خانه » همه » مذهبی » چه نامهايي در قرآن براي قيامت ذكر شده است؟

چه نامهايي در قرآن براي قيامت ذكر شده است؟

چه نامهايي در قرآن براي قيامت ذكر شده است؟

قسمت مهمى از معارف قرآن ، و مسائل اعتقادى آن ، بر محور مسائل مربوط به قيامت و رستاخيز دور مى زند، چرا كه مهمترين تاثير را در تربيت انسان و روند تكامل او دارد.
نام هائى كه در قرآن براى اين روز بزرگ انتخاب شده نيز بسيار است و هر كدام بيانگر بعدى از ابعاد آن روز مى باشد، و به تنهائى مى تواند مسائل بسيارى را در اين رابطه بازگو كند.
به گفته مرحوم (فيض كاشانى ) در (محجة البيضاء) در زير هر يك از اين نامها سرى نهفته شده ، و در هر توصيفى معناى مهمى بيان گشته ، بايد كوشيد تا اين معانى را درك كرد و اين اسرار را يافت .
او بيش از يكصد نام براى قيامت ذكر كرده كه همه يا اكثر آن را مى توان از قرآن مجيد استفاده كرد. مانند (يوم الحسرة ) ،(يوم الندامة ) ،(يوم المحاسبة ) ،(يوم المسالة )،(يوم الواقعة ) ،(يوم القارعة ) ،(يوم الراجفة )، (يوم الرادفة )، (يوم الطلاق ) ،(يوم الفراق )، (يوم الحساب ) ،(يوم التناد) ،(يوم العذاب ) ،(يوم الفرار) ،(يوم الحق )،(يوم الحكم ) ،(يوم الفصل ) ،(يوم الجمع ) ،(يوم الدين )) ،(يوم تبلى السرائر) ،(يوم لا يغنى مولى عن مولى شيئا) ،(يوم يفر المرء من اخيه )، يوم لا ينفع مال و لا بنون ) و (يوم التغابن و ….)
ولى معروفترين نام آن همان (يوم القيامة ) است كه هفتاد بار در قرآن مجيد ذكر شده ، و حكايت از قيام عمومى بندگان و رستاخيز عظيم انسانها مى كند و توجه به آن نيز انسان را به قيام در اين دنيا براى انجام وظيفه دعوت مى نمايد.
به عقيده ما براى بيدار شدن از خواب غفلت و غرور، و مهار كردن نفس ‍ سركش ، و تعليم و تربيت انسان ، كافى است كه در اين نامها بينديشيم و وضع خود را در آن روز عظيم ، روزى كه همگى در پيشگاه خداوند بزرگ حاضر مى شويم ، و پرده ها كنار مى رود و اسرار درون ظاهر مى شود، بهشت تزيين مى گردد و جهنم بر افروخته مى شود، و همگان در پاى ميزان عدل الهى حاضر مى شويم در نظر بگيريم

منبع:

تفسير نمونه ج25 ص284 و 285

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد