خانه » همه » مذهبی » چگونه شوخ طبع باشیم؟

چگونه شوخ طبع باشیم؟


چگونه شوخ طبع باشیم؟

۱۳۹۳/۰۹/۲۸


۴۰۳۱ بازدید

مشورت ادراک و هشیاری دهد

عقل ها مر عقل را یاری دهد

گفت پیغمبر بکن ای رای‌زن

مشورت کالمستشار المؤتمن (امین و مورد اعتماد)

(مثنوی معنوی مولوی)

از مکاتبه تان با ما، که نشانگر اعتماد شما به این مرکز است خرسندیم و خوشحالیم مخاطبمان فردی است که در مواجهه با دغدغه های ذهنی اش، اقدام به مشاوره خواهی می کند. این را بدانید که یکی از نشانه های افراد عاقل و پویا، کسب آگاهی در زمینه های مورد نیاز است. به خاطر این فهم زیبا به شما تبریک می گوییم و امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشیم.

مشورت ادراک و هشیاری دهد

عقل ها مر عقل را یاری دهد

گفت پیغمبر بکن ای رای‌زن

مشورت کالمستشار المؤتمن (امین و مورد اعتماد)

(مثنوی معنوی مولوی)

از مکاتبه تان با ما، که نشانگر اعتماد شما به این مرکز است خرسندیم و خوشحالیم مخاطبمان فردی است که در مواجهه با دغدغه های ذهنی اش، اقدام به مشاوره خواهی می کند. این را بدانید که یکی از نشانه های افراد عاقل و پویا، کسب آگاهی در زمینه های مورد نیاز است. به خاطر این فهم زیبا به شما تبریک می گوییم و امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشیم.

*** پرسشگر گرامی؛ شما برای اینکه حس شوخ طبعی خود را پرورش دهید و روابط خوبی با دیگران برقرار کنید، می توانید از راهکارهای زیر بهره بگیرید :

1. با تمرکز بر روی موضوعات جالب سعی در بیدار کردن حس شوخ طبعی خود داشته باشید. شاید این امر در مراحل اولیه قدری دشوار به نظر برسد، اما چیزی نخواهد گذشت که تمام اطراف خود را مملو از چیزهایی خواهید دید که باعث بیدار کردن حس شادی و خوشحالی در شما می شوند. با اتکا به این شیوه از زندگی خود نیز لذت بیشتری خواهید برد.

2. اگر احساس می کنید که به تازگی خیلی کمتر از گذشته می خندید، شاید بهتر باشد که ارتباط خود را با افراد شوخ و با مزه بیشتر کرده و از افراد بی حوصله و غمگین فاصله بگیرید.

3. یاد بگیرید که به برخی از کارهای خودتان هم بخندید. بسیاری از افراد به دلیل ناامنی ها و ترس هایی که در وجود خود احساس می کنند، قادر به انجام چنین کاری نیستند. آنها از این می ترسند که در نظر دیگران احمق و فاقد صلاحیت جلوه کنند. به هر حال همه افراد در زندگی خود دچار اشتباه می شوند، اگر به برخی اشتباهات خود بخندید، یعنی آنها را کم اهمیت جلوه داده اید.

4. عکس های جالب و جوک های بامزه را جمع کنید و بر روی در یخچال یا تابلوی اعلانات بچسبانید تا همه بتوانند آنها را ببینند و لذت ببرند. البته باید از انواع جوک های نژاد پرستانانه، برانگیزاننده جنسی و پلید و بی ادبانه (غیر شرعی) صرف نظر کنید. باور کنید که بدون وجود یک چنین مسائلی باز هم می توانید بخندید. ارزشی برای مقوله های زشت قائل نباشید.

5. از حس شوخ طبعی برای حل مشکلات موجود در روابط خود بهره بگیرید. زمانیکه در رابطه خود به بن بست می رسید، سر شوخی را باز کنید. فردی تعریف می کرد که چندی پیش با همسر خود مشاجره ای داشت. در گرماگرم بحث همسرش ناگهان حرف بدی به او زد، او هم با شنیدن آن عبارت به همسرش گفت تو با بیان یک چنین عبارات زننده ای کمر مرا شکستی! ناگهان همسرش شروع به خندیدن کرد و خودش هم همین کار را ادامه داد. چیزی نمی گذرد که هر دو یادشان می رود که چرا با هم دعوا می کردند و همه چیز به حالت عادی باز می گردد.

6. اخم های خود را باز کنید. یاد بگیرید که لبخند بزنید؛ به خاطر بسپارید که خنده مسری است، البته غمگین بودن هم همین طور است. پس ترجیح می دهید چه چیزی به دیگران هدیه کنید؟ می دانید پاسخ چیست؟ مردم دوست دارند در اطراف کسانی باشند که شادی و نشاط به آنها هدیه می دهند. همواره در دسترس، با محبت و مهربان باشید. هرگز نگذارید که مشکلات شما را دچار ترش رویی کند. همیشه آماده شوخی کردن باشید، به خصوص وقتی دیگران نمی توانند این کار را بکنند.

7. هر روز زمانی را به خنده اختصاص دهید. کار خود و دیگر ضروریات را جدی بگیرید اما مشکلات فرعی را زیاد جدی نگیرید؛ سعی کنید چشمانتان را به روی شوخی و مزاح بگشایید.

8. در پایان هر روز از خودتان بپرسید : امروز چه چیزهای خنده داری برای من اتفاق افتاد؟ امروز چه کاری کردم که خنده دار بود؟ چه موارد خنده داری دارم که برای دیگران تعریف کنم؟ تمام تجربه های خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. هرگز از جمع آوری مطالب و قصه های خنده دار باز نایستید. برنامه های تلویزیونی خنده دار و مورد علاقه خود را فقط در ساعات پخش تماشا نکنید، بلکه آنها را ضبط کنید و هر گاه به تغییر وضعیت و شاد شدن نیاز داشتید از آنها استفاده کنید. از پوشه یا یک آلبوم برای نگهداری نوشته های خنده دار، فیلم ها و کارتون های مورد علاقه تان استفاده کنید. یک نوار خنده دار با خودتان داشته باشید تا هنگام ترافیک آن را گوش دهید و لذت ببرید. وقتی که به دنبال چیزهای خنده دار و جالب می گردید، افکار و جملات بامزه ناگهان به ذهن تان خطور می کند،‌ آنها را به خاطر بسپارید و برای شاد کردن دیگران از آنها استفاده کنید.

9. یاد بگیرید که از شوخی و مزاح به عنوان وسیله ای برای بهبود روابط تان در زندگی استفاده کنید؛ حس شوخ طبعی بهترین سپرده ای است که شما می توانید در بانک روابط خود نگهداری کنید.

10. از شوخی و مزاحی است که باعث خنده و مسخره کردن دیگران می شود اجتناب کنید؛ اگر شما افتادید و دستتان شکست و کسی فریاد زد چوب خشک ! احتمالاً از این رفتار چندان خوشتان نمی آید. حس شوخی و مزاح را در خودتان پرورش دهید. بگذارید که شوخی و خنده شما به کسی کمک کند نه اینکه او را ناراحت و رنجیده کند. شوخی های نابجا، رکیک، تحقیرگونه، مسخره آمیز، خصمانه و بیش از حد، به هیچ وجه مورد تأیید عقل و شرع نیست و باید از آن خودداری کرد.

11. یاد بگیرید که به خودتان بخندید و دیگران با شما و نه به شما بخندند. بی خطرترین هدف برای شوخی شما، خودتان خواهید بود؛ حس شوخی و مزاح، پذیرش اشتباهاتتان را آسانتر می کند. اکثر مردم دوست دارند با کسانی باشند که با آنها راحت ترند، بدون توجه به معایبی که آن فرد دارد. حس کامل و بی نقص بودن را در خود از بین ببرید چون باعث می شود احساس یک بازیگر و دغل باز را پیدا کنید. جهان به کسانی که وانمود می کنند بسیار کامل هستند اصلا نیازی ندارد بلکه به کسانی نیاز دارد که از مردمی که به محدودیت هایشان واقفند دستگیری کنند. این قبیل مردم معمولا حس خوبی از شوخی و مزاح دارند.

12. هرگز ایمیل و پیامک و نامه های خشک و خالی برای دوستانتان نفرستید بلکه جوک هم بفرستید. وقتی که با دوستان خود صحبت می کنید سعی کنید خاطرات شاد و شیرین خود را به جای درد دلهای شکایت آمیز یا غیبت های منفی تعریف کنید. در طول غذا خوردن هم از مسایل شاد و مسرت بخش صحبت کنید. از دیگران بخواهید که آنها هم قصه های خنده دار خود را برای شما تعریف کنند. شما هر چیزی که بخواهید به دست خواهید آورد، اگر شادی و نشاط می خواهید آن را طلب کنید. همیشه هم آماده گفتن این عبارت باشید : خوب، این خیلی خنده داره!

13. ملال آور یا کسل کننده نباشید؛ اگر مردم شما را آدم جالبی نیابند، به سمت افراد دیگر و کانال دیگر خواهند رفت. مزاح و شوخی مؤثر، شنوندگان را مشتاق می کند. یک گفتگو و ارتباط صحیح با بیشتر از یک رشته کلمات سر و کار دارد. یک داستان خوب یک تصویر عینی از خود ارائه می دهد. مردم داستان های پر از شوخی و مزاح شما را به خاطر سپرده و به خوبی آن را برای خود تشریح می کنند.

14. بــه خودتان اجازه دهید که یک آدم شوخ جلوه کنید،‌ بگذارید آدم بزرگی باشید که خصوصیات کودکی اش را هنوز حفظ کرده است. گه گاهی هم احساسات و شادی خود را نشان دهید. همیشه جایی برای بازی و زمانی برای خندیدن و لبخند زدن در زندگی باقی بگذارید. در محل کار و در خانه لبخند بزنید و بگذارید شوخی و شیطنت از شما شروع شود.

15. باید توجه داشته باشید که شوخ طبعی را می توانید کسب کرده و پرورش دهید؛ کافی است که بخواهید و به راهکارهای بالا عمل کنید (یعنی شوخ طبعی و خندیدن را تمرین کنید) تا به مرور زمان بتوانید حس شوخ طبعی خود را افزایش دهید. زمانی که این کار را انجام دهید به این نتیجه می رسید که روابطتتان غنی تر و مستحکم تر می شوند. مردم هم به چشم یک فرد جذاب تر به شما نگاه می کنند. این امر هم به نوبه خود سبب می شود که حس شوخ طبعی شما باز هم بیشتر ارتقا پیدا کند.

*** در پایان این نوشتار هم ابتدا به برخی از فواید لبخند زدن که نمود بارز شوخ طبعی است، اشاره می کنیم، تا با توجه به آن ها در عملی سازی راهکارهای بالا مصمم تر شوید و سپس جملاتی از بزرگان در زمینه خنده و شوخ طبعی ارائه می کنیم که خواندنشان خالی از فایده نیست :

1. لبخند جذابتان می کند؛ همه ما به سمت افرادی که لبخند می زنند کشیده می شویم. لبخند یک کشش و جاذبه فوری ایجاد می کند.

2. لبخند حال و هوایتان را تغییر می دهد؛ دفعه بعدی که احساس بی حوصلگی و ناراحتی کردید، لبخند بزنید؛ لبخند به بدن حقه می زند.

3. لبخند مسری است؛ لبخند زدن برایتان شادی می آورد. با لبخند زدن فضای محیط را هم شادتر می کنید و اطرافیان را مانند آهن ربا به سمت خود می کشید.

4. لبخند زدن استرس را از بین می برد؛ وقتی استرس دارید، لبخند بزنید. با اینکار استرس تان کمتر می شود و می توانید برای بهبود اوضاع وارد عمل شوید.

5. لبخند زدن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؛ به این دلیل عملکرد ایمنی بدن تقویت می شود که شما احساس آرامش بیشتری دارید. با لبخند زدن از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کنید.

6. لبخند زدن فشارخونتان را پایین می آورد؛ وقتی لبخند می زنید، فشارخونتان به طرز قابل توجهی پایین می آید؛ لبخند بزنید و خودتان امتحان کنید.

7. لبخند زدن اندورفین، سروتونین و مسکن های طبیعی بدن را آزاد می کند؛ تحقیقات نشان داده است که لبخند زدن با تولید این سه ماده در بدن باعث بهبود روحیه می شود. می توان گفت لبخند زدن یک داروی مسکن طبیعی است.

8. لبخند زدن چهره تان را جوان تر نشان می دهد؛ عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می شوند صورت را بالا می کشند. پس نیازی به کشیدن پوست صورتتان ندارید، سعی کنید همیشه لبخند بزنید.

9. لبخند زدن باعث می شود موفق به نظر برسید؛ به نظر می رسد که افرادیکه لبخند می زنند اعتماد به نفس بالاتری دارند و در کارشان بیشتر پیشرفت می کنند.

10. لبخند زدن کمک می کند مثبت اندیش باشید؛ لبخند بزنید؛ حالا سعی کنید بدون از بین رفتن آن لبخند به یک مسئله منفی فکر کنید. خیلی سخت است. وقتی لبخند می زنیم ذهن ما به بقیه بدن پیغام می فرستد که زندگی خوب پیش می رود. پس با لبخند زدن از افسردگی، استرس و نگرانی دور بمانید.

*** جملات بزرگان درباره خنده و شوخ طبعی :

– مؤمن شوخ است و منافق اخمو و عصبانى. پیامبر اکرم (ص)؛ تحف العقول، ص 49

– خداوند عزوجل دوست دارد کسى را که در میان جمع شوخى کند، به شرط آن که ناسزا نگوید. امام باقر (ع)؛ کافى، ج2، ص663، ح4

– بهترین راه برای شاد کردن خودت این است که دیگری را شاد کنی. مارک تواین.

– آن گوشه ای را که هستید، درخشان کنید. نیازی نیست که دنیا را تغییر دهید، اما می توانید آن گوشه ای را که در آن قرار دارید، با حس شوخی و مزاحتان تغییر دهید و روشن کنید. برایان لی.

– برخی مردم،‌ دیگران را وادار می کنند که به عده ای دیگر بخندند و برخی کاری می کنند که مردم با هم بخندند. آیا شوخی و مزاح شما دیگران را از هم جدا می کند یا موجب نزدیکی شان می شود؟ نورمن کازینز.

– وقتی که چیزی خنده دار است ، سعی کنید در آن به دنبال یک حقیقت پنهان بگردید. جرج برنارد شاو.

– بهترین کاری که می توان در حل یک مشکل پیدا کرد، پیدا کردن کمی شوخی و مزاح در آن است. فرانک ای کلارک.

– لبخند زدن هیچ خرجی برای شما ندارد. هاری اچ. والدریپ.

– خنده، کوتاهترین فاصله بین دو نفر است. ویکتور بورگ.

موفق باشید. این ارتباط با ما را قطع نکنید و همواره با ما مکاتبه کنید.

نویسنده : گروه روانشناسی پرسمان

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد