خانه » همه » مذهبی » گناه چشم زخم

گناه چشم زخم


گناه چشم زخم

۱۳۹۳/۰۸/۱۹


۴۸۵۱ بازدید

با سلام. اگر کسی مطمئن باشد که چشم زخمش باعث مرگ کسی شده آیا مرتکب عمل حرام و گناه شده؟ و باید چه کار کند؟ آیا توبه اش پذیرفته میشود؟

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
1. هر چند بر طبق ایات و روایات چشم زخم حق است و از روایات معصومین (ع) بر می آید که چشم زخم واقعیت دارد و در وجود انسانها و حیوانات و اشیاء دیگر اثرگذار است . رسول اکرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار مى دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26) یعنی شخص در اثر چشم زخم ممکن است بمیرد و شتر در اثر چشم زخم مریض شود و صاحبش از ترس تلف شدنش آن را ذبح کندو دیگ بپزد. و از رسول گرامى اسلام روایت شده که آن حضرت روزى از قبرستان بقیع مى گذشت. در آن جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم زخم در این جا آرمیده اند»( تفسیر منهج الصادقین، ج 9، ص 391).
2. با وجود واقعیت داشتن چشم زخم اطمینان به اینکه چشم زخم موجب مرگ کسی شده کار دشواری است و کسی نمی توان با قاطعیت بگوید من با چشم زخم موجب مرگ کسی شده ام .
3. اگر به فرض چنین اطمینانی درکار باشد این عملی عمدی شمرده نمی شود تا عمل حرام و گناه محسوب شود .
4. در روایات را ههای خنثی کردن اثر چشم زخم بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می شود.
1- از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى رسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25)
2- گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین» امام صادق(ع) فرمود: «کسى که چیزى از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم زخم حق است»، (همان، ص 26)
3- گفتن «آمنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله» پس از آن اثر چشم زخم خنثى مى گردد.
4- قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم خوردن، (همان، ج 92) 5- نوشتن سوره هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة الکرسى» در ورقه اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)
6- قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلى العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26)
7- حرز امام جواد و یا انگشتر حاوى حرز امام جواد بنا به آنچه در روایت آن آمده است به جهت حفظ از بلاها و بدى ها و هر چه که انسان از آن مى ترسد مفید است، (بحار، ج 50، ص 98) که از جمله آن چشم زخم مى تواند باشد گرچه به خصوص چشم زخم در این روایت تصریحى نشده.
8- درخصوص انگشتر عقیق هم روایاتى وارد شده که انسان را از بلاها و هرگونه بدى حفظ مى کند، (وسائل الشیعه، ج 5، ص 89 )
9- . از اسپند در زبان عربی به حرمل تعبیر شده است ودر برخی روایات بر خوردن آن تاکید شده است و بیان شده که خوردن آن 70 بیماری را دفع و دور می کند . در مورد اسپند در روایات آمده است که شیاطین را دور مى کند (چون ضدعفونى کننده خوبى است و در اخبار از عناصر مضر گاهى به شیطان تعبیر شده است). دود آن و خودآن اگر در خانه باشد، باعث محفوظ ماندن خانه و اهل آن از شیاطین است و براى چشم زخم بى تأثیر نیست.(بحارالانوار، ح 62، ص 233) .
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 13/100123628)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد