خانه » همه » مذهبی » گناه خودارضایی

گناه خودارضایی


گناه خودارضایی

۱۳۹۳/۰۸/۰۷


۱۰۱۶ بازدید

من پسر ۲۳ساله مبتلا به استمنا هستم (در همین حد بگم که پیشکسوتم)تو دوران نوجوانی و یا شاید هم قبلش توسط دوستم با این داستان آشنا شد هنوز هم با هم هستیم.از نظر اجتماعی هم یکسری ضعفها رو هم ت خودم میبینم از جمله خجالت و تا ثیر پذیری از محیط اطراف که در مورد اینها کتابهایی رو هم مطالعه کردم و با رفتار های درستش آشنا شدم و الانم تمرین راه کار ها رو انجام میدم تا اجتماعی تر باشم. شرایط استمنا برام خوش آیند نیست وبه ازدواج( دائم) فکر می کنم اما شغلی ندارم(دنبال شغل نیمه وقت مناسب هستم)) چون دانشجو هستم و ورزش رو هم بصورت قهرمانی انجام میدم(۶جلسه در هفته)خانواده هم حمایت ای مناسبی در جهت تحصیل ودر مورد ورزش هم نصبتاداشته اند .
ترس من برای اقدام نکردن و مطرح نکردن موضوع ازدواج وضع اقتصادی شخصی خودمه و اینکه شاید خانواده منو جا بگذارن(هر جور حساب کنیم ازدواج من میتونه به خانواده فشار وارد کنه و حالت نیمه تعادل شونو بهم بزنه).
از همکلاسی های دانشگاه دو یا سه مورد هست که بخوام زندگی رو با ها شون شریک بشم به نظر تو اقدام کنم واسطه مناسب بفرستم؟ یا این که احمقانه است؟

خوشحالیم مخاطبمان فردی است که :- دغدغه دینی و مذهبی دارد و می خواهد بر روی مدار دین و دستوراتش حرکت کند و رضایت خدا را به دست آورد ؛ در غیر اینصورت این گناه روح پاکش را آزرده نمی کرد و به فکر مقابله با آن نمی افتاد.
– راه زیبای مشورت را برای مشکلاتی که با آن ها روبرو می شود انتخاب می کند.
– به وجود مشکلش اقرار می کند و سعی در حل آن دارد (اقرار به وجود مشکل قدم اول در حل آن است).
این ها تنها بخشی از ویژگی های مثبت شماست؛ ویژگی هایی که هر جوانی باید آرزوی داشتن آن ها را بکند و خوشبختانه شما آن ها را دارید. این نوع نگاه به زندگی، بی شک فرد را به مسیر الهی و صحیح هدایت می کند. به خاطر این ذهن زیبا و فکر مترقی به شما تبریک می گوییم و مطمئنیم با توکل به خدا و استعانت از او و همچنین اراده و همتی که به خرج خواهید داد و با کاربست مطالبی که خدمتتان ارائه خواهیم کرد می توانید بر این مشکل فائق آیید.
شکی نیست که استمنا از گناهان بزرگ است و عواقب دنیایی و اخروی دارد. اما اگر حقیقتاً توبه کنید، بدون هیچ تردیدی تمام گناهان قبلی تان در این زمینه بخشیده می شود. در زمینه ترک خود ارضایی نگران نباشید زیرا این مشکل (استمنا) قابل درمان است، و نمونه های فراوانی موفق به ترک این عمل شده اند و شما هم می توانید یکی از این نمونه ها باشید. این نکته نیز لازم به ذکر است که اگر همت و اراده ای پشت بهترین راهکارها و دستورالعمل ها نباشد، موثر واقع نخواهد شد. بدانید که ترک این عمل تنها بسته به اراده و تلاش مستمر شماست و باید به دست توانای خودتان صورت گیرد. هیچ مشکلی در دنیا با بی تلاشی و ناامیدی حل نشده و نمی شود.
پاسخ سوال شما را در دوبخش تقدیم می‌کنیم:
الف: ازدواج:
شما اکنون در دوره سنی به سر می برید که فشار غریزه جنسی شدید است و در کنار آن, محیط جامعه و به خصوص, دانشگاه نیز به شدت تحریک کننده است و این امر, ضرورت ازدواج را برای شما مضاعف ساخته است مسیرهای انحرافی نمی‌تواند راه صحیح و بهنجاری برای ارضای غریزه جنسی تلقی شود. این قبیل کارها، باعث عذاب وجدان، افسردگی، سرخوردگی، ضعف اعصاب و پیامدهای ناگوار دیگر می شود. به فتوای همه مراجع معظم تقلید نیز، اگر کسی بترسد که با ازدواج نکردن به حرام بیفتد واجب است ازدواج کند. بنابراین به شما به جد توصیه می کنیم به ازدواج روی بیاورید و از مشکلات آن نهراسید. ازدواجتان را به دلیل نداشتن شغل یا درآمد یا سربازی به تاخیر نیندازید. از آنجا که یک عذر تقریبا عمومی و بهانه همگانی برای فرار از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده، مسأله فقر و نداشتن امکانات مالی است قرآن به پاسخ آن پرداخته و می فرماید: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر آنان فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد، خداوند واسع و آگاه است (نور، آیه 32).
قدرتش آن چنان وسیع است که پهنه عالم هستی را فرا می گیرد و علم او چنان گسترده است که از نیات همه کس به ویژه آنها که به نیت عفت و پاکدامنی اقدام به ازدواج می کنند آگاه است و همه را مشمول فضل و کرم خود قرار خواهد داد. برادر گرامی توصیه ما برای رفع مشکل شما ازدواج است، همیشه امکان ازدواج وجود دارد و بهترین راهکار مناسب برای شما در حال حاضر ازدواج دانشجویی است. درست است که هنوز از نظر اقتصادی آماده نیستید و شغل مناسب ندارید، خوب بدون شک نیاز اقتصادی و داشتن شغل و درآمد از نیازهای اساسی انسان در زندگی است، بنابراین برای مدیریت زندگی مشترک و پس از ازدواج این نیاز وجود خواهد داشت و باید به شکلی ( هر چند از طریق مساعدت والدین و…)تامین شود، ولی برای اقدام به ازدواج نیاز نیست که حتما شغل و درآمدی داشته باشید و نباید آن قدر عقلانی و محاسبه گرانه با این موضوع برخورد نمایید.
به نظر ما بهترین گزینه در شرایط فعلی اقدام به خواستگاری و فراهم نمودن مقدمات ازدواج است و این امر باعث می شود که شما انگیزه بیشتری برای دستیابی به شغل مناسب پیدا کنید زیرا با عقد بستن احساس مسؤولیت شما چند برابر می شود و همین باعث می شود که با جدیت بیشتری دنبال کسب و کار بروید.
البته این را هم بگوییم که اول باید یک خانواده منصف و فهمیده و مومن پیدا کنید که منطقی باشند و درد جوان ها را بفهمند و با خانواده شما تناسب داشته باشند که تعداد این نوع خانوادهها کم هم نیستند و اگر سعی کنید حتما موفق می شوید. راهکار این است که فرد مناسب را پیدا کنید، و پس از انجام خواستگاری، با توافق دو خانواده مدت زمان عقد را طولانی نمایید. از این طریق می توانید هم به نیازهای عاطفی خود پاسخ مناسب بدهید، و هم بار اقتصادی خانواده روی دوش شما نیست و می توانید با آرامش تا زمان فراهم شدن شرایط و یافتن شغل مناسب و پایان تحصیلات، صبر کنید و عروسی را به تاخیر بیاندازید. این مشکل را خانواده دختر هم دارد و آنها هم مایل نیستند، دختران شان در خانه بماند و برای یافتن همسر مناسب در انتظاری سخت بسر ببرد و چشم به راه خواستگاری باشد که به او آرامش و عشق هدیه دهد.
بنابراین توصیه می کنیم با والدین خود صحبت کنید و نیاز خود را برای ازدواج تشریح نمایید و در این موضوع خجالت به خود راه ندهید. مسلما اگر آنها نیاز فرزند خود را ببینند به کمک تان خواهند شتافت. ممکن است مطرح کردن این موضوع برای اولین بار با والدین خود به طور مستقیم مشکل باشد، بنابراین از فرد واسطه ای مثل پدر بزرگ، مادر بزرگ یا یکی از اقوام دیگر که واسطه نزدیک تری با آنها دارید کمک بگیرید و از وی بخواهید موضوع را به طور غیر مستقیم به خانواده محترمتان منتقل کنند. واقع شدن در دام شیطان و ارتکاب گناه بدتر است یا برای مدتی و آن هم برای بار اول خجالت کشیدن مطمئن باشید اگر اشاره ای به این مطلب داشته باشید آنها خودشان پی گیری خواهند کرد. نگران نباشید و اقدام کنید.
اما به هر حال هرچند ازدواج بهترین راه رهایی از غریزه جنسی و راه درست عشق ورزیدن می باشد اما اگر به هر دلیلی کسی نتوانست اقدام به ازدواج کند به قول قرآن باید عفت به خرج دهد و با مدیریت و کنترل موقت خود تامین این نیاز را به تاخیر انداخته تا دچار پیامدهای منفی تجرد و تنهایی نشود.
برای آرامش خود ارتباط معنوی تان را با خداوند متعال گسترش داده و به کمک راهکارهای مجرب زیر زمینه فراهم شدن شرایط ازدواج فراهم کنید.
1.در هر شبانه روز، یک بار زیارت عاشوراو دعاى توسل به نیت این حاجت قرائت شود.
2.در شب جمعه غسل کنید (غسل مستحبى) و بعد از نیمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).
3.سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه نماز جعفر طیار به جاى آورید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). این عمل که مورد توجه بزرگان دین بوده، در استجابت دعا بسیار مؤثر است.
4. سوره های ناس و فلق را زیاد بخوانید
5. بسیار خوش اخلاق و خوش برخورد باشید.
6. دو دعا را نیز زیاد بخوانید در قنوت نماز و بعد از هر نماز، در سجده و یا هر وقت دیگر:
یکی: «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک ؛ خدایا مرا بی نیاز کن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداریت از نافرمانیت». برخی از بزرگان توصیه کرده اند این دعا 114 مرتبه در یک مکان مقدس مانند مسجد یا زیارتگاه خوانده شود.
و دیگری: «رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر؛ خدایا! بی تردید من به خیری که تو بر من فرو می فرستی نیازمند و محتاجم».(قصص، آیه 24)
قرآن مجید می فرماید که وقتی موسی گرسنه و تنها و بی سرپناه این دعا را خواند به لطف خدای متعال، حضرت شعیب دختر خود را به سوی او فرستاد و او را به دامادی برگزید.
ب: کنترل غریزه جنسی و ترک خودارضایی:
بدون تردید اگر خداوند غریزه جنسی را در انسان قرار داده قدرت و توان مقابله با گناه را نیز در وجود وی قرار داده است بنابراین هر انسانی باید با عزم و همتی سترگ به مبارزه با گناه برخیزد و همواره کوشش کند که برای اولین بار که میل به گناه آمد با جدیت تمام در برابر آن مقاومت کند آن گاه به تدریج مبارزه آسان خواهد شد.
گاهی اوقات ممکن است برای بعضی از افراد واقعا امکان ازدواج به هیچ وجه فراهم نشود، در این صورت، قرآن کریم دستور به پاکدامنی و عفاف می دهد و می فرماید: «ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنهم الله من فضله» ، خداوند در این آیه، صریحاً دستور به عفاف و خودنگهداری می دهد و این بهترین شیوه و روشی است که با به کار بستن آن روح ایمان و تقوا در انسان پرورش می یابد و سبب تقویت اراده و تسلط بر نفس می شود و روحیه عفت در انسان زنده می گردد که انشاء الله در بخش پایانی راهکارهای کلی کنترل شهوت را خدمتتان تقدیم می کنیم .
مطمئن با شید مشکل خودارضایی با توکل بر خداوند و تکیه بر توانایی ‌های خودتان قابل درمان است برای اینکه با آگاهی بیشتری به مبارزه با این عادت ناپسند بپردازید لازم است بدانید که انسان تا زمانی که دچارتحریک جنسی نگردد، به دنبال ارضاء این غریزه نخواهد بود، بنابراین اگر فردی گرفتار شهوت و ارضاء غیر صحیح آن باشد، این به این معنی است که او در معرض تحریکات شدید جنسی قرار گرفته است. از سوی دیگر انسان هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی می تواند تحریک گردد. این تحریکات گاهی ناخودآگاه و گاهی خودخواسته اند. معمولا افرادی که دوری از گناه برایشان مهم است مانند شما، دچار تحریکات خود­خواسته وعمدی نمی گردند و خودشان عمدا به سوی شهوت حرکت نمی نمایند. بنابراین ما در ادامه به تحریکات غیر عمدی می پردازیم. همانطور که اشاره شد، ممکن است این تحریکات از ناحیه حواس یعنی چشم، گوش، لامسه، … باشد و یا ممکن است از ناحیه فکر وخیال و یا اینکه در اثر برهم خوردن تعادل شیمیایی بدن به علت بدکاری غدد و یا تغذیه نامناسب باشد. درهر حالت فردی که حواس، فکر یا جسم خود را کنترل ننماید، حتما دچار تحریکات شدید خواهد شد و مقاومت در برابر این گونه تحریکات شدید معمولا سخت و در برخی موارد سبب شکست فرد خواهد گردید.
به عنوان نمونه اگر فردی فکر و خیال خود را آزاد بگذارد و اجازه دهد تا این نیروی با ارزش در هر لحظه به هرآنچه که خواست مشغول باشد، از آنجا که تصور و خیال پردازی در زمینه های شهوانی طبعا می تواند همراه با لذت باشد، به احتمال زیاد یکی از افکار و تصوراتی که ذهن فرد به آن مشغول خواهد شد، پرداختن به مسائل جنسی خواهد بود و ادامه دادن و همچنین تکرار این تفکرات و خیال پردازی ها حتما فرد را از لحاظ جنسی به شدت تحریک خواهد کرد. همچنین مدیریت نکردن حواس خصوصا چشم و گوش نیز می تواند عوارضی مشابه را به دنبال داشته باشد. به عنوان نمونه فردی که یک فیلم یا عکس غیر اخلاقی را می بیند، به طور طبیعی تحریک خواهد گردید و یا فردی که در نگاه کردن به نامحرم برای خود محدودیتی قائل نیست، با این نگاه ها حتما زمینه تحریک را در وجود خود فراهم خواهد کرد، زیرا به علت لذت بخش بودن اینگونه تصاویر در ذهن، حتی اگر فرد در همان لحظه در خود تغییر حالتی را حس نکند، به علت ماندگاری بالای اینگونه تصاویر در ذهن، درحقیقت خوراک فکری و خیالی او برای دیگر اوقات فراهم گردیده است و نتیجه آن تحریک و …
اما از لحاظ جسمی نیز اگر فردی با مشکلاتی پزشکی مواجه باشد و یا در اثر تغذیه نا صحیح یعنی خوردن غذاهای محرک و همچنین پرخوری موجبات تحریکات فیزیولوژیک جنسی را فراهم نماید، نتیجه ای مشابه با آنچه که در بالا ذکر کردیم برای او نیز حاصل خواهد شد.
عامل دیگری که می تواند یک جوان را به سمت این گناه بکشاند، وجود هیجانات زیاد و منفی می باشد. فردی با فشارهای روانی زیاد، که توان تخلیه آنها را به صورت صحیح ندارد، ممکن است که ناخودآگاه و یا آگاهانه این هیجانات را به این شیوه غلط و ناقص ازخود دفع نماید، که نه تنها در بلند مدت این تخلیه هیجانی به صورت کامل صورت نمی گیرد، بلکه پس از مدتی فرد گرفتار عوارض دیگری خواهد شد، که این نیز دردی بر روی دردهای قبلی او خواهد بود. به عنوان مثال جوانی که مشکلات خانوادگی یا مالی یا تحصیلی دارد و از سوی دیگر کسی را ندارد که این دردها را با او درمیان بگذارد و یا از او کمک بخواهد، ممکن است در خلوت وتنهایی خود به این سمت حرکت نماید.
اکنون با توجه به آنچه که گفته شد، شما وضعیت وموقعیت خود را بررسی نمایید، و دقت نمایید که علت انجام این عمل مضر، به چه علتی می باشد و سعی نمایید آن علت را رفع نموده و دوباره با یک توبه حقیقی به سوی پاکی ها و نور بازگردید.
علت انجام این عمل هر یک از زمینه های مذکور که باشد، راه حل خاص خود را دارد، که شما می توانید در آن زمینه به خصوص با ما صحبت نمایید، اما اولین راهکار در مورد هر یک ازعوامل گفته شده، برطرف کردن آن عامل و زمینه می باشد.
نکاتی که رعایت آنها برای ترک این عادت مفید می باشد :
تنظیم برنامه خواب: خواب و استراحت کافى و نظام مند علاوه بر جهات درمانى اش، داراى ابعاد پیش گیرانه اى نیز هست و در سلامت انسان نقش مهمى ایفا مى کند. نظام مند بودن خواب تأثیر خوبى در پیش گیرى از انحرافات دارد. اگر بتوانید ترتیبى انخاذ نمایید که اوایل شب به رخت خواب بروید و صبح زود از جاى خود بلند شوید، بسیار مفید است; بخصوص اگر پس از خستگى و تلاش روزانه به رخت خواب بروید. طبیعى است که اگر شما با خستگى به رخت خواب نروید، به ناچار مدت زمانى را در بستر بیدار خواهید ماند تا به تدریج، به خواب روید و چون افکار و اندیشه هاى شهوانى و تحریک آمیز معمولا در این مواقع به سراغشما مى آیند، نوعى تنظیم خواب و استراحت منظّم براى شما، ضرورت دارد.
بدین روى، بهتر است شما در میانه روز و یا بعد از ظهرها، حتى المقدور نخوابید تا در اثر تلاش ها و فعالیت هاى روزانه، شب را زودتر و بهتر به استراحت بپردازید. دماى اتاق خوابتان نباید زیاد گرم باشد و بهتر است با باز کردن پنجره اى، ضمن استفاده از هواى آزاد و مناسب، تهویه اتاق صورت گیرد.
کیفیت خواب: کیفیت خواب و بستر خواب مى تواند در تحریکات بدنى و جنسى تأثیر داشته باشد.سعى کنید به پشت بخوابید و از دمرو (به صورت) خوابیدن اجتناب نمایید. شما باید عادت کنید به پشت بخوابید، در رخت خواب بسیار گرم و نرم نخوابید (در جاى معمولى بخوابید); زیرا رخت خواب گرم و نرم و به رو خوابیدن از جمله عوامل تحریک و انحراف جنسى است. وحتی سعی کنید با وضو بخوابید، به سمت قبله بخوابید، به محاسبه اعمالتان بپردازید و…
استحمام: همانگونه که خود شما می‌دانید حمام یکی از جاهایی است که تحریک جنسی و تبعات بعدی آن در آن جا فراهم است. چون در زمان حمام رفتن، شخص تنهاست و یکی از علل خودارضایی، تنهایی است. بعضی از اشخاص به بهانه تمیزی و یا به علت داشتن وسواس، وقت زیادی را در حمام می‌گذرانند که بسیار غلط است، بهتر است برای حمام رفتن، به نکات زیر توجه نمایید و آنها را به کار ببندید:1- مدت حمام تا جایی که ممکن است کوتاه باشد و در صورت امکان از15 دقیقه بیشتر نشود.2- در حمام به طور کامل عریان نشوید و لباس زیر را تا لحظه آخر بر تن داشته باشید.3- از دست ورزی و بازی کردن با اعضای بدن، به ویژه ناحیه آلت تناسلی خودداری نمایید.4- به هیچ عنوان به بدن خود، به ویژه ناحیه آلت تناسلی نگاه نکنید، (نه به طور مستقیم و نه در آینه).5- زود زود اقدام به ازاله ی موهای زاید نکنید ودر صورت نیاز به از بین بردن موهای زائد بدن، به جای تیغ از پودرهای­بهداشتی موبر استفاده نمایید. همچنین سعی کنید به هیچ وجه در جایی ولو برای چند دقیقه تنها نمانید.
– شناسایی زمان خودارضایی: وقتی که شما بفهمید چه موقع به سراغ این کار میروید ،میتوانید با برنامه ریزی جلوی آن را بگیرید.
– دوری از محیط‌های آلوده و ناسالم: یکی از علل و عوامل انحرافات جنسی و به طور کل انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرک‌های شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک در گرایش‌های انحرافی، منجر به طغیان غریزة جنسی در جوان می‌شود. مسایلی از قبیل بدحجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخی از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های خارجی و هم چنین استفادة نادرست از اینترنت در تحریک شهوت و غریزة جنسی جوان مؤثر است شاید برای برخی زا نوجوانان یادآوری و تذکر مسایل دینی و اخلاقی چیزی بیهوده و غیر ضروری تلقی شود، زیرا آن‌ها نه در فکر سلامت خویش هستند و نه مسایل اخلاقی و دینی را می‌پذیرند، اما برای شما که روحیة مذهبی قوی دارید و همین مسأله باعث شد تا نگران آینده‌تان باشید، گفتن این مسایل مهم و ضروری است. اگر واقعاً می‌‌خواهید از جوانی‌تان به خوبی استفاده کنید و در راه درست و سالم گام بردارید، سعی کنید از محیط‌های آلوده و دیدن عوامل تحریک کننده، جداً پرهیز نمایید.
– استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت: یکی از زمینه‌های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفادة نادرست آن‌ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولانی و بی‌برنامه نوجوانان را عاصی و سرگردان می‌کند. آن‌ها به تدریج سرخورده و مأیوس می‌شوند و در نتیجه به دنیای درون خویش پناه می‌برند و در کنج خلومت و انزوا راهی برای مشغولیت خود می‌جویند.
– پیشگیری از روابط ناسالم: جوانان و نوجوانانی که روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بی‌بند و بار دوست و رفیق هستند، کم کم به انحرافات کشیده می‌شوند و تحت تأثیر امور شهوانی قرار می‌گیرند. نفوذپذیری جوانان از دوستان و همسالان بیش از سایر گروه‌ها است. در سنین بلوغ صحبت‌های آهسته و در گوشی بین نوجوانان بیش‌تر می‌شود و محور این گفتگوها، غالباً مسایل جنسی و امور شهوانی است که به صورت مخفیانه و به دور از انظار بزرگ‌ترها طرح می‌شود. برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی سعی کنید از دوستی‌های آلوده و مشکوک جداً پرهیز نموده و با افراد سالم و مذهبی ارتباط برقرار نمایید.
– پرورش تقوا و معنویت در وجود خویش: همة آنچه بیان شد، به نحوی می‌توانند در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان شهوت و غریزة جنسی نقش داشته باشند، اما آن چه بیش از همه ضروری است و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار جوان مؤثر است. پرورش معنویت و تقویت ایمان و تقوای الهی است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که جهان به شدت در مادیات فرو رفته و یک سره غرق در جاذبه‌های نفسانی و امور شهوانی گردیده است. در شرایط کنونی، خلأ عظیم و هولناکی از اخلاق و معنویت پدید آمده و تمامی مشکلات انسان‌ها نیز از همین جا ناشی شده است.
اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقویت گردند، بدون شک بخشی از مشلکات آنان به ویژه در زمینة مسایل اخلاقی و شهوت و غریزة جنسی درمان می‌شود. اگر نوجوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا می‌بیند و بر اساس عملکرد افراد به آن‌ها پاداش می‌دهد و اساساً سعادت و خوشبختی انسان به دست خودش می‌باشد، در این صورت احتمال اینکه مرتکب گناه نشود بسیار زیاد است.‌
– تشویق و تنبیه خود: تشویق باید چیزی باشد که به شما انگیزه بدهد.شما باید به خود بگویید اگر یک ماه این کار را انجام ندادم خودم را تشویق میکنم.دفعه بعد زمان پاک بودنتان را بیشتر کنید و بگویید اگر2ماه پاک بودم خودم را تشویق میکنم و همینطور دفعات پاک بودن را زیادتر کنید. تنبیهی که برای خود انتخاب میکنیدباید قدرت بازدارندگی بالایی داشته باشد، به طوری که اگر خواستید خودارضایی کنید تلخی تنبیه به ذهنتان بیاید و همین امر مانعی در برابر خودارضایی شود.البته تنبیه و تشویق نباید به گونه ای باشد که شما از انجام آن ناتوان باشید و کم کم از کارایی بیفتید.و نوع تنبیه و تشویق در افراد متفاوت است.
– توجه به ارزش و اهمیت انسان: اگر شما به ارزش و منزلت خود پی ببرید و بدانید که خدا برای چه هدفی شما را آفریده و شما دارای چه مقامی هستید ، کمتر دست به این کار میزنید.
– اجتناب از تنهایى: شما باید سعى کنید تا مدتى طولانى، در مکان هاى خلوت و تنها سپرى نکنید زیرا تنهایى، خود عامل مهمى براى تحریک خودارضایى و زمینه ساز ارتکاب این عمل است. بنابراین بیشتر سعی کنید در محیط صمیمی خانواده قرار بگیرید.
تقویت اراده: تا زمانی که خودتان واقعا نخواهید و تصمیم قطعی برای ترک آن نگیرید میتوان با قاطعیت گفت درمان امکان ندارد.ولی اگر خودتان بخواهید و اراده کنید میتوانید بر هر مانعی غلبه کنید.گاهی اوقات افراد تمام راه های پیشگیری را میروند ولی اراده شان برای ترک خودارضایی ضعیف است.آنقدر اراده شان ضعیف شده که نمیتوانند تصمیم جدی برای ترک بگیرند شاید تصمیم بگیرند ولی تصمیم را عملی نمیکنند و نمیتوانند به آخر برسانند.پس شما باید اراده تان را قوی کنید.
برای تقویت اراده راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد میکنم:
1- تلقین جملاتی که به شما انرزی مثبت بدهد.سعی کنید این جملات را در ذهنتان مرور کنید.جملاتی مثل باید موفق شوم، هیچ چیز نمیتواند اراده من را متزلزل کند، من اراده لازم را برای کارهایم دارم و…
2- از پراکنده کاری و آشفتگی در کارهایتان پرهیز کنید.پس باید به کارهایتان انسجام دهید و سعی کنید کارهایی که بر عهده میگیرید ناتمام رها نکنید
3- هرگز در کارها ناامید نشوید و تا جایی که میتوانید تلاش کنید.
4- ترک گناه و مخالفت با وسوسه های شیطان است . سعی کنید به عادت های بد ، نه بگویید.
5- هر روز سعی کنید چند آیه قرآن همراه با ترجمه بخوانید و همیشه به خدا توکل کنید.
6- از شکست خوردن نترسید و بدانید که هر شکست پلی به سوی موفقیت و پیروزی است.
7- سعی کنید کارهایی را که بر عهده می گیرید، ناتمام رها نکنید و آن ها را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهد. کارهای نیمه تمام باعث می شوند، فرد خودش را انسانی بی اراده و یا دارای ضعف اراده تصور کند و دیگر قدرت برعهده گرفتن فعالیت ها و مسؤولیت های مختلف را نداشته باشد. قبل از انجام هر کاری کمی درباره آن کار و توانایی ها و استعدادهای خودش بیاندیشید و اگر توانایی اتمام آن کار را ندارید، از اول آن را بر عهده نگیرد.
8- پس از تدبیر و مشورت از عواقب تصمیم های خود هراسناک نباشد و به خدا توکل کند و در تمام امور از او کمک بخواهد.- باور کنید همانند دیگر انسان ها از توانمندی های بسیار برخوردار است و از دیگران کمتر نیستید. فراموش نکنید نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیشتر است و نباید خود را دست کم بگیرد. تصمیم خوب در پرتو تکیه بر قوت ها، جبران ضعف ها و احساس توانمندی ها شکل می گیرد.
10- مدتی برنامه ریزی و تصمیمات خود را با فردی ذی صلاح در میان بگذارد و از وی بخواهد مراقب باشد تا در او دودلی پیش نیاید و همچنین اجرای تصمیماتش را به تأخیر نیاندازد.
11- با کسانی که روحیه و اراده ای قوی دارند دوست شوید تا اراده شما نیز قوی گردد.
12- تصمیمات به جا و پر ارزش گذشته خودش را به یاد آورید و توجّه کنید که چون گذشته برای انجام دادن کارهای مهم آمادگی دارید.
13) با تصمیم های آسان در کارهای ساده، به تدریج خود باوری و توانمندی را در خویش پدید آورید و راه را برای تصمیم گیری در امور پیچیده و مشکل هموار سازید.
14) سرگذشت افراد سخت کوش و با اراده را مطالعه نمایید.
ما هم در کنار حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیه برای شما انسانهای خواستار پاکی دعا می کنیم و منتظر مکاتبه بعدی و نظر شما نسبت به این مطالب هستیم تا در کنار یکدیگر به سمت وضعیت مطلوب حرکت نماییم.
موفق باشید
منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد