خانه » همه » مذهبی » چرا از پيامبران مذکور در قرآن و انجيل فقط حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ داراي آرامگاه مي باشد؟

چرا از پيامبران مذکور در قرآن و انجيل فقط حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ داراي آرامگاه مي باشد؟

اينکه تنها حضرت رسول اکرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ داراي آرامگاه و گنبد و بارگاه مي باشد(از پيامبران مذکور در قرآن و انجيل) سخني بدون مدرک است، چرا که بسياري از پيامبران در نقاط مختلف دنيا و بالأخص در خاورميانه که مهد ظهور انبياء الهي است داراي آرامگاه مشخص و معيني هستند؛ برخي از آنها داراي قبه و بارگاه بزرگي هستند و برخي کوچک و مختصر؛ به چند مورد از آرامگاه هاي پيامبران الهي که مربوط به همه اديان هستند؛ اشاره مي شود:
1. قبر حضرت آدم و حضرت نوح ـ عليهما السّلام ـ که در کنار قبر مطهر حضرت علي ـ عليه السّلام ـ و زير گنبد طلائي آنحضرت مدفونند.
2. قبر حضرت شيث وصي حضرت آدم در شهر موصل بغداد که امروزه به صورت مسجدي بنام مسجد شيث نبي است.
3. قبر حضرت ابراهيم خليل در روستائي به نام«حبرون» که امروزه بنام«الخليل» خوانده مي شود و در اين شهر قبر حضرت اسحاق و حضرت يعقوب و حضرت يوسف ـ عليه السلام ـ در کنار قبر ابراهيم ـ عليه السلام ـ مي باشد در مکاني معروف به جامع الخليل که از روضه هاي منوّر و مزين جهان است. در روايات آمده است که در زمان حضرن سليمان بن داود نبي ـ عليه السّلام ـ از طرف خداوند به وي وحي شد که يا سليمان بر روي قبر خليلم امارتي بنا کن که بعد از تو زيارت گاه باشد.
4. قبر حضرت دانيال نبي در شوش، اين پيامبر الهي به روايتي در فلسطين وفات کرد و جسدش را به شوش منتقل نمودند؛ البته برخي معتقدند وي در شوش وفات يافت.
5. قبر يسع از پيامبران بني اسرائيل در روستاي «بسر» از مناطق حوران دمشق.[1]6. قبر يوشع بن نون در لسان الارض شهر اصفهان (البته به روايتي).
7. مرقدحضرت يونس نبي، در منطقه جبل التوبه شهر موصل عراق.
8. مرقد شعيب نبي در منطقه اي بنام«الدغارة» از توابع«عفک» عراق.
9.قبر جرجيس پيامبردرآذربايجان شرقي که زيارت گاه است.
در کتاب آسماني قرآن اسامي 35 تن از أنبياء نام برده شده است و بنا به روايتي که از امام سجاد ـ عليه السّلام ـ و امام رضا ـ عليه السّلام ـ با استناد صحيح و معتبر از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شده است تعداد پيامبران آسماني 124 هزار نفر دانسته اند و حضرت رسول اکرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرموده اند که من از همه آنها گرامي تر و خاتم الانبياءِ مي باشم. بنابراين با مراجعه به کتب تاريخي که قبر بسياري از انبياء را ذکر کرده اند نمي توانيم بگوئيم فقط قبر پيامبر هست و بقيه نيست.
و در کتب تاريخي که در مورد انبياء الهي نوشته شده، مکان قبور بسياري از آنها را ذکر کرده اند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ تاريخ انبياء از آدم تا خاتم، حسين عماد زاده.
2ـ مراقد المعارف، محمد حرزالديني.
3ـ حيوة القلوب، علامه مجلسي.
4ـ اجساد جاويدان، علي اکبر مهدپور.
 
پي نوشت ها:
[1] . حرزالدين محمد، مراقد المعارف، نجف، مطبعة الاداب، 1389، ص23/284، و ج2، ص6ـ374؛ عماد زاده، تاريخ انبياء، تهران، اسلاميه، چاپ سوم، 1371ش، ص58 الي 580.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد