بیشترین سفارش و تاکید نسبت به زیارت ثامن الائمه ابوالحسن علی بن موسی الرضا (ع) شده. علت این امر چنان که از متن احادیث بر می آید.اولاً: دوری مرقد مطهر حضرتش از خاستگاه اسلام و موطن ائمه و مسلمانان یعنی مکه و مدینه است. با توجه به دشواری فراوان مسافرت و خطراتی که داشته، طبیعی و عادی است که در ترغیب و تشویق به زیارت آن حضرت تاکید زیادتری بشود. تا جمع بیشتری از شیعیان به مشرق کشورهای اسلامی، خراسان روی آورند. و تشیع در این ناحیه پررونق شود .
ثانیاً: با توجه به فرقه های مختلفی که در اسلام پیدا شدند و ائمه اثنی عشر همه را قبول نداشتند. مانند اسماعیلیه و واقفیه،کسانی که امامت این هشتمین پیشوای منصوب از طرف خدا و رسولش را پذیرفتند. امامت بقیه ائمه اثنی عشر را نیز قبول کردند. و در مساله ولایت به اسلام راستین و خالص راه یافتند.(1).
علاوه بر آن که ثواب داشتن معادل حج و بلکه یک میلیون حج که در روایت آمده است وقتی است که همراه با معرفت باشد. ابونصر بزنطی گوید: در نوشته ای از ابوالحسن الرضا (ع) خواندم: به شیعیان من ابلاغ کن: همانا زیارت من نزد خدا برابر هزار حج است.
راوی گوید با حضرت جواد (ع) گفتم: برابر هزار حج است؟ حضرت گفت: آری سوگند به خدا هزار هزار (یک میلیون) حج. اما برای کسی که با عارف به حقش او را زیارت کند. (2)
مراد از عارف به حق آن حضرت طبق روایت امام صادق (ع) این است که امام صادق(ع) می فرماید. بداند او امامی است که اطاعتش (از طرف خدا) ورسولش واجب است او دور از وطن و شهید است. (3)
نتیجه آن که ثواب زیارت امام رضا(ع) در روایات معادل حج تمتع یا هزار حج یا یک میلیون حج شده هیچ ایراد و اشکالی ندارد. چرا که حقیقت زیارت کعبه ، توجه به ولایت است که در روایات به این مسئله تصریح شده است . علاوه بر آن که در صورتی این ثواب است که زائر عارف به حق امام (ع) باشد.
منبع:
1- شوق دیدار،دکتر محمد مهدی رکنی، ص 111 و 114 و 115، چاپ و صحافی ، موسسه چاپ آستان قدس رضوی، چاپ چهارم سال 1381.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
ثانیاً: با توجه به فرقه های مختلفی که در اسلام پیدا شدند و ائمه اثنی عشر همه را قبول نداشتند. مانند اسماعیلیه و واقفیه،کسانی که امامت این هشتمین پیشوای منصوب از طرف خدا و رسولش را پذیرفتند. امامت بقیه ائمه اثنی عشر را نیز قبول کردند. و در مساله ولایت به اسلام راستین و خالص راه یافتند.(1).
علاوه بر آن که ثواب داشتن معادل حج و بلکه یک میلیون حج که در روایت آمده است وقتی است که همراه با معرفت باشد. ابونصر بزنطی گوید: در نوشته ای از ابوالحسن الرضا (ع) خواندم: به شیعیان من ابلاغ کن: همانا زیارت من نزد خدا برابر هزار حج است.
راوی گوید با حضرت جواد (ع) گفتم: برابر هزار حج است؟ حضرت گفت: آری سوگند به خدا هزار هزار (یک میلیون) حج. اما برای کسی که با عارف به حقش او را زیارت کند. (2)
مراد از عارف به حق آن حضرت طبق روایت امام صادق (ع) این است که امام صادق(ع) می فرماید. بداند او امامی است که اطاعتش (از طرف خدا) ورسولش واجب است او دور از وطن و شهید است. (3)
نتیجه آن که ثواب زیارت امام رضا(ع) در روایات معادل حج تمتع یا هزار حج یا یک میلیون حج شده هیچ ایراد و اشکالی ندارد. چرا که حقیقت زیارت کعبه ، توجه به ولایت است که در روایات به این مسئله تصریح شده است . علاوه بر آن که در صورتی این ثواب است که زائر عارف به حق امام (ع) باشد.
منبع:
1- شوق دیدار،دکتر محمد مهدی رکنی، ص 111 و 114 و 115، چاپ و صحافی ، موسسه چاپ آستان قدس رضوی، چاپ چهارم سال 1381.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی