۲۰ آسیب عدم اطاعت از امر امام در دعای افتتاح
۱۳۹۳/۰۴/۲۳
–
۴۸ بازدید
۲۰ آسیب عدم اطاعت از امر امام در دعای افتتاح
خبرگزاری شبستان: رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه تحمل امر امام پیوستن به انسان کامل است، گفت: ۲۰ آسیب عدم اطاعت از حق در دعای افتتاح ذکر شده است، اگر تحمل امر حق را نداشتیم، دچار اختلاف و پراکندگی می شویم.
۲۰ آسیب عدم اطاعت از امر امام در دعای افتتاح
خبرگزاری شبستان: رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه تحمل امر امام پیوستن به انسان کامل است، گفت: ۲۰ آسیب عدم اطاعت از حق در دعای افتتاح ذکر شده است، اگر تحمل امر حق را نداشتیم، دچار اختلاف و پراکندگی می شویم.
حجت الاسلام محمدصادق کفیل در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به فراز “اللَّهُمَّ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْنَاهُ وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاهُ” دعای افتتاح گفت: در این فراز از خدا درخواست می کنیم که تحمل حق را به ما بدهد که اگر حق را بشناسیم، می توانیم به آن عمل کنیم. درحالی که مهمتر از دانستن حق رهرو حق بودن است. اینکه در مسیر حق قرار نگیریم، جاهلانه عمل کردن را در پی دارد.
وی حق را امام و امر امام دانست و بیان داشت: 20 آسیب از عدم اطاعت حق در دعای افتتاح ذکر شده است و اگر تحمل امر حق را نداشته باشیم، دچار گرفتاری و اختلاف و پراکندگی خواهیم شد.
حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه اختلاف و پراکندگی به خاطر این است که جامعه در مسیر امام نیست، خاطرنشان کرد: اگر جامعه در مسیر بندگی حق نباشد، دچار شکاف، اختلاف، ذلت و فقر، حرج می شود. این جامعه روسیاه و اسیر است و دعایش به مرحله اجابت نمی رسد.
رئیس مرکز تخصصی نماز بااشاره به اینکه چنین جامعه ای دچار مصیبت های دنیایی می شود، اظهارداشت: در مقابل اگر جامعه ای امر حق را تحمل کرد، صمیمی، عزت مند و بی نیاز می شود، از مشکلات دنیایی نجات پیدا می کند و همیشه پیروز است.
وی با بیان اینکه اگر جامعه ای مطیع حق شود، به همه آنچه آرزو دارد می رسد، تصریح کرد: مهمترین وظیفه ما در دروان غیبت برای پیوند جامعه با امام عصر(ع) این است که جامعه را به سمت تحمل امر امام سوق دهیم و اینکه هر فرد بداند که اگر نتواند امر امام را تحمل کند، به طور حتم امر شیطان را اجابت می کند.
حجت الاسلام کفیل ادامه داد: آیت الکرسی عالم را به دو مدرسه تشبیه می کند، مدرسه الله و مدرسه شیطان، هرکس شاگردی الله را نکرد، شاگردی شیطان را خواهد کرد و وقتی به نور راهی نباشد به نار راه است.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه انسان در این راه ولی و راهبر می خواهد، افزود: قرآن در این رابطه می فرماید ولی تو یا امام است یا طاغوت، با خروج از مدرسه امام به اطاعت طاغوت درمی آیید، همانطور که آنهایی که در سپاه امام حسین(ع) نیامدند به سپاه یزید رفتند.
وی با بیان اینکه با تحمل حق به برکات زیادی می رسیم و در مقابل با عدم تحمل حق دچار بدبختی در دنیا و آخرت می شویم، اظهارداشت: تمام بدبختی های جوامع بشری از جدایی از امام است. همانطور که در زیارت آل یاسین می خوانیم، خوشبخت کسی است که مطیع شماست. درحالی که بدبخت مخالف امر شماست.
حجت الاسلام کفیل با اشاره به بی هویتی انسان هایی که تحمل امر حق را ندارند، گفت: به همین خاطر در دعای افتتاح از خدا می خواهیم که خدایا ما را پر قدرت گردان برای تحمل امر حق، در همین رابطه امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند: فروتن باش در مقابل کسی که بالاتر از توست و چه بسا با تو مخالفت کند.
رئیس مرکز تخصصی نماز خاطرنشان کرد: چه بسا امر امام مطابق میل ما نباشد ولی باید تحمل کنیم تا به رشد و تعالی برسیم و دلیل بیان این فراز در دعای افتتاح این است که با تحمل حق به رشد و عبودیت برسیم.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چه کنیم تا بتوانیم حق را تحمل کنیم، تصریح کرد: اگر انسانی می خواهد که حق را تحمل کند، باید خودبین نباشد، سرگرم خود نباشد و منیت را حذف کند و تکبر را از بین ببرد.
حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: دلیل اینکه نمی توانیم امر امام را تحمل کنیم، خودخواهی، مقطعی فکر کردن، گذرا اندیشیدن، پوچ و بی هدف بودن است. چراکه انسان خوار و ذلیل نمی تواند امر امام را تحمل کند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه تحمل امر امام باز کردن دریچه های نور به سوی خود و اضافه شدن به انسان کامل هستی است، اظهارداشت: انسان در این راستا براساس رضایت بزرگترین فرد عالم هستی حرکت می کند و اگر نافرمانی کند، براساس خوارترین موجود هستی برود.
وی ادامه داد: ما باید بدانیم که با عدم تحمل امر امام متحمل امر شیطان می شویم. همچنین کسی که بر ما رهبری می کند یا ولی خداست یا شیطان.