خانه » همه » مذهبی » چه ملاك هاي براي انتخاب همسر بايد رعايت شود؟

چه ملاك هاي براي انتخاب همسر بايد رعايت شود؟

براي ازدواج لازم است به ملاك هاي انتخاب همسر دقت كنيد.
اين ملاك ها از اين قرارند:
1. ايمان و تدين: يكي از اصلي ترين معيارهاي همسر خوب تدين و ايمان اوست. اگر اين عامل در شريك زندگي شما باشد، در پرتو آن بسياري از مسائل زندگي از جمله تفاهم، گذشت، ايثار، تعاون، تربيت ديني فرزندان و وفاداري، حيا، عفت، حجاب و آسايش و… حل خواهد شد. چرا كه ايمان يك نيروي بسيار قوي معنوي و باطني است كه هميشگي است و آثار مستمر خود را به همراه دارد.
2. اخلاق خوب: اخلاق و صفات پسنديده ميوه هاي تدين و ايمان و عمل صالح است. فردي كه داراي صفات خوب اخلاقي است در خود شما اثر مي گذارد، صبور است و با مشكلات زندگي كنار مي آيد و در آينده فرزندان خوبي تربيت مي كند.
3. اصل و نسب خانوادگي: همسر و شريك زندگي انسان شاخه اي از درخت خانواده اش است. خصلت هاي آنها به طور اجمالي در او هست. اگر آنها ديندار باشند يا خانواده اي شجاع و… باشند[1] اين صفات در فرزندشان نيز اثر گذاشته است. البته گاهي هم فرد با اراده خود مسير ديگري (خوب يا بد) جداي از مسير خانواده براي خود بر مي گزيند.
4. هم كفو و هماهنگ: دو زوج وقتي با هم تفاهم و رابطه اي ناگسستني دارند كه اشتراكات و هماهنگي هاي زيادي با هم داشته باشند. هر قدر شما براي يافتن شريك زندگي خود كه تناسب بيشتري با شما داشته باشد زيادتر تلاش كنيد زندگي اي سرشار از نشاط، آرامش، تفاهم بيشتري خواهيد داشت.
حال به برخي از هماهنگي ها اشاره مي كنيم:
1. هماهنگي و تناسب در دينداري: اينگونه نباشد كه يكي اعتقادي نداشته باشد و ديگري اهل عبادت و معتقد باشد. مگر اينكه انسان داراي اراده الهي راسخ و ايماني قوي باشد و مطمئن باشد كه با اين ازدواج مي تواند مسير همسرش را عوض كند و بر او اثر مثبت بگذارد و رنگ نپذيرد چنين فردي حتماً بايد از نظر ايمان و اعتقادات قوي و خود ساخته باشد.
2. تناسب در مال: همسر انسان بايد با او تناسب مالي داشته باشند. به گونه اي نباشد كه يكي در ناز و نعمت زندگي مي كرده و ديگري با مشقت و سختي. به عنوان مثال اگر جواني متوسط از لحاظ مالي، خانمي از خانواده اي ثروتمند را به همسري برگزيند، اگر شبانه روز هم كار و تلاش كند نمي تواند همسرش را راضي كند، مگر اينكه آن فرد و خانواده اش از لحاظ ايمان بسيار قوي باشند و بتوانند به خاطر خدا گذشت كنند و از مالشان بدون منّت در اختيار او هم قرار دهند (دقت در انتخاب چنين همسري لازم است در غير اين صورت اين همسر بعد از ازدواج وقتي كه با شرايط سختي كه مواجه شد شروع به ناسازگاري مي كند.
3. تناسب در سن: بهتر است بين زن و شوهر 5-3 سال اختلاف سني باشد (مرد بزرگتر باشد) البته اين يك قانون كلي نيست و بر حسب موارد فرق دارد براي ازدواج بلوغ جنسي، عقلي، اجتماعي، اقتصادي و شرعي لازم است.
4. تناسب در عقل: دو زوج نبايد از نظر عقلي تفاوت زيادي با هم داشته باشند و الا زندگي آنها سخت خواهد شد.
5. تناسب در جسم: دو زوج بهتر است از نظر جسماني تناسب داشته باشند (قد، وزن، سلامت جسماني) گاهي مواقع زوج ها در ابتدا به اين عامل توجه نمي كنند و بعد از ازدواج نسبت به اين عوامل حساسيت به خرج مي دهند كه باعث تلخي و اختلاف در زندگي مي شود.
6. تناسب روحي: روحيات افراد با هم فرق دارد، مثلاً برخي برون گرا (اهل شوخي، ارتباط با ديگران و معاشرت، تفريح، جنب و جوش و تحرك زياد و…) و برخي دورن گرا (تمركز بر خود، تفكر زياد، عدم ارتباط زياد با ديگران و…) هستند، اگر اين تناسب حفظ نشود (يعني هر دو از يك گروه نباشند) در زندگي مشترك به احتمال زياد با مشكل مواجه مي شوند و همچنين از نظر سلامت روحي و رواني بايد هم خواني داشته باشند.
7. تناسب در زيبايي: گاهي افراد بدون توجه به حد زيبايي خود دنبال شريك زندگي اي زيباتر از خود مي گردند و به همين دليل مشكل پسند مي شوند، حال آنكه آنها بايد زيبايي را در مقايسه با خود بسنجند. البته معيار زيبايي ها نزد افراد فرق دارد، ممكن است فردي نسبت به شخصي زيبا باشد و همان فرد نسبت به ديگري نازيبا. روايات، ما را از انتخاب زن زيبايي كه در خانواده اي بي ايمان رشد كرده نهي كرده اند.
معدل گيري: آنچه مهم است اين است كه انسان در ايمان و اخلاق نيكو و اصل و نسب شريك زندگي خود به حدنصاب خوب توجه داشته باشد و به كمتر از آن رضايت ندهد. و در بقيه صفات معدل گيري كند كه آيا اين فرد با داشتن اين صفات معدل خوبي مي گيرد يا نه، چون انسان ها، كامل كامل نيستند، هر فردي در برخي از جهات نقص دارد و در برخي صفات عيب ندارد. كه البته براي انتخاب بهتر، مي توانيد از مشورت، تحقيق (از دوستان، مدرسه، همسايه ها، اقوام، و…) و مشاوره ازدواج كمك بگيريد و پس از اينكه تصميم جدي براي انتخاب داشتيد و به خواستگاري رفتيد از گفتگوهاي حضوري (بحث در مورد نقاط مشترك و تفاوت ها)، مكاتبه، تماس هاي تلفني و… كمك بگيريد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1 انتخاب همسر، آيت الله اميني، سازمان تبليغات.
2. جوانان و انتخاب همسر، علي اكبر مظاهري، پارسايان.
3. مشاوره ازدواج و خانواده، سيد مهدي پيرجندي، نشر آواي نور.
4. مشاوره ازدواج و خانواده درماني، شكوه نوابي نژاد، نشر انجمن اوليا و مربيان.

پي نوشت:
[1] . برخي از خانواده ها در برخي صفات شاخص هستند. به عنوان مثال مادر حضرت ابوالفضل ـ عليه‎ السلام ـ با عنايت و مشورت عقيل برادر حضرت علي ـ عليه‎ السلام ـ انتخاب شد، چرا كه برادر امام نسب شناس بودند و اعتقاد داشتند او بچه هاي شجاعي به دنيا مي آورند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد