خانه » همه » سلامت » کاهش فشار خون 

کاهش فشار خون 

علل ضعف و بی حالی در دوران بارداری

بی حالی و خستگی شدید در دوران بارداری یک راز نیست. اگر در خانه یا محل کار احساس خستگی بسیار زیادی می‌کنید، باید بدانید که این حس در تمام مادران باردار وجود دارد. در واقع خستگی شدید در دوران بارداری کاملاً عادی و رایج است. در ادامه با علت بی حالی و خستگی شدید در دوران بارداری آن آشنا می‌شوید.

cf781687 11ff 451e b878 37a99ee8248f - کاهش فشار خون 

ضعف در بارداری بسیار شایع بوده و علت‌های فیزیولوژیکی مختلفی می‌تواند داشته باشد. افت فشار خون، کم خونی، به هم ریختن تعادل هورمون‌ها، بی‌خوابی و کم‌اشتهایی و یا ابتلا به بیماری مختلف می‌تواند از علت‌های مهم ضعف، بی حالی و خستگی در دوران بارداری باشد.

کاهش فشار خون 

هنگام بارداری فشار خون نقش بزرگی را ایفا می‌کند و از آنجایی که بدن نمی‌تواند به سرعت  فشار خون را تنظیم کند به کاهش فشار خون دچار می‌شوید. زمانی‌که وارد سه ماهه دوم بارداری می‌شوید، میزان فشار خون به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، البته در ادامه بارداری این فشار افزایش می‌یابد، ولی هنوز به صورت محسوسی میزان آن پایین است.

وقتی که دراز کشیده‌اید و با سرعت از جای خود بر می‌خیزید و سرپا می‌ایستید، احتمال دارد احساس بی‌حالی‌ و سرگیجه کنید و حتی بیافتید، زیرا فشار خون شما نمی تواند به سرعت در تغییر وضعیت خود را متناسب کند. کاهش فشار خون در بارداری حالتی طبیعی است و یکی از علت‌های احساس بی حالی و خستگی به شمار می‌آید. البته بعد از بارداری فشار خون به تدریج افزایش می‌یابد. هورمون‌های بارداری و ضرورت خنک نگه داشتن بدن، باعث باز شدن رگ‌های خونی می‌شود و باز شدن رگ های خونی نیز کاهش فشار خون را به دنبال خواهد داشت.

کاهش هموگلوبین

هموگلوبین یک رنگدانه است که در خودش دارای عنصر آهن است. رنگ خون ما به علت ترکیب هموگلوبین و اکسیژن است که قرمز است. هموگلوبین صرف نظر از اینکه باعث سرخ بودن رنگ خون است، وظیفه مهم‌تری را هم برعهده دارد. به این معنی که هموگلوبین می‌تواند با اکسیژن ترکیب شود و همین خاصیت است که به ذره‌های قرمز رنگ قدرت می‌دهد که اکسیژن را در اختیار سلول‌های بدن قرار دهد.در هنگام بارداری میزان هموگلوبین کاهش می‌یابد تا خون‌ رقیق‌تر شود، زیرا خون رقیق‌تر با سهولت بیشتری در جفت جریان می‌یابد. جنین دارای نوع متفاوتی از هموگلوبین است که اکسیژن را از مادر دریافت می‌کند، پس پایین آمدن میزان هموگلوبین خون مادر نیز یکی دیگر از علت‌های احساس بی حالی شدید در دوران بارداری است.

در نتیجه‌ی مصرف زیاد اکسیژن در دوران بارداری، قلب‌تان با شدت بیشتری کار ‌می‌کند و از آنجایی که اولویت اول مصرف منابع با جنین است، خستگی شدیدتری در دوران بارداری احساس می کنید.

افزایش هورمون استروژن

هنگام بارداری خواب شما نیز مختل می‌شود، زیرا میزان بالای هورمون استروژن به عنوان محرک عمل می‌کند. میزان زیاد هورمون استروژن، شما را به محرک‌ها حساس‌تر می‌کند و خوابی عمیق و راحت را به یک آرزو تبدیل می‌کند.  1

ضعیف شدن سیستم ایمنی

در دوران بارداری برای اینکه بدن مادر بتواند جنین را در خود نگه دارد و سیستم ایمنی به عنوان بیگانه به آن حمله نکند، سیستم ایمنی ضیف می‌شود. طبیعتا با کاهش توان سیستم ایمنی، بدن مادر بیشتر می‌تواند در معرض محرک‌های بیرونی و آلرژن‌ها باشد؛ در نتیجه بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی ممکن است بیشتر اتفاق بیفتند و یکی از علت‌های اصلی ضعف و بی حالی دوران بارداری باشند.

تهوع و کاهش اشتها

در سه ماهه اول و دوم بارداری که مادر ویار‌های مختلف را تجربه می‌کند و معمولا دچار حالت تهوع است، اشتهای او کاهش یافته و شاهد ضعف و بی حالی خواهد بود. خوشبختانه در سه ماهه سوم این مشکل رفع خواهد شد. در مواردی هم ممکن است کاهش اشتها وجود نداشته باشد، اما مادر باردار حتی بلافاصله بعد از خوردن غذا احساس ضعف کند. در این موارد ممکن است علت مشکل، کم جویدن غذا، استرس در بارداری و یا مصرف زیاد کربوهیدرات به خصوص کربوهیدرات‌های ساده باشند که به سرعت قند خون را افزایش و با همان سرعت پایین می‌آورند.2

چه زمانی برای بی حالی و خستگی در بارداری به متخصص مراجعه کنیم؟

خستگی و سطح پایین انرژی می‌تواند به معنای کمبود آهن (کم خونی) باشد. پزشک زنان شما در دفعاتی که برای چکاپ مراجعه می‌کنید این موارد را در آزمایشات شما بررسی و در صورت نیاز ویتامین و قرص‌های مکمل تجویز خواهد کرد. اگر در شما احساس نا امیدی و بی علاقگی به چیزهایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید ایجاد شده است، ممکن است دچار افسردگی شده باشید. بهتر است برای درمان افسردگی به متخصص مراجعه کنید. چرا که به احتمال زیاد بعد از زایمان افسردگی از بین نرفته و یا شدت پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

doctor man consulting patient while filling up application form desk hospital 1150 12966 - کاهش فشار خون 

برای درمان بی حالی و خستگی در دوران بارداری چه کنیم؟

پس از آن که مطمئن شدید بی حالی شما علتی غیر از بارداری شما ندارد، می‌توانید با استفاده از راه‌های زیر با خستگی این دوران مقابله کنید.

1. استراحت کنید

بیشتر از حدی که قبلا استراحت می‌کردید اکنون نیاز به استراحت دارید؛ بنابراین به خودتان سخت نگیرید. شب‌ها زودتر به رختخواب بروید و یا در طی روز استراحت کنید. از خوردن مایعات چند ساعت قبل از خواب پرهیز کنید، این روش خوبی است تا دفعات کمتری در طول شب برای دستشویی بیدار شوید.

2. برای رفع خستگی و بی حالی در بارداری برنامه خود را تنظیم کنید

اگر حاملی باعث می‌شود که به همه تعهدات و فعالیت‌هایی که درگیر آن بودید نرسید، احتمالا باید برای مدتی برخی کارها را کنار بگذارید. حاملگی ممکن است باعث شود حتی ساعات کار خود را کاهش دهید. اگر امکان دارد از نزدیکان یا دوستان درخواست کنید تا در کارهای خانه نیز به شما کمک کنند.

3. رژیم غذایی تان را متعادل کنید

خوردن غذاهای مقوی در طولانی مدت سطح انرژی شما را حفظ می‌کند. اطمینان بیابید که در آهن، پروتئین و کالری به اندازه کافی دریافت می‌کنید. اگر مواد مغذی مصرف نکنید خستگی ممکن است بیشتر شود. نوشیدن آب به اندازه کافی در این دوران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خوردن مواد غذایی زیر برای افزایش انرژی توصیه می‌شوند:

کربوهیدرات‌های سبوس دار مانند؛ نان، کیک، کیک پاستا و برنج
میوه و سبزیجات (به طور مطلوب روزی پنج عدد)
محصولات لبنی
حبوبات مانند؛ عدس، لوبیا و نخود فرنگی
تخم مرغ
ماهی
گوشت پخته شده

4. برای رفع خستگی و بی حالی در بارداری به طور متناوب ورزش کنید

ممکن است احساس کنید که هیچ انرژی برای ورزش ندارید؛ اما اگر سطح متوسطی از فعالیت مثل روزی 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید، باعث می‌شود که احساس شادی داشته باشید. ورزش در دوران بارداری مفید است مگر آن که متخصص شما را منع کرده باشد. 3

پی نوشت:
1.www.niniplus.com
2.www.akharinkhabar.ir
3.www.honarehzendegi.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد