یکی از جوامع حدیثی مسلمانان؛ الجامع المسند الصحیح المختصر من أمور رسول الله صلى الله علیه و سلم و سننه و أیامه، معروف به صحیح بخاری، از اهلسنت است.
به رغم دفاع بخاری از صحّت روایات کتاب خود و نیز تأکید بسیاری از عالمان اهلسنّت بر «اصح بودن» صحیح بخاری پس از قرآن، نقدهای قابل توجّهی از سوی برخی از علمای اهلسنت و عالمان شیعه بر این کتاب شده است؛ مانند زیاد بودن نقل به معنا در این کتاب و ضعف رجالی و محتوایی.
شیعیان برای پذیرش و یا ردّ یک روایت برای خود اصول و معیارهای عقلی و نقلی دارند، و برای شیعه در این اصول و معیارها؛ «شیعه» و یا «اهلسنت» بودن یک راوی به تنهایی علت برای قبولی و یا ردّ روایت نیست؛ لذا علمای رجال و حدیث شیعه؛ تمام کتابها -حتی کتابهای اربعه(چهارگانه) شیعه- را در معرض تحلیل و بررسی قرار داده و به هیچکدام از این منابع، نام صحیح اطلاق نکردهاند. کتاب صحیح بخاری نیز از این موضوع نیست استثنا. به علاوه؛ روایات بسیاری از این کتاب در تألیفات قدیم و متأخر شیعی نقل شده و مورد پذیرش قرار گرفته است.