پیش بینی سیر تحول جهان براساس آینده پژوهی
۱۳۹۴/۱۰/۲۵
–
۸۷ بازدید
کارشناس ارشد علوم سیاسی:
پیش بینی سیر تحول جهان براساس آینده پژوهی
کارشناس ارشد علوم سیاسی گفت: آینده پژوهی با غیب گویی متفاوت است. آینده پژوهی یک علم است. اگر گذشته را خوب بشناسیم و سیر تحولات خودمان و جامعه جهانی را به خوبی درک کنیم، می توانیم درباره آینده پیش بینی دقیقی داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست “بررسی آینده شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان های مهدوی” صبح پنجشنبه ۲۴ دی ماه در مسجد بلال صداوسیما برگزار شد.
کارشناس ارشد علوم سیاسی:
پیش بینی سیر تحول جهان براساس آینده پژوهی
کارشناس ارشد علوم سیاسی گفت: آینده پژوهی با غیب گویی متفاوت است. آینده پژوهی یک علم است. اگر گذشته را خوب بشناسیم و سیر تحولات خودمان و جامعه جهانی را به خوبی درک کنیم، می توانیم درباره آینده پیش بینی دقیقی داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست “بررسی آینده شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان های مهدوی” صبح پنجشنبه 24 دی ماه در مسجد بلال صداوسیما برگزار شد.
بر پایه این گزارش، حجت الاسلام اصفهانیان، پژوهشگر حوزه مهدویت طی سخنانی با بیان اینکه وقتی به قرآن نگاه می کنیم می بینیم انسان قرآن، انسان ایمانی، انسان دارای معرفت، دارای نگاه بلند و کلانی است، افزود: انسان قرآنی انسان محدود و کوچک نیست چون وقتی در مکتب قرآن زانو می زند. آرمان ها و اهداف بلندی می بیند که جز با آنها نمی توان در دنیا زیست.
وی ادامه داد: اگر قرآن را برجسته کنیم می بینیم حتی وقتی خدا با کفار سخن می گوید ادبیاتش در سطح وسیع است، انسان ها جزءنگر هستند. اما خداوند حتی با کافران نیز با ادبیات کلان سخن می گوید نظیر آنچه که در آیه 28 سوره بقره به آن اشاره شده و خداوند طی این آیه چندین مرحله از زندگی را پیش روی انسان مدنظر قرار می دهد و انتظارش آن است که انسان کافر با یک نگاه کلان و راهبردی متوجه شده و به ایمان بگراید.
حجت الاسلام اصفهانیان تصریح کرد: خداوند می فرماید شما (انسان ها) میت بودید، خدا شما را به دنیا آورد و امروز حیات انسانی دارید و دوباره در نشعه دیگر وارد برزخ می شوید و در زمان ظهور به دنیا برگشت داده خواهید داشت و در قیامت نیز مسرور می شوید. خداوند هزاران هزار سال را پیش روی چشم انسان کافر قرار می دهد تا او ایمان بیاورد.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه جبهه حق و جبهه باطل که در ادبیات شهید اسداللهی موج می زد، برگرفته از آیات قرآن بود، تصریح کرد: آیاتی که نگاه انسان را معطوف به آینده می کند بسیار مورد توجه است یعنی اگر ما می خواهیم همان انسان صالح باشیم، باید وسعت نگاه را در خود تقویت کنیم و این وسعت نگاه در فضای جبهه حق و باطل شکل می گیرد. اما امروز جامعه ما چون با نگاه وسیع نگاه نمی کند بعضا گرفتار جناح و حزب می شود.
حجت الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه نگاه کلان و مهدوی به انقلاب اسلامی نگاهی است که ما را ملت و انسان قرآنی می کند، افزود: ما به این چنین نگاهی در کشورمان نیازمندیم. امروز در کشاکش قصه های حزب و جناح و مسئولیت ها و مشاغل گرفتاری های مادی نباید خاستگاه انقلاب فراموش شود، خاستگاه انقلاب ما از آغاز سرزمین مهدوی بود. کسانی که با نگاه کلان خویش و نگاه های قرآنی آشنا و تربیت شوند آنان در لسان قرآن با عنوان احیاشدگان نام می گیرند و این حاصل همان نگاه وسیع است که اشاره داشتم.
حجت الاسلام اصفهانیان ادامه داد: وقتی بحث زنده شدگان را در قرآن دنبال می کنیم، می بینیم از حدود 160 آیه قرآن که طی آن موضوع حیات انسان مطرح است کثیری از این آیات به حیات قابل فهم اختصاص دارد یعنی زندگی دنیای ما که قابل بحث است چرا که ما حیات این دنیا را می فهمیم. خدا وقتی از زیستن صحبت می کند، حیات دنیایی را مورد توجه قرار می دهد. همچنین خداوند به تعداد انگشتان دست از حیات دیگری نیز سخن می گوید که ما تجربه آن را نداریم اما در آیات به آن اشاره شده است.
حجت الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه خداوند شاخص انسان هایی که دارای حیات اخروی هستند را شهیدان معرفی می کند، افزود: زنده بودن شهید یعنی آنها در شرایطی بسیار بهتر از ما هستند. آنها “عند ربهم یرزقون” هستند یعنی خداوند به آنهایی نعمت هایی داده است اثرات روح شهید بر جسم هم همراه می شود. یعنی جسد شهید تطهیر شده است و نیاز به غسل ندارد.
این پژوهشگر مهدوی در ادامه گفت: مطابق آیات قرآن خدا و رسول ما را دعوت می کنند تا مسیر حیات اخروی را باز کنند. پس زیستن در دنیا نشانی برای زیستن در فضای برزخ و آینده است. در این دوران محدود دنیا انسان اگر استجابت خدا و رسولش را بکند حیات در عالم دیگر برای او متفاوت خواهد بود. شهید اسداللهی چنین نگاهی داشت او نگاهی انقلابی و تمدنی داشت، وقتی عمل او را می بینیم متوجه می شویم برای او این نگاه تمدنی و راهبردی بسیار اهمیت داشت و کسی است که وعده نابودی اسراییل قبل از ورود به آخرالزمان عنوان می کرد یعنی در حالی که بسیاری از اندیشمندان فضا را در آستانه ظهور یا در آخرالزمان می دانند. شهید اسداللهی معتقد بود ما قبل از ورود به دوره آخرالزمان قرار داریم و در این دوران نابودی اسراییل را می بینیم.
وی تصریح کرد: پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری ذکر کرده است، پیش تشکیل امت اسلامی است که شهید اسداللهی در این راستا حرکت می کرد و در وصیت نامه آن شهید بحث از حریم انقلاب اسلامی بود و اینکه او خدا را شکر می کرد که خداوند ورود به حرم اهل بیت(ع) و دفاع از حرم را برای خود و خانواده اش قرار داده است.
انقلاب اسلامی با هدفگیری مشخص و با تاثیرگذاری جهانی مطرح شد
بنابرگزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، منوچهر محمدی، کارشناس ارشد علوم سیاسی صبح پنج شنبه ۲۴ دی در نشست “بررسی آینده شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان های مهدوی” طی سخنانی اظهارکرد: آینده پژوهی با غیب گویی بسیار متفاوت است. آینده پژوهی یک علم است و ما باید این علم را بدانیم و بشناسیم. اگر ما گذشته را خوب بشناسیم و سیر تحولات خودمان و جامعه جهانی را به خوبی درک کنیم می توانیم درباره آینده پیش بینی دقیقی داشته باشیم که برای نیل به این هدف باید از خردنگری پرهیز کرده و نگاهی کلان داشته باشیم.
محمدی تصریح کرد: اگر نگاهی به انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه می شویم تحولاتی که این انقلاب را ایجاد کرده است حرکتی عظیم بوده و من طی پژوهش های خود به این نتیجه رسیدم که در 4 سطح ملی، منطقه ای، جهانی، تاریخی و تمدن این انقلاب قابل بررسی است.
وی با بیان اینکه در گذشته و در دنیای پست مدرن به مدت 300 سال همه افکار به این سمت بود که دین به تاریخ سپرده شده است و جایی در دنیای مدرن ندارد، افزود: حتی این دیدگاه در بین ما مسلمانان هم جا افتاده بود ولی امام خمینی (ره) در دنیایی که سکولاریسم گسترش یافته بود حکومت دینی را ایجاد کرد و توانست با گرفتاری ها و بحران های مختلفی مواجه شود و بلکه روز به روز پیش رود.
این کارشناس ارشد مسایل سیاسی گفت: اما دومین نگاه شکل گیری انقلاب اسلامی و تاثیر آن در جامعه بود، انقلاب اسلامی جامعه ولایی را شکل داد که سه رکن داشت یکی امت ولایتمدار و دیگری مکتب ولایی و سومی رهبری ولایی بود که این سه رکن جامعه ای را ایجاد کردند که در دنیا بی نظیر است.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) آمد و فرمود قدرت خدا بالاترین قدرت است، افزود: امام در عمل هم نشان داد که با وجود آنکه رژیم شاه در یک دوره بر مردم مسلط بود اما یک ملت با دست خالی و با شعار الله اکبر به پیروزی رسید و نشان داد تحولی که ایجاد شد تحولی عظیم و بنیادی بود که معیارها را تغییر داد. نکته دیگر اینکه در سطح جهانی نظام 300 ساله را به چالش کشید.
وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم تمام انقلاب ها در قالب نظام دوقطبی شکل گرفت اما امام آمد و جمله ای را مطرح کرد که این جمله در تاریخ ایران هم بی نظیر بود. اگر امروز در غرب اسلام هراسی وجود دارد اسلام هراسی آنها به حق است، اتفاقا آنها باید بترسند از حرکتی که ما در انقلاب اسلامی داشتیم. امام خمینی آمد و نظام جدیدی را به دنیا معرفی کرد و امروز اگر در سطح ملت های مسلمان قیامی صورت گرفت حتی در سطح جهان غرب هم این اتفاق افتاد و جنبش وال استریت نشان از آن دارد.
وی تصریح کرد: با بعثت پیامبر(ص) دو امپراطوری رم و ایران شکست خورده و فرو پاشیدند و اسلام توانست در سراسر گیتی گسترش یابد و به مدت هزار سال جهان اسلام اوج و جهان غرب افول کرد، در سال 57 نیز انقلاب اسلامی رخ داد و دو امپراطوری آن زمان که حاکم بودند یکی فرو پاشید که همان شوروی بود و دیگری نیز در حال فرو پاشیدن است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از رحلت امام خمینی(ره) هیچ تحول منفی ای در انقلاب ما رخ نداد و رهبری دقیقا جای پای امام گذاشتند و این مسیر را پیش بردند و آینده ما حتی به نسبت گذشته قرون وسطی از صلابت برخوردار است.
شایان ذکر است، مباحث منوچهر محمدی، کارشناس ارشد مسایل سیاسی در قالب میزگردی با حضور حجت الاسلام مصلحی ارایه شد که اداره این میزگرد بر عهده نادر طالب زاده بود.