاست و ظاهر آیات قرآن را که بر معاد جسمانی دلالت دارند، تأویل کردهاست.
13. رسالة الحدود: در این رساله تعریف مفاهیم و اصطلاحات فلسفی را پیش کشیدهاست.
14. رسالة حی بن یقظان: این اثر، رساله ای است عرفانی از ابن سینا، و ترجمه و شرحی فارسی بر آن یافت شده که به شاگردش جوزجانی نسبتش دادهاند.
15. منطق المشرقیین: این کتاب بخش منطق از کتابی است که ابن سینا در مقدمهٔ آن میگوید آرزو داشته امهات علم راستین را که فقط کسانی میتوانند آن را دریابند که بسیار اهل فکر و نظرند و از حدس صائب بهره مندند، در آن بگنجاند. ابن سینا میگوید این کتاب را فقط برای کسانی که مانند خود او هستند، نوشتهاست و برای عموم اهل فلسفه، کتاب الشفاء را کافی، و بلکه فراتر از نیازشان شمردهاست. بدین ترتیب معلوم میشود ابن سینا در این کتاب میخواسته مسلک و مکتب ویژه ای را عرضه کند غیر از آنچه در شفا عرضه کرده بود؛ اما متأسفانه جز بخش منطق، چیزی از آن به دست ما نرسیدهاست و همین مقدار نیز با منطق شفا تفاوت چندانی ندارد.
به نقل از ویکی پدیا دانشنامه آزاد
قسمت دوم :
قولنجی که ابن سینا به آن مبتلا شد ودر قدیم مصطلح بود و نیز با توجه به نوع درمانی که برای خود تجویز کرده بود مربوط به دستگاه گوارش و رودههای او بوده که دلیل این نوع قولنج به هیچوجه ارثی نیست و دلایل رفتاری دارد و چنانچه در خصوص بوعلی سینا گفته اند دلیل بیماری او زیاده روی او در امور جنسی بوده است که با انجام صیغههای زیاد بدان مبتلا شده است. این قولنج با آنچه امروز به گرفتگی ناگهانی عضلات یا قسمتی از عضله و یا صدای مفاصل تعبیر میکنند کاملا متفاوت است .
بنابر طب قدیم قولنج به انسداد روده و عدم عبور مواد غذایی می گویند که علائم و علل گوناگونی دارد . در این بیماری به علت های مختلف راه فضولات تنگ و بسته می شود و مدفوع به سختی و با درد عبور می کند و فرد دچار درد در اطراف ناف ، استفراغ ، قرقر شکم ، یبوست و عدم اجابت مزاج و عدم دفع گاز و . می شود .
علت قولنج شکم :
1. حبس شدن مقداری از محتویات داخل روده که به دلایل زیر به وجود می آید :
تجمع و خشک شدن محتویات روده و انسداد آن به علت حرارت زیاد داخل روده کندی حرکات روده و تجمع مواد و انسداد روده به دلیل سردی مزاج روده ها خشکی و حبس شدن مواد داخل روده و انسداد آن به علت کمبود ترشحات روده و کمی رطوبات و مایعات داخل روده
2. وجود غده درون روده که موجب انسداد روده و عدم عبور طبیعی مواد از داخل آن می شود.
3. ورم های گرم مزاج یا سردمزاج که بخشی از روده را در بر می گیرد و سبب عدم عبور راحت مواد از داخل روده می شود.
4. جمع شدن گاز در بخشی از روده و خارج نشدن و جابجایی گازها موجب قولنج ریحی روده می شود.
5. تجمع انگل ها درون بخشی از روده و یا کل آن سبب قولنج روده می شود.
6. جابجایی و پیچش روده و سوار شدن قسمتی از روده بر روی قسمت دیگر موجب قولنج التوایی می شود.
7. مصرف مواد غذایی دیر هضم مثل تخم مرغ فراوان ، به خام ،کشک ، نان های خمیر سبب انسداد روده و ایجاد قولنج می شود.
برخی دیگر از علل قولنج عبارتند از:
سرطان کولون _ پرخوری یا سوء هاضمه – سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا _ بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی _ ویروس شکمی _ اسهال یا یبوست _ عادت ماهیانه
حاملگی خارج رحمی _ آپاندیسیت
علایم قولنج : درد شدید شکم _ عدم اجابت مزاج _ سفت شدن شکم _ نفخ نمودن شکم _ حالت تهوع و استفراغ _ سردی مزاج
چه زمانی باید نگران قولنج شوید؟
قولنج هایی که بیشتر از 24 ساعت طول بکشند. _ همراه با تب باشد. _ در صورت استراحت کافی نیز احساس خستگی و ناتوانی و بی انرژی بودن داشته باشد.
در مدفوع خون وجود داشته باشد. _ الگوهای دفع مثلا سایز مدفوع تغییر نماید. _ فرد دچار کم خونی یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون باشد. _ وزن بی دلیل، کاهش یابد.
به نقل از پایگاه سلامت نمناک