۱۳۹۳/۰۹/۱۸
–
۷۹۱ بازدید
باسلام.اینکه پیامبرمیفرمایند کسب علم ازجهادوحج و…بالاتراست منظورچه نوع علمی است؟طی مدارج عالی ومدرک بالاتر؟یازن خانه دارهم بامطالعه علوم مختلف ومفید میتواندبه این مرحله برسد؟
لطفا در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید:مطلب اول.در یک نگاه اجمالی، به نظر می رسد مراد پیدا کردن علم و معرفت نسبت به دین، آموزه های دینی و فلسفه ی آنها و به وظایف و حقوق عقلی و شرعی است.
راه کسب این علم و معرفت هم مختلف است گاه از طریق مطالعه و گاه از طریق رفتن به مرکز علمی و دیدن و شنیدن از استاد و گاه از راههای دیگر مانند شنیدن و دیدن از رادیو و تلویزیون است.
این علم و معرفت شخصیت و جنسیت بردار نیست. و هر کس (چه مرد و چه زن – حتی خانه دار-)، در هر موقعیتی و از راهی که امکانش هست می تواند بدان دست یابد، عمل کند، سعادتمند و عاقبت به خیر شود. إن شاء الله
مطلب دوم.
کسب علم و معرفت، افزایش آن و عمل به آن، بر درجات ظاهری و باطنی انسان می افزاید، و اطلاق عناوینی مثل عالم، صالح … را بر دارای علم و عمل به دنبال دارد.
بر اساس فوق امروزه موضوعات و مسائل دینی به اعتبارات گوناگون، ابعاد، رشته ها و سطوح مختلف و تخصصی پیدا کرده و به دانش پژوهان در هر مقطع مدارج و مدارکی را مبنی بر طی کردن مراحلی اعطا می کنند که نشان می دهد فراد دارای آن علم و تخصص است.
حال اگر به فرض کسی به هر طریقی علم و معرفت عمومی یا تخصصی در بخشی از دین را کسب کند عالم است هر چند علی الظاهر مدرک مراکز علمی را ندارد.
مهم در اینجا پیدا کردن علم و معرفت درست و عمل بدان است نه صرف مدرک و درجه.
راه کسب این علم و معرفت هم مختلف است گاه از طریق مطالعه و گاه از طریق رفتن به مرکز علمی و دیدن و شنیدن از استاد و گاه از راههای دیگر مانند شنیدن و دیدن از رادیو و تلویزیون است.
این علم و معرفت شخصیت و جنسیت بردار نیست. و هر کس (چه مرد و چه زن – حتی خانه دار-)، در هر موقعیتی و از راهی که امکانش هست می تواند بدان دست یابد، عمل کند، سعادتمند و عاقبت به خیر شود. إن شاء الله
مطلب دوم.
کسب علم و معرفت، افزایش آن و عمل به آن، بر درجات ظاهری و باطنی انسان می افزاید، و اطلاق عناوینی مثل عالم، صالح … را بر دارای علم و عمل به دنبال دارد.
بر اساس فوق امروزه موضوعات و مسائل دینی به اعتبارات گوناگون، ابعاد، رشته ها و سطوح مختلف و تخصصی پیدا کرده و به دانش پژوهان در هر مقطع مدارج و مدارکی را مبنی بر طی کردن مراحلی اعطا می کنند که نشان می دهد فراد دارای آن علم و تخصص است.
حال اگر به فرض کسی به هر طریقی علم و معرفت عمومی یا تخصصی در بخشی از دین را کسب کند عالم است هر چند علی الظاهر مدرک مراکز علمی را ندارد.
مهم در اینجا پیدا کردن علم و معرفت درست و عمل بدان است نه صرف مدرک و درجه.