توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » چرا خداوندهمسران پيامبرراكه بعضى به هنگام وفات او نسبتا جوان بودند از حق انتخاب همسر محروم كرد؟

چرا خداوندهمسران پيامبرراكه بعضى به هنگام وفات او نسبتا جوان بودند از حق انتخاب همسر محروم كرد؟

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - چرا خداوندهمسران پيامبرراكه بعضى به هنگام وفات او نسبتا جوان بودند از حق انتخاب همسر محروم كرد؟

(….لا أَن تَنكِحُوا أَزْوَجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَلِكُمْ كانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيماً)(احزاب/53)
پاسخ اين سوال با توجه به فلسفه اين تحريم روشن می شود زيرا:
اولا: چنانكه از شان نزول آيه برداشت مي شود، بعضى به عنوان انتقام جوئى و توهين به ساحت مقدس پيامبر (ص) چنين تصميمى را گرفته بودند و از اين راه مى خواستند ضربه اى بر حيثيت آن حضرت وارد كنند.
ثانيا :اگر اين مساله مجاز بود جمعى به عنوان اينكه همسر پيامبر (ص) را بعد از او در اختيار خود گرفته اند ممكن بود اين كار را وسيله سوء استفاده قرار دهند، و به اين بهانه موقعيت اجتماعى براى خويش دست و پا كنند، و يا به عنوان اينكه آگاهى خاص از درون خانه پيامبر (ص) و تعليمات و مكتب او دارند به تحريف اسلام بپردازند، و يا منافقين مطالبى را از اين طريق در ميان مردم نشر دهند كه مخالف مقام پيامبر باشد.
اين خطر هنگامى ملموس تر مى شود كه بدانيم گروهى خود را براى اين كار آماده ساخته بودند بعضى آن را به زبان آورده و بعضى شايد تنها در دل داشتند.
از جمله كسانى را كه بعضى از مفسران اهل سنت در اينجا نام برده اند طلحه است .
خداوندى كه بر اسرار نهان و آشكار آگاه است براى بر هم زدن اين توطئه زشت يك حكم قاطع صادر فرمود و جلو اين امور را به كلى گرفت ، و براى تحكيم پايه هاى آن به همسران پيامبر (ص) لقب ام المؤ منين داد تا بدانند ازدواج با آنها همچون ازدواج با مادر خويش است !
با توجه به آنچه گفته شد روشن مى شود كه چرا همسران پيامبر (ص) لازم بود از اين محروميت استقبال كنند؟در طول زندگى انسان گاه مسائل مهمى مطرح مى شود كه به خاطر آنها بايد فداكارى و از خودگذشتگى نشان داد، و از بعضى از حقوق حقه خود چشم بپوشد، به خصوص اينكه هميشه افتخارات بزرگ مسئوليت هاى سنگينى نيز همراه دارد، بدون شك همسران پيامبر (ص) افتخار عظيمى از طريق ازدواجشان با پيامبر (ص ) كسب كردند که داشتن چنين افتخارى نياز به چنين فداكارى هم دارد.به همين دليل زنان پيامبر (ص) بعد از او در ميان امت اسلامى بسيار محترم مى زيستند، و از وضع خود بسيار راضى و خشنود بودند، و آن محروميت را در برابر اين افتخارات ناچيز مى شمردند.
پی نوشت:
تفسير نمونه جلد 17 صفحه 404و405

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد