خانه » همه » مذهبی » چگونه می‌توانیم از منتظران حقیقی امام زمان (عج) و مورد توجه ایشان باشیم؟

چگونه می‌توانیم از منتظران حقیقی امام زمان (عج) و مورد توجه ایشان باشیم؟


چگونه می‌توانیم از منتظران حقیقی امام زمان (عج) و مورد توجه ایشان باشیم؟

۱۳۹۴/۰۸/۲۹


۹۳۰۶ بازدید

اگر بخواهیم مورد توجه امام مهدی (عج) قرار بگیریم و از منتظران حقیقی ایشان باشیم، چه باید بکنیم؟



پاسخ:

در برخی روایات وظایفی برای شیعیان بیان شده است(۱) که با انجام و رعایت آنها می‌توان از منتظران واقعی امام زمان(عج) بود و حضرت به انسان توجه خواهند کرد.

در این جا به برخی از آنها اشاره می‌شود:

۱. تقوا گرایی:

اگر بخواهیم مورد توجه امام مهدی (عج) قرار بگیریم و از منتظران حقیقی ایشان باشیم، چه باید بکنیم؟



پاسخ:

در برخی روایات وظایفی برای شیعیان بیان شده است(1) که با انجام و رعایت آنها می‌توان از منتظران واقعی امام زمان(عج) بود و حضرت به انسان توجه خواهند کرد.

در این جا به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1. تقوا گرایی:

یکی از وظایف مهم شیعیان در عصر غیبت، خودسازی و رعایت تقوا است؛ زیرا برقراری ارتباط با امام پارسا، پارسایی می‌طلبد بر این اساس یکی از ویژگی‌های یاران امام زمان(ع) تقوا گرایی بیان شده است.(2) امام صادق(ع) فرمود: «هر کس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد، باید چشم به راه باشد و پارسایی پیش گیرد و کردار باورع داشته باشد.»(3)

2. تکلیف گرایی:

یکی از عواملی که زمینه توجه امام زمان(عج) را به انسان‌ها فراهم می‌کند، دین مداری و تکلیف گرایی است. انسان باید در عصر غیبت بیشتر به دستورهای الهی توجه نموده و مقید به انجام تکلیف خدایی باشد؛ زیرا در عصر غیبت انسان‌ها بیشتر در معرض آسیب‌ها و آفات قرار می‌‍گیرند و نیاز به پشتوانه قوی دارند. این پشتوانه قوی تقویت باورهای دینی و پاسداری از دین است. از سوی دیگر با انجام تکالیف الهی می‌توان به آسیب زدایی پرداخت. امام صادق(ع) فرمود: «برای صاحب الامر غیبت طولانی است. در این دوران هر کسی باید تقوا پیشه سازد، و به دین چنگ زند.»(4)

3. انتظار فرج:

یکی از وظایف شیعیان انتظار فرج است. پیامبر اسلام(ص) فرمود: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج مِن اللَّه عزّوجلّ.»(5)

انتظار کشیدن ظهور یک مصلح، در انسان آمادگی برای انجام کارهای نیک و اصلاح گرایانه ایجاد می‌کند.

4. اصلاح جامعه:

یکی از وظایف شیعیان اصلاح جامعه است. همان گونه که انسان وظیفه دارد به تقوا و خودسازی بپردازد، وظیفه دارد که با ناهنجاری‌ها مبارزه نماید. در آموزه‌های دینی این نگرش که در عصر غیبت باید در برابر ناهنجاری‌ها و بی عدالتی‌ها بی اعتنا بود، پذیرفته شده نیست، و این تحریف مفهوم انتظار است، بلکه از منظر اسلام همگان وظیفه دارند که با بهره‌گیری از دو عنصر امر به معروف و نهی از منکر در صدد ایجاد جامعه‌ای مبتنی بر شایستگی، خدامحوری و عدالت باشند، یعنی همان هدفی که امام زمان(عج) می‌خواهند اجرا کنند. چنین شخصی هدفی را دنبال می‌کند که امام زمان می‌خواهد.

5. شناخت امام و حجت خدا:

شناخت امام و جایگاه او در اسلام یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود امام زمان(عج) به انسان توجه نماید، از این رو در اسلام به شناخت امام(ع) و اطاعت از او سفارش شده است: «مَن مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتةً جاهلیة؛(6) کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، مانند دوران جاهلیت مرده است.»

6. استمداد از امام زمان(عج):

انسان باید تلاش نماید تا جایی که امکان دارد از فیض وجود امام زمان بهره‌مند باشد. همان گونه که از آفتاب پشت ابر می‌توان بهره‌مند شد. به هر طریقی که امکان دارد باید با ایشان ارتباط برقرار نمود که حداقل آن خواندن دعاهای وارد شده مانند ندبه و فرج است.

اگر خواهی که دوست نگسلد پیوند

سر رشته نگه دار تا نگهدارد

7. دعا برای امام زمان(عج):

یکی از عواملی که می‌تواند در جلب توجه امام زمان(ع) مؤثر باشد دعا کردن برای حفظ حضرت و تعجیل در فرج او است. در روایات متعدّد سفارش شده که برای سلامتی امام زمان(عج) دعا کنید. از جمله دعاهایی که امام رضا(ع) سفارش نمود برای امام زمان(عج) خوانده شود، این است: «اللّهمّ ادّفع عن ولیک و خلیفتک و حجّتک….» دعای دیگری که به علاقه‌مندان امام زمان(ع) سفارش شده، دعای مشهوری است که در مجالس و نمازها خوانده می‌شود: «اللّهمّ کن لولیک الحجّة ابن الحسن….»(7)

انجام وظایف هم چنین موجب می‌شود که امام زمان(عج) انسان را مورد عنایت قرار دهد. آن حضرت در میان مردم حضور پیدا کرده و مشکلات مردم را رفع و به هدایت آنها می‌پردازد. اگر چه مردم او را نشناسند. امام علی(ع) فرمود: «سوگند به خدای علی، حجت خدا در میان آنان هست و در کوچه و بازار آن‌ها گام بر می‌دارد و بر خانه‌های آن‌ها وارد می‌شود و در شرق و غرب جهان رفته و گفتار مردمان را می‌شنود و بر اجتماعات آنان وارد شده سلام می‌دهد. او مردمان را می بیند.»(8)

پی‌نوشت‌ها:

1. بحارالانوار، ج 52، ص 122؛ منتهی الامال، ص 555.

2. بحارالانوار، ج 52، ص 366.

3. همان، ص 140.

4. همان، ص 135.

5. همان، ج 51، ص 44.

6. نجم الثاقب، ص 613.

7. منتهی الامال، ص 562.

8. بحارالانوار، ج 52، ص 135.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد