خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چه عواملی موجب بروز سندرم صافی سر می شوند؟

چه عواملی موجب بروز سندرم صافی سر می شوند؟

سؤال روز صد و هشتاد و ششم تولد

چه عواملی موجب بروز سندرم صافی سر می شوند؟

در این مقاله سعی شده است به علل و عوامل رایج صاف شدن سر نوزاد پرداخته شود.

185 compressed - چه عواملی موجب بروز سندرم صافی سر می شوند؟
شایع ترین علت صافی سر نوزاد حالت قرار گیری او به هنگام خواب است. نوزادانی که هر روز ساعتهای زیادی به پشت خوابانده می شوند، بعضی اوقات در یک نقطه دچار صافی سر می شوند. این اتفاق نه تنها به هنگام خواب آنها ، بلکه به دلیل قرار گرفتن شان در صندلی کودک مخصوص خودرو، آغوشی، کالسکه، تاب و صندلی گهواره ای نیز رخ می دهد.
 
نوزادان نارس به احتمال زیاد دارای سری صاف هستند. جمجمه آنها نسبت به نوزادان دیگر نرمتر می باشد. آنها همچنین به دلیل ضرورتهای پزشکی مانند ماندن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU)، زمان زیادی را به پشت خوابانده می شوند، بدون آنکه جابجا شده یا از جای خود برداشته شوند.
 
سندرم صافی سر حتی می تواند پیش از تولد به دلیل فشار وارده از ناحیه لگن مادر یا قل دیگر (در صورت دوقلو بودن جنین) شروع شود. در حقیقت بسیاری از نوزادانی که حاصل زایمانهای چند قلو زایی هستند سر آنها در بعضی نواحی صاف می باشد.
 
سندرم صافی سر به دلیل سفت شدن ماهیچه های گردن نوزاد بوجود می آید به طوری که این وضعیت چرخاندن سر را برای نوزاد سخت می کند. این وضعیت گردن تورتیکولیس نامیده می شود. به دلیل آنکه چرخاندن سر در این وضعیت دشوار می باشد، نوزادان تمایل پیدا می کنند به هنگام خوابیدن سر خود را در همان وضعیت حفظ کنند. این امر می تواند موجب صاف یا تخت شدن آن ناحیه از سر شود. آنگاه با صاف شدن ناحیه ای از سر، وضعیت تورتیکولیس می تواند حادتر شود.
 
چرخاندن سر برای نوزاد انرژی زیادی می طلبد. بنابراین آندسته از نوزادانی که صاف شدگی شدیدی دارند، تمایل داشته در همان ناحیه باقی بمانند و گردن آنها به دلیل عدم تحرک سفت می شود.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد