توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » چرا قرآن كريم انسان نا اميد را كافر دانسته؟

چرا قرآن كريم انسان نا اميد را كافر دانسته؟

در آيات مختلفي از قرآن درباره يأس و نااميدي سخن گفته شده و از آن نهي شده است. گاهي از انسان نا اميد به گمراه تعبير شده، گاه به كافر. به عنوان مثال در آيه 56 سوره حجر مي فرمايد: «َ وَ مَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّون» جز گمراهان، چه كسى از رحمت پروردگارش مأيوس مى‏ شود؟![1] و در آيه ديگري نااميدي از رحمت خدا را هم رديف كفر دانسته است: «وَ لَا تَاْيَْسُواْ مِن رَّوْحِ اللَّهِ  إِنَّهُ لَا يَاْيَْسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُون» و از رحمت خدا مأيوس نشويد كه تنها گروه كافران، از رحمت خدا مأيوس مى ‏شوند!»[2]

براي تبيين ارتباط بين نااميدي و كفر لازم است بدانيم كه فرد نا اميد، در واقع نا اميد از رحمت و فضل و گشايش پروردگارش است؛ درحاليكه بر هر كس كه ايمان به خدا دارد لازم و حتمى است معتقد شود كه خدا هر چه بخواهد انجام مى‏ دهد و به هر چه اراده كند حكم مي كند، و هيچ قاهرى نيست كه بتواند بر مشيت او فائق آيد و يا حكم او را عقب اندازد، و هيچ مومني نمى‏ تواند و نبايد از روح خدا (فرج و رحمت خدا) مايوس و از رحمتش نااميد شود؛ زيرا ياس از روح خدا و نوميدى از رحمتش در حقيقت محدود كردن قدرت اوست كه در معنا همان كفر به وسعت رحمت الهي است.[3]

در واقع نا اميدي از رحمت خدا ايجاد نمي شود، مگر در اين سه حالت:
1.زمانيكه انسان معتقد شود كه خداوند قادر برامور نيست.
2. انسان معتقد شود كه خداوند عالم و آگاه به خواسته او و اتفاقات عالم نيست.
3. يا اينكه انسان خدا را عالم و آگاه بداند، اما گمان كند كه او بخيل است و كريم نيست.
 هر كدام از اين سه حالت موجب كفر مي شود. از آنجا كه نااميدي از رحمت خداوند تنها از طريق يكي از اين سه فكر حاصل مي شود و هر يك از اينها نيز نوعي كفر است، بنابراين هر نااميدي اي، همان كفر است.[4] در نتيجه انسان بايد مراقب باشد كه در سختي هاي زندگي اميد خود را از دست ندهد و اين مهم زماني ميسر مي شود كه انسان در گرفتاري ها همواره قدرت خداوند بر حل مشكل و رحمت او را نسبت به بنده اش يادآور شود، تا آن آرامش و طمانينه را كه خداوند به مومنانش وعده داده با تمام وجود حس كند و با اميدي مضاعف به انجام وظايفش همت گمارد.

پي نوشت:
[1] .حجر،56
[2] .يوسف،87
[3] . الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه قم ،1417،ج‏11، ص: 234
[4] . مفاتيح الغيب، فخر رازي، دار احياء التراث العربى، بيروت، 1420، ج‏18، ص: 501

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد