طلسمات

خانه » همه » مذهبی » چرا حضرت امام خميني(ره) مي فرمايد: اگر كسي دين را از سياست جدا بداند با نبي اكرم مخالفت كرده است؟

چرا حضرت امام خميني(ره) مي فرمايد: اگر كسي دين را از سياست جدا بداند با نبي اكرم مخالفت كرده است؟

حضرت امام همان گونه كه در سؤال آمده است، كساني را كه دين را از سياست جدا مي دانند مخالف اسلام و آموزه هاي اسلامي مي دانند; پس چنين افرادي به وضوح معلوم است كه مخالف نبي اكرم(ص) هم خواهند بود; زيرا اسلام توسط نبي اكرم(ص) بيان شده است و ايشان هم از طرف خداوند آن را بيان كرده اند و چون معصومند، با دقت و بدون اشتباه آن را بيان كرده اند.
دلايل نقلي فراواني وجود دارد كه سياست و حكومت از احكام اسلامي است. از جمله آيات قرآني كه امر به اطاعت از اولي الامر مي كنند. همان طور كه مي دانيد اولي الامر همان ائمه هستند و ايشان هم در روايات و احاديث و اعمال و افعال خود مطالبي دارند كه مشخص مي كند سياست و حكومت جزء دين و يك تكليف است; مثلا پيامبر اكرم(ص) كارهايي را به عنوان تكليف و وظيفه انجام داده اند كه يقيناً يك كار سياسي و حكومتي است; مثلا در مدينه رسماً حكومت تشكيل دادند يا به امپراتوران و پادشاهان زمان خود نامه دادند و آن ها را به اسلام دعوت نمودند; هم چنين ائمه ي معصومين ـ عليهما السلام ـ چون اميرالمؤمنين و امام حسن ـ عليهما السلام ـ هم تشكيل حكومت دادند و وقتي فضا براي حكومت آماده شد، آن را تكليف خود شمردند و به آن عمل نمودند.
البته روايات در اين زمينه بسيار است و ما به همين چند نمونه ي محدود بسنده مي كنيم و موارد بيش تر را به منابع ارجاع مي دهيم. بنا بر اين، مسلم است پيامبر و ائمه ي معصومين ـ عليهما السلام ـ مسائل سياسي و حكومتي را در دين بيان كرده اند و يقيناً اين مسائل جزء دين است و اگر كسي با آن ها مخالفت كند، با دين مخالفت كرده و اين همان كلام امام است كه مي فرمايند: اگر كسي معتقد شود كه دين از سياست جداست، با پيامبر مخالفت كرده است; زيرا پيامبر(ص) هم در قول و هم در عمل خود، سياست را جزء دين مي داند. بنا بر اين، جدا دانستن دين از سياست مخالف با سيره ي عملي و گفتاري نبي اكرم(ص) است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد