هر نعمتی اعم از مادی و معنوی که خدا به انسان عطا فرموده است تضمینی برای بقا و حفظ آن نیست مگر آن که خود انسان در حفظ و نگهداری آن کوشا باشد چرا که سنت الهی این است که اگر سپاسگزار نعمت او نباشیم نعمت زایل می شود و اگر شکر گذار باشیم خداوند زیاد می کند امام صادق (ع)فرمود گناه سبب زوال نعمت می شود فرمود : خداوند نعمتی را که به بنده ای بخشیده از او نمی گیرد مگر آن که گناهی کند که به موجب آن گناه مستحق سلب آن نعمت شود 1 اگر بشر در مقابل نعمت ها حالت سپاسگزاری داشته باشد سنت الهی بر این است که آن نعمت ها و انعامها را افزایش دهد و اگر به جای آن که عکس العمل سپاسگزاری داشته باشد کفران و ناسپاسی کند نه تنها موجب زوالی آن نعمت است بلکه موجب پیدایش یک نعمت هم به جای آن است 2عوامل بقاء آثار معنوی زیارت
1- اجتناب از گناه، و علت آن این است که گناه عامل دوری انسان از خدا و کدورت قلب انسان می باشد و همچنین سبب می شود که انسان نتواند حقایق را درک کند . «ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه لهم عذاب عظیم» 3
و روشن است علت مهر نهاده شدن قلب و گوش و چشمان کافرین برای دریافت حقایق الهی گناه آنان بوده است و بزرگترین گنان آنان همان کفر به خداوند سبحان بوده است و همچنین فرمود «ما کسبت و علیها ما اکتسبت»
2- تداوم اعمال عبادی : امام سجاد (ع) فرمود : من دوست دارم که بر عمل صالح مداومت داشته باشم گرچه کم باشد . امام صادق (ع) فرمود : مبادا عملی را بر خود واجب گردانی و تا دوازده ماه از آن دست برداری توصیه علما و بزرگان این است که انسان در آغاز عبادت و عملی سبک و مختص را برگزیند تا بتواند آن را استمرار و تداوم بخشد و برایش به صورت ملکه در اید نه این که عمل و عبادتی سنگین و دستور را انتخاب کند که تداوم آن ممکن گردد به قول شاعر رهرو آن نیست که گهی شاد و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
2- همیشه به یاد خدا بودن و تقوی الهی را پیشه کردن یکی دیگر از راههای حفظ آثار معنوی می باشد نتیجه آن که برای حفظ آثار معنوی عواملی وجود دارد که 3 مورد آن عبارت است از
1- اجتناب از گناه – 2- تداوم اعمال عبادی
2- همیشه به یاد خدا بودن و تقوی الهی را پیشه کردن 4- تقویت عوامل معنوی 5- ایجاد عوامل بازدارنده
منابع :
1-تفسیر نمونه، ج 7 ص 313 ناصر مکارم شیرازی .
2- آشنایی با قرآن ،ح 10 ص 214 215 مرتضی مطهری.
3- بقره /7 .
4- بقره 286.
5- اصول کافی، ج 2 ،ص 82.
6- یاد او / محمد تقی مصباح یزدی ،ص 120 ، ص 130.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
1- اجتناب از گناه، و علت آن این است که گناه عامل دوری انسان از خدا و کدورت قلب انسان می باشد و همچنین سبب می شود که انسان نتواند حقایق را درک کند . «ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه لهم عذاب عظیم» 3
و روشن است علت مهر نهاده شدن قلب و گوش و چشمان کافرین برای دریافت حقایق الهی گناه آنان بوده است و بزرگترین گنان آنان همان کفر به خداوند سبحان بوده است و همچنین فرمود «ما کسبت و علیها ما اکتسبت»
2- تداوم اعمال عبادی : امام سجاد (ع) فرمود : من دوست دارم که بر عمل صالح مداومت داشته باشم گرچه کم باشد . امام صادق (ع) فرمود : مبادا عملی را بر خود واجب گردانی و تا دوازده ماه از آن دست برداری توصیه علما و بزرگان این است که انسان در آغاز عبادت و عملی سبک و مختص را برگزیند تا بتواند آن را استمرار و تداوم بخشد و برایش به صورت ملکه در اید نه این که عمل و عبادتی سنگین و دستور را انتخاب کند که تداوم آن ممکن گردد به قول شاعر رهرو آن نیست که گهی شاد و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
2- همیشه به یاد خدا بودن و تقوی الهی را پیشه کردن یکی دیگر از راههای حفظ آثار معنوی می باشد نتیجه آن که برای حفظ آثار معنوی عواملی وجود دارد که 3 مورد آن عبارت است از
1- اجتناب از گناه – 2- تداوم اعمال عبادی
2- همیشه به یاد خدا بودن و تقوی الهی را پیشه کردن 4- تقویت عوامل معنوی 5- ایجاد عوامل بازدارنده
منابع :
1-تفسیر نمونه، ج 7 ص 313 ناصر مکارم شیرازی .
2- آشنایی با قرآن ،ح 10 ص 214 215 مرتضی مطهری.
3- بقره /7 .
4- بقره 286.
5- اصول کافی، ج 2 ،ص 82.
6- یاد او / محمد تقی مصباح یزدی ،ص 120 ، ص 130.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی