۱۳۹۲/۰۵/۲۷
–
۱۸۳ بازدید
از نظر آقای سیستانی مطالب و احادیث وارد شده در کتاب اسرار آل محمد(ص) سندیت دارند یا خیر؟ آیا این کتاب موثق است و می توان برای شناخت انحرافات خلفا به آن رجوع کرد؟
کتاب اسرار آل محمد:سلیم بن قیس الهلالى العامرى الکوفى از اصحاب خاص امیرالمؤمنین(ع)، امام حسین(ع) و امام زین العابدین(ع) و امام باقر(ع) است. او متوفاى سال 76 ه.ق مى باشد. کتاب او اولین کتاب حدیثى و تاریخى نگاشته شده شیعه است. امام سجاد و امام باقر(ع) راجع به آن فرمودند: «صدق سلیم رحمه اللّه هذا حدیثنا کلّه نعرفه»; (بحارالانوار ـ ج 1، ص 76 و ج 23، ص 124، وسائل الشیعه، ج 18، ص 72)
علامه مجلسى در روضة المتقین مى فرماید: شیخ کلینى و شیخ صدوق حکم به صحت کتاب سلیم کرده اند، گرچه متن خود کتاب دلالت بر صحت آن دارد. (روضه المتقین، ج 14، ص 372)
صاحب وسائل الشیعة شیخ حر عاملى آن را از کتاب هاى معتبر مى شمارد. (وسائل الشیعه، ج 20، ص 36 ـ 42).
آیت اللّه مرعشى نجفى(ره) مى گوید: این کتاب از قدیمى ترین و صحیح ترین کتاب ها نزد شیعه است، بلکه برخى از اهل سنت نیز حکم به صحت آن کرده اند. (مقدمه احقاق الحق، ج 1، ص 55)
آیت اللّه خوئى در معجم الرجال الحدیث به بررسى چند جانبه آن پرداخته اند. (ج 8، ص 216 ـ 225)
اما برخى از علماى بزرگ مثل شیخ مفید آن را تضعیف کرده اند. (تصحیح الاعتماد، ص 72)
جمع این دو نظریه به این است که اصل اینکه سلیم بن قیس کتابى دارد که مورد تأیید اهل بیت بوده ثابت است.اگر چه احتمال کاستی و یا فزونی در کتاب موجود منتفی نمی باشد، لذا سزاوار است در مواردی که نیاز به شرح و تبیین دارد با استاد آشنا به معارف اهل بیت(ع) مشورت شود.
در مورد نظر آقای سیستانی مطلبی نیافتیم . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 6/100108701)
علامه مجلسى در روضة المتقین مى فرماید: شیخ کلینى و شیخ صدوق حکم به صحت کتاب سلیم کرده اند، گرچه متن خود کتاب دلالت بر صحت آن دارد. (روضه المتقین، ج 14، ص 372)
صاحب وسائل الشیعة شیخ حر عاملى آن را از کتاب هاى معتبر مى شمارد. (وسائل الشیعه، ج 20، ص 36 ـ 42).
آیت اللّه مرعشى نجفى(ره) مى گوید: این کتاب از قدیمى ترین و صحیح ترین کتاب ها نزد شیعه است، بلکه برخى از اهل سنت نیز حکم به صحت آن کرده اند. (مقدمه احقاق الحق، ج 1، ص 55)
آیت اللّه خوئى در معجم الرجال الحدیث به بررسى چند جانبه آن پرداخته اند. (ج 8، ص 216 ـ 225)
اما برخى از علماى بزرگ مثل شیخ مفید آن را تضعیف کرده اند. (تصحیح الاعتماد، ص 72)
جمع این دو نظریه به این است که اصل اینکه سلیم بن قیس کتابى دارد که مورد تأیید اهل بیت بوده ثابت است.اگر چه احتمال کاستی و یا فزونی در کتاب موجود منتفی نمی باشد، لذا سزاوار است در مواردی که نیاز به شرح و تبیین دارد با استاد آشنا به معارف اهل بیت(ع) مشورت شود.
در مورد نظر آقای سیستانی مطلبی نیافتیم . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 6/100108701)