خانه » همه » مذهبی » چرا بعضي از افراد مورد لطف خدا و امام زمان(عج) هستند به گونه اي که از ابتداء جزء ياران آن حضرت مي باشند؟

چرا بعضي از افراد مورد لطف خدا و امام زمان(عج) هستند به گونه اي که از ابتداء جزء ياران آن حضرت مي باشند؟

در پاسخ به سئوال مورد نظر توجه به دو نکته ضروري است:
الف- سنت قطعي خداوند متعال بر اين استوار است که هر کس به اندازه استعداد و توانايي که برگرفته از ويژگي ها و خصوصيات موجود در او مي باشد از نعمت هاي مادي و معنوي در عالم بهره مند مي گردد. «انزل من السماء ماء فسالت أودية بقدرها…»[1] خدا از آسمان آبي نازل کرد که در هر رودي به قدر ظرفيت و وسعتش آب جاري شود.
ب- خداوند متعال حکيم علي الاطلاق است و هيچ گونه رفتار و گزينشي بر خلاف حکمت از او سر نمي زند، همان گونه که مقتضاي عدالت او بهره مند نمودن هر کسي را به اندازه لياقت و استحقاق او مي باشد.
ياران و اصحاب خاص امام زمان (عج) افراد و اشخاص ويژه هستند که داراي ويژگي ها و شخصيت هاي منحصر به فرد و ممتازاند. چنانچه در روايات مي خوانيم: «… رجالٌ مؤمنون عرفوا الله حق معرفته…»[2] مردان مؤمني که خدا را آن گونه که سزاوار است شناخته اند. و از بقيه افراد و عامه مردم و حتي شيعيان امتياز دارند و داراي ويژگي هستند و اينکه از ابتداء مورد توجه و الطاف خاصه خداوند متعال و اولياء معصوم او قرار دارند از باب تبعيض نبوده بلکه به خاطر امتيازات و ويژگي هايي است که در آنها وجود دارد و بقيه افراد فاقد آن ويژگي ها و خصوصيات مي باشند و به شاگردان ممتازي مي مانند که معلم و استاد آنها را بر اساس استعداد و لياقتي که دارند بر بقيه شاگردان در يک مدرسه ترجيح داده و مورد توجه بيشتر قرار مي دهد.و لذا ممکن است گاهي هم بر معلم و استاد اشکال و اعتراض شودکه چرا براي برخي از شگردان امتياز قايل مي شوند.
البته اينکه به ياران و اصحاب خاص امام زمان اشاره نموديم از اين جهت است که آنها مصداق بارز و اکمل در سئوال و پاسخ مورد نظر مي باشند. والا هر کسي به اندازه معرفت و اخلاصي که دارند و در حد وجود شرايط و خصوصيات معنوي و روحي اش مورد توجه خداوند متعال و ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ قرار خواهند گرفت.
بنابراين خداوند متعال با علم ازلي که نسبت به افراد وخصوصيات و اوصاف معنوي آنها دارد و نيز امام زمان (عج) که وارث علوم نبوي و عالم به امور به اذن الله است و از احوالات مردم و خصوصاً شيعيان اطلاع کامل دارد طبيعي است که بعضي افراد بر اساس وجود شرايط و ويژگي هايي در آنها مورد توجه بيشتر قرار مي گيرند.
و البته از آنجا که کسي ياران امام مهدي(عج) را نمي شناسند، هر کس مي تواند پيش خود اين احتمال را بدهد که شايد از ياران امام مهدي(عج) و مورد عنايت آن حضرت باشد. بنابراين با وجود اين احتمال مي تواند با تمام توان بکوشد با کسب تقوي و ورع خود را از اصحاب وياران آن امام عزيز قرار دهد و اگر با اين انگيزه کوشيد و شايستگي هاي لازم را به دست آورد چه بسا نام او در زمره اصحاب خاص امام مهدي(عج) ثبت شود. ان شاء الله.
 
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ اميني، ابراهيم، دادگستر جهان.
2ـ ترجمه المراقبات، آيت الله ميرزا جواد آقا ملکي مراجعه شود.

پي نوشت ها:
[1] . رعد / 17.
[2] . صافي گلپايگاني، لطف الله، منتخب الاثر، ص611.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد