خانه » همه » مذهبی » چرا در سوره غاشيه، بر خلقت «شتر» تأكيد شده؟

چرا در سوره غاشيه، بر خلقت «شتر» تأكيد شده؟

سوره غاشيه/ آيه 17: «أَفَلا يَنظرُونَ إِلى الابِلِ كيْف خُلِقَت»

در اينكه چرا در اينجا قبل از هر چيز بر مسأله آفرينش «شتر» تكيه شده است مفسران سخنان بسيار دارند، ولى پيدا است كه روى سخن در مرحله اول به اعراب مكه بود كه «شتر» همه چيز زندگى آنها را تشكيل مى داد و شب و روز با آن سر و كار داشتند.
از اين گذشته، اين حيوان ويژگي هاى عجيبى دارد كه او را از حيوانات ديگر ممتاز مى كند و به حق آيتى است از آيات خدا، از جمله اينكه :gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - چرا در سوره غاشيه، بر خلقت «شتر» تأكيد شده؟
1 – بعضى از چهارپايان تنها از گوشتشان استفاده مى شود و بعضى ديگر غالبا از شيرشان، بعضى ديگر تنها به درد سوارى مى خورند و بعضى براى باربرى. اما شتر حيوانى است كه تمام اين جهات در آن جمع است؛ هم گوشتش قابل استفاده است و هم شيرش، هم از آن براى سوارى و هم باربرى استفاده مى شود.
2 – شتر نيرومندترين و مقاوم ترين حيوانات اهلى است، بار زيادى با خود مى برد و عجب اينكه به هنگامى كه خوابيده است بار سنگينى را بر او حمل مى كنند و او با يك حركت برمى خيزد و روى پا مى ايستد، در حالى كه چهارپايان ديگر قدرت بر چنين كارى ندارند.
3 – شتر مى تواند روزهاى متوالى (حدود يك هفته الى ده روز) تشنه بماند، و در مقابل گرسنگى نيز تحمل بسيار دارد.
4 – شتر مى تواند هر روز مسافتى طولانى راه را طى كند و از زمين هاى صعب العبور، و شنزارهايى كه هيچ حيوانى قادر بر عبور از آن نيست بگذرد و به همين دليل عرب ها آن را «كشتى بيابان ها»! مى نامند.
5 – او از نظر تغذيه بسيار كم خرج است و هر گونه خار و خاشاكى را مى خورد.
6 – او در شرائط نامناسب جوى در ميان طوفان هاى بيابان كه چشم و گوش را كور و كر مى كند با وسائل خاصى كه خداوند در پلكها و گوشها و بينى او آفريده مقاومت مى كند و به راه خود ادامه مى دهد!
7 – شتر با تمام قدرتى كه دارد از رام ترين حيوانات است به طورى كه يك كودك خردسال مى تواند مهار يك قطار شتر را در دست گرفته و هر جا كه خاطر خواه او است ببرد.
 
خلاصه اينكه ويژگي هاى اين حيوان چنان است كه دقت در آفرينش ‍ او، انسان را متوجه خالق بزرگى مى كند كه آفريننده چنين موجودى است؛ آرى قرآن مى گويد آيا اين گمشدگان وادى غفلت، به اسرار شگفت انگيز اين موجود انديشه نمى كنند، تا راهى به حق يافته و از بيراهه بازگردند.
ناگفته پيدا است منظور از (نظر) در جمله (افلا ينظرون) نگاه كردن عادى نيست ، بلكه نگاهى است توأم با تفكر و انديشه و دقت.
 
منبع:
تفسير نمونه جلد 26 صفحه 427تا429
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد