کارگزاری حکومت موعود، مستلزم اهتمام به شاخصههای عصر ظهور است
۱۳۹۲/۰۳/۲۶
–
۴۲ بازدید
کارگزاری حکومت موعود، مستلزم اهتمام به شاخصههای عصر ظهور است
ایسکا: فرآیندی که به همراهی با حکومت موعود منجر میشود، از انتظار راستین آغاز و از طریق زمینهسازی به کارگزاری در حکومت امام زمان(عج) منجر میشود و کارگزاران حضرت همان افرادی هستند که در دوران زندگی خود، در حوزه فرد و اجتماع، به شاخصههای عصر ظهور اهتمام داشتهاند.
ایسکا: فرآیندی که به همراهی با حکومت موعود منجر میشود، از انتظار راستین آغاز و از طریق زمینهسازی به کارگزاری در حکومت امام زمان(عج) منجر میشود و کارگزاران حضرت همان افرادی هستند که در دوران زندگی خود، در حوزه فرد و اجتماع، به شاخصههای عصر ظهور اهتمام داشتهاند.
حجتالاسلام و المسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان اینکه در یک نگاه کامل به فرهنگ انتظار ما مکلف به این هستیم که ماکت، مدل و نمونه محدودی از حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) را به حسب شرایط، در زندگی فردی و اجتماعی خود ایجاد کنیم، اظهار کرد: فردی که در این راستا حرکت میکند، در همان دوران غیبت، ویژگیهای دوران عصر ظهور و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) را تجربه میکند.
سلیمیان افزود: این که حکمت خداوند به این تعلق گرفته که عدهای در دوران غیبت باشند و انسانهایی هم در دوران ظهور حضور داشته باشند، تفاوتی در میزان حظ و بهره این انسانها از معنویت در دورههای مختلف ایجاد نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه به دو نوع میتوان انتظار را تبیین کرد، اظهار کرد: معمولاً اگر به زبان عامه بخواهیم این مطلب را بیان کنیم، باید بگوئیم که گاه یک نفر در یک ایستگاه اتوبوس نشسته است تا اتوبوسی آماده و مهیا و با یک راننده آمده و آن فرد سوار شود و به سمت مقصد برود و این یک نوع انتظار است و یک زمان کسی انتظار دارد که صاحبخانه شود و خود او مصالح را فراهم میکند و در بنای ساختمان نقش دارد و این هم نوعی انتظار است.
کسی میتواند در آن دوره بر مدار عدل حرکت کند که امروز و در عصر انتظار نیز بر مدار عدل باشد و عدل را چه در رفتار خود و چه در عرصه اجتماع به آینده موکول نمیکند در این صورت است که با شکل گرفتن حکومت عدل من به سمت آن حکومت خواهم رفت
سلیمیان ادامه داد: در نوع اول انتظار، ما منتظر هستیم تا اتفاق ظهور بیفتد و سپس گام برداریم و به انسانی خوب بدل شویم، اما آموزههای دینی و روایات چیزی بسیار فراتر از این را میگویند و بیان میکنند که شما اگر فرصت پا گذاشتن در عرصه و عصر ظهور را پیدا کردید، فرصت بزرگی است و در آن جا 90 شما تبدیل به صد شده است، اما اگر به هر دلیلی این 90 تبدیل به صد نشد، نگذارید درصد پایینتری باشد. لذا شما در دوران غیبت، خود را بر حسب تکلیفها و آزمایشها و شرایط، به آن حد نصاب کافی برسانید و اگر اتفاق ظهور افتاد، این رشد تکمیل خواهد شد و شما به نهایت میرسید و اگر اتفاق ظهور نیفتاد و شما دنیا را ترک کردید، متناسب با زیست دوران غیبت هیچ ضرری نکردهاید.
عضو پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: صریح روایت میگوید که اگر کسی این شاخصهها را داشت و مرگ او فرا رسید و به هر دلیلی ظهور را درک نکرد، هیچ نگرانی نداشته باشد که عصر موعود منجی و عصر عدالت و امنیت فراگیر را درک نکرده است.
وی با بیان اینکه یاران حضرت ولی عصر(عج) نه در یک زمان اندک و به شکلی ناگهانی بلکه در فرآیندی طولانی به سطح همراهی با حضرت میرسند، اظهار کرد: نکته بسیار مهمی که گاه مورد غفلت قرار میگیرد، این است که کسانی که در طرف جبهه حق و در عصر ظهور در واقع از یاران حضرت در هنگام قیام هستند، همان زمینهسازان ظهور هستند و زمینهسازان ظهور آن منتظران راستین هستند.
سلیمیان گفت: بنابراین فرآیندی که به همراهی با امام زمان(عج) منجر میشود، یعنی از انتظار راستین به زمینهسازی و از زمینهسازی به یاری حضرت و از یاری حضرت به کارگزاری در دوران حکومت ایشان، در هر مرحله ویژگیها و لوازم خاص خود را میطلبد و عنصر انتظار نقطه آغاز و شروعی است که همه این فرآیند از آن آغاز میشود و از طریق زمینهسازی به کارگزاری در حکومت امام زمان(عج) منجر میشود. بر این اساس یک منتظر خوب یک زمینهساز خوب خواهد بود و یک زمینهساز خوب یاور خوبی خواهد بود و یک یاور خوب یک عنصر کارگزار در عصر حکومت حضرت ولی عصر(عج) خواهد بود.
وی با بیان اینکه بر همین اساس همه شاخصههای عصر حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) بایستی از همین دوره غیبت در کسانی که قرار است در آن حکومت در جبهه حق قرار داشته باشند، شکل بگیرد، عنوان کرد: اگر استثناهایی را که ممکن است در زمانی محدود دچار تحول شوند، در نظر نگیریم، باید گفت که قاطبه یاران و کارگزاران حضرت همان افرادی هستند که در دوران زندگی خود، در حوزه فرد و اجتماع، به شاخصههای عصر ظهور اهتمام داشتهاند و در مسیر و در چارچوب عدالت، امنیت و یگانهپرستی فراگیر و شاخصههای این چنینی حرکت کردهاند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: کسی میتواند در آن دوره بر مدار عدل حرکت کند که امروز و در عصر انتظار نیز بر مدار عدل باشد و عدل را چه در رفتار خود و چه در عرصه اجتماع به آینده موکول نمیکند، در این صورت است که با شکل گرفتن حکومت عدل من به سمت آن حکومت خواهم رفت.