خانه » همه » مذهبی » چرا نخست ازظالمان ،سپس ميانه روان ،و بعدسابقين سخن مى گويد، درحالى كه ازجهاتى عكس آن اولي است؟

چرا نخست ازظالمان ،سپس ميانه روان ،و بعدسابقين سخن مى گويد، درحالى كه ازجهاتى عكس آن اولي است؟

(ثمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَب الَّذِينَ اصطفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَ مِنهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنهُمْ سابِقُ بِالْخَيرَتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِك هُوَ الْفَضلُ الْكبِيرُ)(فاطر/32)

چرا درآيه 32سوره فاطر نخست از گروه ظالمان،سپس ميانه روان،و بعد سابقين بالخيرات سخن مى گويد،در حالى كه از جهاتى عكس آن اولى به نظر مى رسد؟!
بعضى مفسران بزرگ در پاسخ اين سؤ ال گفته اند كه هدف بيان ترتيب مقامات مردم در سلسله تكاملى است،زيرا نخستين مرحله،مرحله عصيان و غفلت است،بعد از آن مقام توبه و انابه،و سرانجام توجه و قرب به خدا،هنگامى كه معصيتى از انسان سر مى زند او (ظالم) است،و هنگامى كه به مقام توبه برمى آيد مقتصد است،و زمانى كه توبه او به مقام قبول رسيد و مجاهداتش در راه خداوند افزون گشت به مقام قرب او مى رسد و در سلسله (سابقين بالخيرات) قرار مى گيرد.
بعضى نيز افزوده اند كه اين ترتيب به خاطر فزونى و كمى افراد اين سه گروه است،ظالمان اكثريت را تشكيل مى دهند،و مقتصدان در مرحله بعد،و سابقين بالخيرات كه خاصان و پاكانند از همه كمترند، هر چند از نظر كيفيت ازهمه والاترند.
جالب اينكه در حديثى از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده كه فرمود: ظالم را از اين نظر مقدم داشته تا از رحمتش مايوس نگردد، و سابقين به خيرات را از اين رو مؤ خر نموده تا به عملشان مغرور نگردند و هر سه معنى ممكن است منظور باشد.
منبع:
تفسير نمونه ج 18 ص 264و265

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد