خانه » همه » مذهبی » چهار “نباید” در حوزه تشخیص و درمان

چهار “نباید” در حوزه تشخیص و درمان

البته در شرایطی می توان نظر بیمار را در مورد پذیرش یک درمان یا تست خاص جویا شد، اما انجام دادن تستهای پرهزینه یا درمانهای غیرضروری صرفا به خاطر جلب رضایت بیمار (که معمولا اطلاع چندانی از پزشکی ندارد) در هیچ جای دنیا عمل اخلاقی به شمار نمی رود. مجله ریدرزدایجست چهار “نباید” در حوزه تشخیص و درمان را لیست کرده است که بد نیست آنها را با هم مرور کنیم:
کمر درد:  در موارد کمر درد زیر 6 هفته (به جز موارد خاص) نیازی به عکس گرفتن نیست.
خیلی از دردهای کمر به خودی خود قابل رفع شدن است. دردهای کمر مگر در موارد خاص (مثلا بعد از تصادف یا زمین خوردن) نیازی به بررسی تصویری و رادیو گرافی ندارند و ممکن است برای بسیاری از افراد به خودی خود پیش آمده و به خودی خود رفع شوند. ( 12 روش تسکین درد کمر )
غربالگری تراکم استخوانی: خانمهای زیر 65 سال و آقایان زیر 70 سال نیازی به غربالگری معمول ترکم استخوانی (دانسیتومتری) ندارند
در سنین کمتر از سنهای یاد شده، هیچ نیازی به یک غربالگری نیست، مگر اینکه شواهدی (مثلا شکستگی ها مکرر) وجود داشته باشد. در موراد غیر علامتدار در سنهای کمتر، ممکن است انجام دانسیتومتری غیر ضروری، پزشک را اشتباها به این نتیجه برساند که بیمار باید داروهای مقابله با پوکی استخوان استفاده کند، داروهایی که علاوه بر هزینه، عوارض هم خواهند داشت.
انجام EKG (نوار قلبی) : ECG سالانه در افراد با ریسک پایین لازم نیست
اگر هیچ علامتی مرتبط با سیستم قلبی-عروقی بیمار وجود ندارد و بیمار از نظر فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی (اختلالات زمینه ای مانند چربی، قند و فشار بالا یا سیگاریهای قهار) در سطح پایینی است، گرفتن نوار قلب هیچ فایده ای برای بیمار ندارد. حتی ممکن است با مشاهده تغییرات جزیی باعث شروع روند پیچیده ای برای کشف مشکل شود که در نهایت به کشف هیچ چیزی نخواهد انجامید.
سینوزیت: در بیشتر مواقع هیچ آنتی بیوتیکی لازم نیست
آنتی بیوتیکها فقط بر علیه باکتریها عمل می کنند و ضد همه چیز نیستند. در حالیکه بیشتر موارد سینوزیت ناشی از زمینه حساسیتی و یا ویروسی هستند. بنابراین آنتی بیوتیکها در بسیاری از موارد غیرباکتریایی نه تنها هیچ فایده ای ندارند، بلکه هزینه و عوارض اضافی را به بیمار تحمیل می کنند. علاوه بر آن مصرف بی رویه آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) باعث ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی هم می شود

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد