خانه » همه » سلامت » کیست بارتولین

کیست بارتولین

کیست بارتولن و چگونه درمان میشود؟

غدد بارتولن دو غده ی کوچک واقع در دو طرف مجرای واژینال هستند. این غدد از سن بلوغ فعالیت خود را آغاز می کنند و ترشحاتی تولید می کنند تا محیط واژن را مرطوب نگه دارند. اگر به هر دلیلی مجرای این غدد بسته شود، ترشحات تولیدی آن ها قادر به خروج از واژن نخواهند بود که موجب التهاب و تورم غده می شود که پزشکان آن را کیست بارتولن می نامند.

521be200 b8ca 4b0a 99e4 2653a398adf0 - کیست بارتولین

کیست بارتولین

غدد بارتولین که به آن غده های جانبی دهلیزی نیز گفته می شود در هر دو طرف دهانه واژن قرار دارند. وظیفه آن ها ترشح مایعات روی سطح مخاطی (داخلی) لوب است که به روان بودن و نرمی واژن کمک می کند. غده بارتولین کوچک هستند و در هنگام طبیعی دیده یا لمس نمی شوند. گاهی اوقات دهانه این غدد مسدود شده و باعث می شود مایعات به داخل غده بازگردند. نتیجه آن تورم نسبتاً بدون درد است که به آن کیست بارتولین گفته می شود.

به طور معمول فقط یکی از دو غده مبتلا می شود. اگر مایع درون کیست آلوده جمع شود، ممکن است مجموعه ای از چرک احاطه شده توسط بافت ملتهب یا آبسه ایجاد کند.

کیست یا آبسه یک بارتولین متداول است. درمان کیست بارتولین به اندازه کیست، میزان درد و عفونت آن بستگی دارد.

گاهی اوقات درمان خانگی تنها برای از بین بردن کیست کافی می باشد. در موارد دیگر، تخلیه جراحی کیست بارتولین ضروری است.

در صورت بروز عفونت، ممکن است آنتی بیوتیک ها برای درمان کیست آلوده بارتولین تجویز شوند.1
 

نشانه های کیست بارتولن چیست؟

– کیست بارتولن باعث تورم لگن در یک طرف، در نزدیکی ورود به مهبل (واژن) می شود. کیست معمولا دردناک نیست و درد قابل توجه نشان دهنده آبسه رشد کرده است. با این حال، کیست های بزرگ ممکن است به دلیل اندازه آنها دردناک باشند.

– آبسه بارتولن سبب درد قابل توجهی علاوه بر تورم می شود. ناحیه متورم بسیار حساس است و پوست قرمز می شود. پیاده روی و نشستن ممکن است کاملا دردناک باشد.

– زنان با آبسه های بارتولن معمولا تب ندارند. ترشحات واژن ممکن است وجود داشته باشد، به ویژه اگر عفونت توسط یک بیماری جنسی منتقل شده باشد.2

10(346) - کیست بارتولین

علت کیست بارتولین

کارشناسان معتقدند که علت کیست بارتولین، تجمع مایعات داخلی است.

تعدادی باکتری مانند اشرشیاکلی (E. coli) و باکتری هایی که باعث عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا می شوند، ممکن است باعث عفونت شود. اگرچه زنان در هر سنی می توانند کیست ایجاد کنند، اما در زنان در سن باروری به ویژه بین سنین 20 تا 29 سال بیشتر دیده می شود.

کیست های بارتولین معمولاً بر کودکان تأثیر نمی گذارد زیرا غدد بارتولین تا بلوغ شروع به کار نمی کنند.

کیست بعد از یائسگی نیز نادر است زیرا این امر معمولاً باعث کوچک شدن غدد بارتولین می شود.1
 

برای درمان غده بارتولن چه راهکارهایی وجود دارد؟

چنانچه آزمایش از عفونت های مقاربتی خبر دهد یا کیست عفونی شده باشد، آنتی بیوتیک یا داروهای موضعی تجویز خواهد شد. در افراد کمتر از 40 سال کیست مشکلی ایجاد نمی کند و احتمالاً نیاز به درمان ندارد. با یک وان آب گرم نیز ممکن است خود به خود بهبود یابد.

به این منظور یک وان را با آب پر کنید به طوریکه وقتی در آن می نشینید کاملا مهبل را بپوشاند. چند بار نشستن روزانه در لگن یا وان آب گرم به مدت سه یا چهار روز در مورد کیست عفونی کوچک، ممکن است به پاره شدن و تخلیه خود به خودی آن کمک کند.

اگر کیست بارتولین مشکلی ایجاد کرد یا به آبسه تبدیل شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برای درمان این مشکل  سه روش درمانی انجام می گیرد:
 

تخلیه جراحی

ممکن است برای درمان تورم غدد بارتولن تخلیه به روش جراحی ضروری باشد. تخلیه کیست های عفونی و یا بسیار بزرگ نیاز به جراحی وجود داشته باشد. تخلیه ی کیست با استفاده از بی حسی موضعی و یا آرام بخش انجام می شود. در این روش، پزشک یک برش کوچک در کیست ایجاد می کند و اجازه می دهد تا ترشحات آن تخلیه گردد و سپس در داخل برش یک لوله پلاستیکی کوچک (کاتتر) قرار می دهد.

کاتتر تا شش هفته در محل باقی می ماند تا از بسته شدن منفذ جلوگیری کند و اجازه دهد تا تخلیه کامل صورت گیرد. بیمار بعد از تخلیه مایع درون کیست، احساس بهتری خواهد داشت. اما تا چند روز بعد به مسکن نیاز دارد.

به یاد داشته باشید ممکن است کیست یا آبسه غده بارتولین دوباره عود کند و به درمان نیاز داشته باشد. درد و ناراحتی به خصوص حین مقاربت از عوارض جراحی است. حتی ممکن است بیمار با تورم لوب های بیرونی، عفونت، خونریزی یا زخم مواجه گردد.
 

مارسوپیالیزیشن

اگر کیست برای بیمار مشکلاتی ایجاد کند و یا هر چند وقت یک بار عود نماید، از عمل مارسوپیالیزیشن استفاده می کنند. در این روش  پزشک دور پوست را بخیه می زند و یک کیسه کوچک برای تخلیه مایع ایجاد می کند. برای مکش خون و مایعات، در ناحیه مورد نظر گارزهای مخصوص گذاشته می شود.

کل این فرایند کمتر از نیم ساعت زمان می برد و بیمار همان روز مرخص می شود. ممکن است پزشک بعد از عمل، مسکن تجویز کند. خطر عفونت، خونریزی و عود آبسه وجود دارد.
 

برداشتن غده بارتولن

در صورتی که سایر روشهای درمانی موثر واقع نشود و بیمار مکررا به این مشکل مبتلا گردد، پزشکان برداشتن غدد را توصیه می کنند.  این عمل جراحی حدود یک ساعت طول می کشد و بیمار به طور کامل بیهوشی دریافت می کند. بسیاری از بیماران بعد از پایان عمل به منزل باز می گردانند. مشکلات احتمالی نظیر خونریزی،  خون مردگی و  عفونت نیز ممکن است به دنبال استفاده از  این روش برای درمان کیست بارتولن محتمل است.3

11(316) - کیست بارتولین

درمان خانگی کیست بارتولین

درمان خانگی کیست ها و آبسه های بارتولین شامل حمام های سیتز( نشستن در لگن و یا وان آب گرم) می شود که باعث تسهیل تخلیه می شود. حوضچه های حمام اختصاصی در دسترس هستند، اما ساده ترین روش این است که در حمام در چند اینچ آب گرم بنشینید. آب نباید خیلی داغ باشد، اما باید نسبتا گرم باشد. باید به مدت 10-15 دقیقه، 3-4 بار در روز این کار را انجام دهید. این درمان اغلب برای کیست های بارتولین استفاده می شود. آبسه ها اغلب نیاز به تخلیه توسط دکتر دارند.2
 

عوارض کیست بارتولن

کیست بارتولن می تواند گاهی بسیار دردناک باشد اما موجب مرگ یا بیماری های شدید دیگر نمی شود. افرادی که سابقه ابتلا به این مشکل را داشته اند، ممکن است دوباره به کیست بارتولن مبتلا شوند. بسیاری از افراد که تحت عمل جراحی مارسوپیلیزیشن قرار گرفته اند، کمتر دچار عود کیست بارتولن می شوند. در کل کیست بارتولن، عوارض چندانی ندارد و در صورت ابتلا به این بیماری جای نگرانی نیست.4
 

پیشگیری از کیست بارتولن

هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از ایجاد کیست بارتولن وجود ندارد؛ اما داشتن زندگی جنسی سالم و نداشتن روابط پرخطر، هم چنین رعایت بهداشت فردی می تواند در پیش گیری از این موضوع موثر باشد.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.beytoote.com
3.www.niniplus.com
4.www.drzakerin.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد