خانه » همه » مذهبی » کفر به جبت و طاغوت

کفر به جبت و طاغوت


کفر به جبت و طاغوت

۱۳۹۲/۰۹/۲۶


۱۵۱۱ بازدید

کفر به جبت و طاغوت به چه معناست؟سوره نسا ایه ۵۱

از این که این مجموعه را امین و پاسخگوی سوالات خود قرار داده اید صمیمانه سپاسگزاریم. در پاسخ به این پرسش چند نکته   قابل توجه است :  1 . سوره نساء : أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ یُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ یَقُولُونَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا سَبِیلاً (51) ترجمه:
51- آیا ندیدى کسانى را که بهره اى از کتاب (خدا) دارند (با این حال) به جبت و طاغوت (بت و بت پرستان) ایمان مى آورند و به مشرکان مى گویند آنها از کسانى که ایمان آورده اند هدایت یافته ترند؟!
1. در ایه 51 سوره مبارکه نساء صحبت از ایمان به جبت و طاغوت است نه کفر به این دو .  
2. منظور از ایمان به جبت و طاغوت در این ایه سجده کردن در برابر بت  و  اظهار ایمان نمودن به به طغیانگران است .
2. در تفاسیر شان نزول این ایه چنین امده است :
بسیارى از مفسران در شان نزول آیات فوق چنین گفته اند که بعد از حادثه احد یکى از بزرگان یهود بنام کعب بن اشرف به اتفاق هفتاد نفر از یهودیان به سوى مکه آمد، تا با مشرکان مکه بر ضد پیامبر اسلام ص هم پیمان شوند و پیمانى را که با پیامبر اسلام ص داشتند بشکنند، کعب به منزل ابو سفیان وارد شد و ابو سفیان او را گرامى داشت و یهود در خانه هاى قریش بطور پراکنده میهمان شدند، یکى از اهل مکه به کعب گفت: شما اهل کتابید و محمد نیز داراى کتاب است، حقیقت این است که ما احتمال مى دهیم این کار توطئه اى باشد که براى از بین بردن ما چیده شده است، اگر مى خواهید با شما هم پیمان شویم نخستین شرط آن این است که در برابر این دو بت (اشاره به دو بت بزرگ کردند)، سجده کنید و به آنها ایمان بیاورید، آنان چنین کردند.
سپس کعب به اهل مکه پیشنهاد کرد که سى نفر از شما و سى نفر از ما  به کنار خانه کعبه برویم و شکم هاى خود را بر دیوار خانه کعبه بگذاریم و با پروردگار کعبه عهد کنیم که در نبرد با محمد کوتاهى نکنیم، این برنامه نیز انجام شد، و پس از پایان آن، ابو سفیان رو به کعب کرده، گفت: تو مرد دانشمندى هستى و ما بیسواد و درس نخوانده!، به عقیده تو، ما و محمد کدام به حق نزدیکتریم، کعب گفت: آئین خود را براى من کاملا تشریح کن ابو سفیان گفت:
ما براى حاجیان، شتران بزرگ قربانى مى کنیم، و به آنها آب مى دهیم، میهمان را گرامى میداریم، و اسیران را آزاد کرده، و صله رحم بجا مى آوریم، و خانه پروردگار خود را آباد نگه مى داریم، و بر گرد آن طواف مى کنیم، و ما اهل حرم خدا سرزمین مکه ایم، ولى محمد از دین نیاکان خود دست برداشته، و قطع پیوند خویشاوندى کرده، و از حرم خدا و آئین کهن ما بیرون رفته، و آئین محمد آئینى است تازه و نوپا- کعب گفت: به خدا سوگند آئین شما از آئین محمد بهتر است!، در این هنگام آیات فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
3. جبت و طاغوت
واژه جبت تنها در همین آیه از قرآن مجید به کار رفته، و اسم جامد است و هیچگونه مشتقاتى ندارد و مى گویند در اصل یک لغت حبشى بوده که به معنى سحر یا ساحر و یا شیطان به کار مى رفته، سپس در لغت عرب وارد شده و به همین معنى یا به معنى بت و هر معبودى غیر از خدا استعمال مى شود، و گفته مى شود که در اصل جبس بوده و سپس س آن تبدیل به ت شده است.
واژه طاغوت در هشت مورد از قرآن مجید به کار رفته و   از ماده طغیان به معنى تعدى و تجاوز از حد و مرز است و به هر چیزى که موجب تجاوز از حد شود (از جمله بتها) گفته مى شود، به همین جهت شیطان، بت، حاکم جبار و متکبر و هر معبودى غیر از خدا و هر مسیرى که به غیر حق منتهى شود، طاغوت نامیده مى شود،- این بود معنى دو واژه فوق به طور کلى.
اما در اینکه منظور از این دو کلمه در آیه مورد بحث چیست؟ مفسران تفسیرهاى مختلفى دارند، بعضى گفته اند اینها نام دو بت بوده اند که جمعیت یهود در داستان فوق در برابر آن سجده کردند، و بعضى گفته اند: جبت در اینجا به معنى بت و طاغوت به معنى بت پرستان و یا حامیان بت است که به عنوان سخنگوى بتها مطالبى را از قول بت ها نقل کرده و به دروغ به آنها مى بستند تا مردم را فریب دهند و این معنى با آنچه در شان نزول و تفسیر آیه گفته شد سازگارتر است زیرا یهود هم در برابر بتها سجده کردند و هم در برابر بت پرستان تسلیم شدند.
تفسیر نمونه، ج 3، ص: 417

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد