خانه » همه » مذهبی » چه چیزهایی قلب رامی میراند

چه چیزهایی قلب رامی میراند


چه چیزهایی قلب رامی میراند

۱۳۹۳/۰۳/۲۸


۱۳۹ بازدید

سلام طبق ایات وروایات چه چیزهایی قلب رامیمیراند که نتیجش اون ایه قرانه که دیگرنه چشم هایش میبیند ونه گوشهایشان میشنوندو…

رسول اعظم (ص)فرمودند: چهار چیز است که دل را می‌میرانند:
۱- گناه روی گناه
یک گناه، یک نقطه سیاه در قلب ایجاد کرده و تکرار برگناه، این نقطه را بزرگ تر می گرداند تا این که تمام قلب سیاه می شود. این قلب سیاه، محصول عمل چه کسی است غیر از خودمان. مطابق روایات، قساوت قلب، بدترین عقوبت برای بندگان است(میزان الحکمه 16995). پس اگر دچار آن شدیم باید فوراً در صدد رفع آن بر آییم.
قلب، همان روح است و این مشکلی که بر روح وارد آمده از ناحیه خود ماست. خداوند می فرماید: اعمالشان چون زنگاری بر دل هایشان نشسته است. (مطففین/14)
این آیه نشان می دهد که سبب قساوت و زنگار دل، اعمال خود انسان هاست.
2- بگو مگوی زیادی با زنان نامحرم
۳- بگو مگو با احمق که تو می‌گی و او می‌گوید (در حالی‌که )بازگشت (سخنانتان) به خیر نیست .
۴- همنشینی با مردگان. عرضه داشتند یا رسول الله مردگان کیانند؟ حضرت فرمودند: انسان متمول بی دین و بی‌تقواست.( مجموعة ورام؛ ج 2 ؛ ص118)
نحوه به وجود آمدن قساوت قلب بسیار ساده است. انسان از ابتدا که قساوت قلب ندارد. با دور شدن از معنویات و در دنیا فرو رفتن و به گناه آلوده شدن، قساوت قلب و زنگار دل نیز شروع می شود. روحی که از خدا نشأت گرفته و می تواند به جایی برسد که « به جز خدا نبیند» ، حالا در دست یک انسان بیچاره دارد ذبح می شود و لحظه لحظه از موطن اصلی خود که همانا ملکوت باشد دور می گردد.
مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم
علی بن ابیطالب می فرمایند: قَدْ خَرَقَتِ الشَّهَوَاتُ عَقْلَهُ، وَأَمَاتَتِ الدُّنْیَا قَلْبَهُ، وَوَلِهَتْ عَلَیْهَا نَفْسُهُ، فَهُوَ عَبْدٌ لَهَا، وَلِمَنْ فِی یَدَیْهِ شَیْءٌ مِنْهَا، حَیْثُـمَا زَالَتْ زَالَ إِلَیْهَا، وَحَیْثُما أَقْبَلَتْ أَقْبَلَ عَلَیْهَا؛ لاَ یَنْزَجِرُ مِنَ اللهِ بِزَاجِرٍ، وَلاَیَتَّعِظُ مِنْهُ بِوَاعِظٍ،( نهج البلاغه،خطبه 109) خواسته هاى دل، عقلش را نابود ساخته، دنیا قلبش را می میراند و شیفته آن می کند، او بنده دنیا است و بنده کسى که چیزى از دنیا در دست دارد، دنیا به هر طرف بلغزد، او هم مى لغزد، و به هر جانب رو کند به همان سو رو می نماید، هر چه بیمش دهند از خدا نمی ترسد و از هیچ واعظى پند نمى پذیرد.
دل مردگی یک واقعیت است که قابل انکار نیست، گاه در اثر بی حیایی و کثرت گناه ایجاد می شود و گاه به خاطر لگدکوب کردن عقل و تدبیر توسط شهوات و بالاخره گاهی هم به علت مقهور و بنده دنیا شدن.
امیرمۆمنان علی بن ابیطالب می فرمایند: وَ مَنْ قَلَّ حَیَاۆُهُ قَلَّ وَرَعُهُ،مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ، وَمَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ(-همان،حکمت 349) و کسى که حیایش کم شد، پارسائیش نقصان می گیرد و کسی که پارسائیش نقصان گیرد قلبش مى میرد و کسى که قلبش بمیرد، داخل دوزخ مى شود.
غفلت قلب انسان را مى میراند یعنى، پس از قساوت و سنگدلى، مرگ قلب فرا مى رسد، به گونه اى که دیگر مواعظ و اندرزها تأثیرى در آن نمى کند. در چنین حالتى، راه بازگشت به روى او بسته مى شود و امیدى براى سعادت او باقى نمى ماند.
امیرمۆمنان على(علیه السلام) مى فرمایند: مَنْ غَلَبَتْ عَلَیهِ الْغَفْلَةُ مَاتَ قَلْبُهُ؛ کسى که غفلت بر او چیره شود، قلبش مى میرد.( شرح فارسى غرر الحکم، ج 5، ص 293)
قساوت قلب از نظر قران
1. عدم پذیرش سخن (حق زمر/22)
2. پیمان شکنی( مائده/13)
3. بی¬توجّهی به آیات و نشانه¬های الهی( بقره/74)
4. طول امل (حدید/16)
5. مداومت بر کارهای زشت و معاصی (انعام/43)
به طور تفصیلی نیز مواردی که باعث قساوت و زنگار دل می شود را بر می شماریم.
1- دوستی شهوات: کسی که دلش با دوستی شهوات دنیایی باشد قلب او از یاد خدا محجوب می گردد.( میزان الحکمة، ح16985)
2- کثرت کلام و زیاد سخن گفتن به غیر ذکر خدا قساوت قلب می آورد.
3- آرزوهای بلند دنیایی: خداوند به حضرت موسی فرمود: ای موسی! آرزویت را در دنیا دراز مکن که قلبت سخت و انعطاف ناپذیر می شود.(همان ح17000)
4- رفت و آمد با دوستانی که اهل بی بند و باری و حرام باشند.
5 از امیر مؤمنان روایت شده: اشکها خشک نمی شوند مگر به سبب سختی دلها; و دلها سخت و سنگین نمی شوند مگر به سبب فزونی گناه(بحارالانوار، ج 7، ص 55)
6- خندیدن زیاد
7- شنیدن لهو و لعب، چه در قالب موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب و چه در قالب حرف های پراکنده دوستان( البته باید توجه داشته باشیم که مراد از حرف های پراکنده، حرف هایی است که ثمره مفید دنیایی و اخروی نداشته و باعث غفلت انسان نیز می شود. این طور نیست که شاد بودن، موجب قساوت قلب شود. البته شادی باید هدایت شده باشد.)
8- دنبال شکار رفتن برای تفریح
9- امام صادق علیه السلام: خداوند متعال به موسی(علیه السلام) وحی فرستاد که ای موسی از فزونی اموال خوشحال مباش، و یاد مرا در هیچ حال ترک مکن; چرا که فزونی مال غالبا موجب فراموش کردن گناهان است و ترک یاد من قلب را سخت می کند.(همان)
موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد